پرش به محتوا

لیسا رندل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیسا رندل
Lisa Randall at تد
زادهٔ۱۸ ژوئن ۱۹۶۲ ‏(۶۲ سال)
کویینز، نیویورک، ایالت نیویورک، ایالات متحده آمریکا
محل زندگیماساچوست، ایالات متحده آمریکا
ملیتایالات متحده آمریکا
محل تحصیلStuyvesant High School
دانشگاه هاروارد
شناخته‌شده برایRandall–Sundrum model
Warped Passages
جایزه(ها)Klopsteg Memorial Award, 2006. Lilienfeld Prize, 2007
پیشینه علمی
شاخه(ها)فیزیک
محل کارآزمایشگاه ملی لارنس برکلی
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
دانشگاه پرینستون
مؤسسه فناوری ماساچوست
دانشگاه هاروارد
استاد راهنماهاوارد گئورگی
دانشجویان دکتریCsaba Csáki, Eric Sather, Witold Skiba, Shu-fang Su, Emanuel Katz, Matthew Schwartz, Shiyamala Thambyahpillai, Liam Fitzpatrick

لیزا رندال HonFInstP (زاده ۱۸ ژوئن ۱۹۶۲) یک فیزیک‌دان نظری آمریکایی و استاد علوم فرانک بی. بایرد جونیور در دانشگاه هاروارد است.[۱] پژوهش‌های او شامل نیروهای بنیادین طبیعت و ابعاد فضا می‌شود. او به مطالعه مدل استاندارد، ابرتقارن، راه‌حل‌های ممکن برای مسئله سلسله‌مراتب مربوط به ضعف نسبی گرانش، کیهان‌شناسی ابعاد، باریوژنز، تورم کیهانی و ماده تاریک می‌پردازد.[۲] او در مدل رندال-سندرام که اولین بار در سال ۱۹۹۹ با همکاری رامان سندرام منتشر شد، مشارکت داشته است.

باور به خدا

[ویرایش]

در یک مصاحبه از او پرسیده شد که آیا به خدا اعتقاد دارد. او پاسخ داد:

"... من احتمالاً به خدا اعتقاد ندارم. فکر می‌کنم این مشکل است که مردم به خاطر مذهبی نبودن، غیر اخلاقی به شمار می‌آیند. این درست نیست. شاید این صحبت‌ها برای من دشمنانی به وجود بیاورد، اما به نوعی شاید حتی افرادی که مذهبی نیستند، اخلاقی‌تر باشند. اگر شما کاری را به دلیل مذهبی بودن انجام دهید، به این دلیل است که در آخرت یا در این دنیا پاداش خواهید گرفت. این به اندازه کاری که شما به دلایل صرفاً سخاوتمندانه انجام می‌دهید، خوب نیست."[۳]

زندگی شخصی

[ویرایش]

خواهر لیسا رندال، دانا رندال، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه صنعتی جورجیا است.[۴]

لیسا یک کوهنورد پرشور است.[۵] یک دیواره سنگی در نزدیکی میل کریک در دامونت، کلرادو، توسط یک انجمن محلی کوهنوردی به نام دیواره لیسا رندال نام‌گذاری شده است.[۶] در یک حادثه کوهنوردی، او پس از سقوط از صخره با وجود رعایت تدابیر ایمنی، از ناحیه پاشنه پا دچار آسیب شد.[۷]

کتاب شناسی

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. "Lisa Randall". www.physics.harvard.edu (به انگلیسی). Retrieved 2024-07-16.
  2. «Member Directory - NAS». https://www.nasonline.org/ (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۱۶. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  3. . 29 July 2006. Retrieved 1 July 2017 http://discovermagazine.com/2006/jul/interview-randall/. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  4. «Class of 1984: Lisa Randall | News | The Harvard Crimson». www.thecrimson.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۱۶.
  5. https://www.sfgate.com/entertainment/article/Confused-by-the-whole-shebang-She-ll-explain-2612369.php. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  6. «Rock Climbing in Lisa Randall Wall, Dumont vicinity». Mountain Project (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۱۶.
  7. Crace، John (۲۰۰۵-۰۶-۲۱). «Lisa Randall: Warped view of the universe» (به انگلیسی). The Guardian. شاپا 0261-3077. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۱۶.

پیوند به بیرون

[ویرایش]