قله کوه سیاه سبزوار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قله کوه سیاه)
کوه سیاه سبزوار
سیاو
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۲۱۰۰ متر
جغرافیا
کشورایران
استانخراسان رضوی
شهرستانشهرستان سبزوار
دورنمای روستای ییلاقی افچنگ

قله کوه سیاه سبزوار ( در گویش سبزواری: سِیَاُو اَفچَنگ) با ارتفاع ۲۱۰۰ متر در ۲۰ کیلومتری شمال سبزوار و در جنوب روستای افچنگ واقع شده‌است.[۱] کوه سیاه در ادامه البرز شرقی و در رشته کوه جغتای قرار دارد. این قله از سمت شمال به روستای افچنگ از سمت جنوب به روستاهای برزو، قز و بینق، از سمت غرب به جاده اسفراین و رودخانه بلاش آباد و از سمت شرق به ییلاقات زیرآب و رودگل مشرف است. فرستنده پرقدرت تلویزیونی سربداران بر فراز این قله واقع گردیده و شهرستان‌های غرب خراسان شامل سبزوار، ششتمد، داورزن، خوشاب، جغتای، جوین و روداب و شهرستان های جنوبی استان خراسان شمالی شامل اسفراین، بام و صفی‌آباد و جاجرم را پوشش می‌دهد.[۲][۳][۴]

راه دسترسی[ویرایش]

صعود از جبهه شمالی قله: ۱-روستای افچنگ: وارد جاده سبزوار-اسفراین می شویم از روستاهای کهنه‌آب، کلاته آقا زاده و کلوت ها(تپه هایی از جنس خاک رسی) عبور می کنیم بلافاصله پس از عبور از کلوت ها تابلو قز و افچنگ نمایان می باشد. پس از عبور از کلاته هَویزار، روستای قز، منطقه ییلاقی بابا افچنگ و گردنه افچنگ به روستای سرسبز و ییلاقی افچنگ می رسیم. جاده از سبزوار تا روستای افچنگ آسفالت می باشد. ماشین را در روستا پارک می کنیم. وارد جاده فرستنده تلویزیونی سربداران(معروف به دکل افچنگ) می شویم پس از طی ۸ کیلومتر پیاده روی و کوهنوردی به قله می‌رسیم.

صعود از جبهه جنوبی قله: ۱-روستای برزو: وارد جاده سبزوار-اسفراین می شویم از روستاهای کهنه‌آب، کلاته آقا زاده، کلوت ها(تپه هایی از جنس خاک رسی)، تقاطع قز و افچنگ و تقاطع روستای کراب عبور می کنیم. وارد محدوده کوهستانی می شویم در دست راست تابلو روستای برزو نمایان است. وارد روستا می شویم. جاده از سبزوار تا روستای برزو آسفالت می باشد. به محض ورود به روستا روبه رو کوچه ای با شیب زیاد نمایان می باشد کوچه را داخل می رویم تا به استخر آب برسیم. از استخر، قله و فرستنده تلویزیونی سربداران نمایان می باشد. پس از ۲ تا ۳ ساعت کوهنوردی به قله می رسیم.

۲- روستای بینق: وارد جاده سبزوار-اسفراین می شویم از روستاهای کهنه‌آب، کلاته آقا زاده، کلوت ها(تپه هایی از جنس خاک رسی)، تقاطع قز و افچنگ و تقاطع روستای کراب عبور می کنیم دست راست تابلو جاده خاکی بینق نمایان می باشد پس از طی ۴ ۵ کیلومتری جاده خاکی به روستا می رسیم. از روستا، قله و فرستنده تلویزیونی سربداران نمایان می باشد. پس از ۲ تا ۳ ساعت کوهنوردی به قله می رسیم.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، اطلس راه‌های ایران، تهران، ۱۳۸۱، ص. ۲۳
  2. «گذر 20 میلیون مسافر مشهد از "سالن بهشت" / فراخوان گردشگران طبیعت به پناهگاه حیات وحش شیر احمد». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.
  3. «روستای افچنگ، از ییلاقات با صفای سبزوار». ایران توریسم آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.
  4. «دریافت شبکه استانی خراسان شمالی از طریق فرستنده پرقدرت افچنگ سبزوار». مجله اینترنتی اسرارنامه. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.
  5. ««افچنگ» دیار چشمه سارهای زیبا و ماسوله غرب خراسان». مجله اینترنتی اسرارنامه. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.