فولکس‌واگن تایگون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فولکس‌واگن تایگون
فولکس‌واگن تایگون جی‌تی پلاس ۲۰۲۲ (هند)
دید کلی
شرکتفولکس‌واگن
نام‌های دیگرفولکس‌واگن تی-کراس
تولید۲۰۲۱–اکنون
مونتاژهند: چاکن (اشکودا اتو فولکس‌واگن هند)
بدنه و شاسی
کلاسکراس‌اوور کامپکت کوچک (سگمنت بی)
شکل بدنه۵ در اس‌یووی
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
سکوVolkswagen Group MQB A0 IN
خودروهای وابستهاشکودا کوشاک
فولکس‌واگن پولو ام‌کا۶
فولکس‌واگن ویرتوس
فولکس‌واگن تایگو/نیووس
سیات آرونا
اشکودا کامیق
پیشرانه
موتور
جعبه‌دنده۶ سرعته دستی
۶ سرعته خودکار
۷ سرعته DSG
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۶۵۱ میلیمتر (۱۰۴٫۴ اینچ)
درازا۴٬۲۲۱ میلیمتر (۱۶۶٫۲ اینچ)
پهنا۱٬۷۶۰ میلیمتر (۶۹٫۳ اینچ)
بلندی۱٬۶۱۲ میلیمتر (۶۳٫۵ اینچ)

فولکس‌واگن تایگون یک کراس‌اوور کامپکت کوچک (سگمنت بی) است که توسط خودروساز آلمانی فولکس‌واگن از سال ۲۰۲۱ تولید می‌شود. تایگون که در هند تولید شده و برای بازارهای هند و مکزیک ساخته شده‌است، بر اساس فولکس‌واگن تی-کراس ساخته شده‌است.

ریشه‌های نام تایگون را می‌توان در سال ۲۰۱۲ یافت؛ زمانی که فولکس‌واگن از یک خودروی مفهومی کراس‌اوور با ابعادی کوچک‌تر و نامرتبط به این خودرو با همین نام رونمایی کرد. این خودرو بر اساس خودروی شهری آپ ساخته شده بود و قرار بود در سال ۲۰۱۶ برای بازارهای اروپا، برزیل و هند به تولید انبوه برسد. با این حال، پروژه تایگون مبتنی بر آپ در نهایت لغو شد.

بررسی[ویرایش]

نسخه اولیه تایگون مبتنی بر تی-کراس در اتو اکسپو در فوریه ۲۰۲۰ به نمایش درآمد و در آن زمان اعلام شد که فروش این خودرو در اواسط سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده‌است.[۱] تایگون بر اساس مدل محور دراز تی-کراس و با چندین تفاوت نسبت به آن ساخته شده‌است؛ به عنوان مثال، دماغه آن شبیه به تی-کراس بازار چین است و ستون C آن نیز نیز کمی تغییر یافته‌است. فولکس‌واگن اعلام کرد این خودرو بر روی پلت‌فرم MQB A0 IN گروه فولکس‌واگن ساخته شده‌است که به بازار هند اختصاص دارد. این پلت‌فرم در اشکودا کوشاک که در مارس ۲۰۲۱ عرضه شد نیز به‌کار رفته‌است.[۲]

درصد داخلی‌سازی قطعات این خودرو تا ۹۵ درصد گزارش شده‌است.[۳]

نسخه تولیدی تایگون در ۳۱ مارس ۲۰۲۱ معرفی شد. این خودرو عمدتاً برای بازار هند و تحت طرح ایندیا ۲٫۰ گروه فولکس‌واگن ساخته شده‌است.[۴] تنها تغییرات مشهود ایجاد شده در خودرو نسبت به مدل پیش تولید، کوچک شدن ابعاد رینگ و لاستیک از ۱۹ اینچ به ۱۷ اینچ است. این خودرو با دو موتور بنزینی در دسترس است. این موتورها شامل موتور ۱٫۰ لیتری سه سیلندر TSI با قدرت ۱۱۵ اسب بخار متری (۱۱۳ اسب بخار؛ ۸۵ کیلووات) و موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر TSI با قدرت ۱۵۰ اسب بخار متری (۱۴۸ اسب بخار؛ ۱۱۰ کیلووات) می‌شوند.[۵][۶] موتور ۱٫۰ لیتری با جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته مبدل گشتاور اتوماتیک در دسترس است، در حالی که موتور ۱٫۵ لیتری TSI با جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته دوکلاچه در دسترس است. فروش تایگون در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد.[۷]

فولکس‌واگن تایگون با نام فولکس‌واگن تی-کراس از هند به اندونزی صادر می‌شود. فروش این خودرو در اندونزی در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد. این خودرو در بازار اندونزی توسط وارد کننده/توزیع کننده محلی اندونزیایی فولکس‌واگن، PT Garuda Mataram Motor توزیع می‌شود. علاوه بر این، از سال ۲۰۲۲، این مدل با نام تایگون از هند به مکزیک صادر می‌شود.

پیشرانه[ویرایش]

موتورهای بنزینی
مدل ساختار قدرت گشتاور جعبه‌دنده
1.0 TSI ۹۹۹ سی‌سی آی۳ ۱۱۵ اسب بخار متری (۸۵ کیلووات؛ ۱۱۳ اسب بخار) ۱۷۵ نیوتن متر (۱۲۹ پوند-فوت) ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته خودکار
1.5 TSI ۱۴۹۸ سی‌سی آی۴ ۱۵۰ اسب بخار متری (۱۱۰ کیلووات؛ ۱۴۸ اسب بخار) ۲۵۰ نیوتن متر (۱۸۴ پوند-فوت) ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته DSG

ایمنی[ویرایش]

فولکس‌واگن تایگون در هند با مشخصات ایمنی استاندارد دو کیسه هوای جلو، لنگرهای ایزوفیکس مورد تأیید i-Size، کنترل پایداری الکترونیکی و کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای همه صندلی‌ها به فروش می‌رسد. تریم‌های بالاتر علاوه بر این به کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای و نشانگر فشار باد لاستیک‌ها مجهز شده‌اند. نسخه‌های فرمان چپ تایگون (که با نام تی-کراس به مکزیک صادر می‌شود) مجهز به فناوری‌های کمکی ایمنی مانند ترمز اضطراری خودکار هستند که در هند موجود نیستند. این مدل‌ها همچنین کیسه‌های هوای جانبی را به‌عنوان استاندارد به‌جای آپشن در دسترس دارند.

فولکس‌واگن تایگون 'کامفورت‌لاین/هایلاین' ۲۰۲۲ RHD
امتیازات گلوبال ان‌سی‌ای‌پی (H2 2022)
ستاره‌های سرنشین بزرگسال 5/5 ستاره
امتیاز سرنشین بزرگسال ۲۹٫۶۴/۳۴٫۰۰
ستاره‌های سرنشین کودک 5/5 ستاره
امتیاز سرنشین کودک ۴۲٫۰۰/۴۹٫۰۰

در اکتبر ۲۰۲۲ تایگون به‌طور مستقل توسط برنامه ارزیابی خودروهای جدید جهانی (گلوبال ان‌سی‌ای‌پی) با هزینه فولکس‌واگن آزمایش تصادف شد و پنج ستاره ایمنی برای محافظت از سرنشینان بزرگسال و کودک کسب کرد. این خودرو با این امتیازات بدل به اولین خودرویی شد که این کار را تحت پروتکل‌های ارزیابی جدید این سازمان انجام داده‌است. در تست افست جلویی، حفاظت از تمام نواحی بدن به جز درشت نی چپ راننده خوب یا قابل قبول بود. در کنار، تست‌های سد متحرک و تیرک، حفاظت از قفسه سینه راننده ضعیف و حفاظت از شکم راننده در تست تیر کناری قابل قبول ارزیابی شد. تایگون می‌تواند حداقل الزامات قانونی اروپا را برای کنترل پایداری الکترونیکی و حفاظت از عابر پیاده را پاس کند.[۸]

مدل مفهومی[ویرایش]

فولکس‌واگن تایگون مفهومی
دید کلی
تولیدملغی
بدنه و شاسی
کلاسکراس‌اوور کامپکت کوچک (سگمنت بی)
شکل بدنه۵ در اس‌یووی
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
سکوVolkswagen Group NSF
خودروهای وابستهفولکس‌واگن آپ!
فولکس‌واگن کراس‌بلو مفهومی
پیشرانه
موتور۱٫۰ لیتری آی۳
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۴۶۹ میلیمتر (۹۷٫۲ اینچ)
درازا۳٬۸۵۸ میلیمتر (۱۵۱٫۹ اینچ)
پهنا۱٬۷۲۷ میلیمتر (۶۸٫۰ اینچ)
بلندی۱٬۵۷۰ میلیمتر (۶۱٫۸ اینچ)

این فولکس‌واگن تایگون که با تایگون ۲۰۲۱ مرتبط نیست، به عنوان یک کراس‌اوور مفهومی نزدیک به تولید معرفی شد. این خودرو با هدف قرار دادن اروپا، برزیل و هند به عنوان بازارهای اصلی خود، پتانسیل جایگزینی هاچ‌بک کراس‌فاکس و قرار گرفتن در زیر شاسی‌بلند کراس‌اوور کامپکت تیگوان را داشت و بدل به رقیب مینی اس‌یووی‌هایی نظیر نیسان جوک، مینی کانتری من و سوزوکی اس‌ایکس۴ می‌شد.

نمونه اولیه تایگون در نمایشگاه بین‌المللی خودرو سائوپائولو در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد.[۹][۱۰] تایگون قرار بود توسط گروه فولکس‌واگن برای مدل سال ۲۰۱۶ روانه بازار شود،[۱۱] اما این طرح لغو شد.[۱۲][۱۳] این خودرو برخلاف روند بازار بسیار کوچک در نظر گرفته شد و در عوض جای خود را به فولکس‌واگن تی-کراس که فروش آن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد داد.

منابع[ویرایش]

  1. "Volkswagen Taigun specifications and features revealed". CarWale (به انگلیسی). 2020-02-11. Retrieved 2020-03-05.
  2. Volkswagen. "VW Taigun Returns As Small Crossover With T-Cross Looks". Motor1.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-03-05.
  3. Desk, HT Auto (August 18, 2021). "Volkswagen starts production of Taigun SUV, available for booking". Hindustan Times Auto News.
  4. "No new Volkswagen Small Cars for India - THIS IS SAD!". All About Buying & Selling of Used Cars, New Car Launches (به انگلیسی). 2018-05-31. Retrieved 2021-04-09.
  5. "ŠKODA KUSHAQ ushers in a new era for the brand in India". ŠKODA Storyboard (به انگلیسی). 2021-03-18. Retrieved 2021-03-20.
  6. "First drive: 2021 Skoda Kushaq prototype review". Autocar (به انگلیسی). Retrieved 2021-03-20.
  7. "With Taigun launch, VW eyes 10% market share in mid-SUV market". @businessline (به انگلیسی). Retrieved 2021-09-24.
  8. "VW Taigun and Skoda Kushaq first to achieve 5 stars in Global NCAP's updated crash tests". Global NCAP (به انگلیسی). Retrieved 2022-10-14.
  9. "2016 Volkswagen Taigun Concept". Archived from the original on 13 April 2014. Retrieved 10 April 2014.
  10. "2016 Volkswagen Taigun Rumors". Archived from the original on 3 September 2014. Retrieved 10 April 2014.
  11. Volkswagen reveals Taigun concept بایگانی‌شده در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine -- Autoweek (Retrieved 2012-10-22)
  12. Radu, Mihnea (2016-02-09). "VW Taigun Canceled Because It's Too Small, New SUV Concept to Debut in Geneva". autoevolution (به انگلیسی). Retrieved 2020-03-05.
  13. Jayachandran, Aravind (2016-02-16). "VW Taigun compact SUV cancelled - Report". Indianautosblog. Retrieved 2020-03-05.

پیوند به بیرون[ویرایش]