فلسطینی‌های پراکنده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پناهندگان فلسطینی در جنگ ۱۹۴۸

فلسطینی‌های پراکنده (عربی: فلسطينيو الشتات) واژه‌ای است که برای توصیف فلسطینی‌ها در خارج از فلسطین استفاده می‌شود. تعداد کل فلسطینیان در جهان بین ۹ تا ۱۱ میلیون نفر است که حداقل نیمی از آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند. از زمان جنگ ۱۹۴۸، مردم فلسطین دچار رنج بسیاری شدند و به‌عنوان تبعیدی در بسیاری از کشورهای میزبان زندگی می‌کردند. علاوه بر پناهندگان فلسطینی که در جنگ ۱۹۴۸ آواره شدند، صدها هزار فلسطینی در جنگ ۱۹۶۷ آواره شدند. این دو نوع جابجایی اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌های دور از وطن را تشکیل می‌دهند. برخی از فلسطینی‌ها به دلایل دیگری جابجا شدند،[۱][۲][۳] از جمله:

آزار و شکنجه[ویرایش]

به عنوان مثال، پس از جنگ ۱۹۶۷، به‌طور متوسط ۲۱۰۰۰ فلسطینی مجبور به ترک مناطق تحت کنترل اسرائیل شدند که این سبک همچنان در دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ادامه یافت. این امکان وجود ندارد که یک سرشماری دقیق از تبار روستایی در فلسطین تعیین شود، به ویژه در صورت عدم آمار جامع جمعیت برای همه تبار فلسطین و فلسطینی‌هایی که در فلسطین باقی مانده‌اند. بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین (PCBS)، تعداد فلسطینیان در جهان در پایان سال ۲۰۰۳، ۹٫۶ میلیون نفر بوده‌است که از سال ۲۰۰۱، ۸۰۰ هزار نفر افزایش یافته‌است. روبین کوهن در کتاب جهانی دایاسپورا توضیح می‌دهد که برای فلسطینی‌ها و دیگران مانند بومیان آمریکایی، یهودیان و برخی از آفریقایی‌ها، اصطلاح دیاسپورا معنای مرتبط با ظلم و ستم و خشونت را نمادی از آسیب و مجازات جمعی می‌کند تا شخص با رویاهای خانه در تبعید زندگی کند. مسئله حق بازگشت فلسطینی‌های پراکنده از سال ۱۹۴۸ دارای اهمیت است. این نیز برای بسیاری از فلسطینی‌ها رؤیا است. علی‌رغم این واقعیت که ۹۷ درصد ساکنان اردوگاه‌ها و روستاها و شهرهای اصلی خود را در فلسطین نمی‌بینند، اکثر اصرار به حق بازگشت را یک حق پایمال شده می‌دانند که به آن دیگر دسترسی نخواهند داشت.[۴][۵][۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. The Lebanese in the world: a century of emigration, Albert Habib Hourani, Nadim Shehadi, Centre for Lebanese Studies (Great Britain), Centre for Lebanese Studies in association with I.B. Tauris, 1992
  2. Between Argentines and Arabs: Argentine orientalism, Arab immigrants, and the writing of identity, Christina Civantos, SUNY Press, 2005, p. 6.
  3. Arab and Jewish immigrants in Latin America: images and realities, by Ignacio Klich, Jeff Lesser, 1998, pp. 165, 108.
  4. "Saudi Arabia finances study abroad for Palestinian students". The embassy of Saudi Arabia in Washington, D.C. 2007-04-25. Archived from the original on 2007-10-13. Retrieved 2007-09-08.
  5. "Swarthmore Senior Founds Organization for Palestinian Students in U.S." Swarthmore. March 27, 2006. Archived from the original on July 19, 2007. Retrieved 2007-09-08.
  6. Palestine Refugees: 50 Years of Injustice," The Permanent Observer Mission of Palestine to the United Nations," http://www.palestine-un.org/info/frindex.html%7B%7Bdead[پیوند مرده] link|date=March 2018 |bot=InternetArchiveBot |fix-attempted=yes}} (28 Nov. 2002)

پیوند به بیرون[ویرایش]