فاماگوستا

مختصات: ۳۵°۰۷′ شمالی ۳۳°۵۷′ شرقی / ۳۵٫۱۱۷°شمالی ۳۳٫۹۵۰°شرقی / 35.117; 33.950
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فاماگوستا Famagusta
Αμμόχωστος (زبان یونانی) Gazimağusa/Mağusa (زبان ترکی استانبولی)
فاماگوستا Famagusta در قبرس واقع شده
فاماگوستا Famagusta
فاماگوستا Famagusta
مختصات: ۳۵°۷′۰″ شمالی ۳۳°۵۷′۰″ شرقی / ۳۵٫۱۱۶۶۷°شمالی ۳۳٫۹۵۰۰۰°شرقی / 35.11667; 33.95000
کشوردوژوره  قبرس
دوفاکتو  قبرس شمالی
Districtدوژوره ناحیه فاماگوستا
دوفاکتو ناحیه فاماگوستا
جمعیت
 (30 April 2006 SPO census[۱])
 • کل۴۲٬۵۲۶
منطقه زمانییوتی‌سی +۲ (EET)

فاماگوستا (انگلیسی: Famagusta ترکی استانبولی: Gazimağusaیونانی: Αμμόχωστος: آموخوستوس) در ناحیه فاماگوستا در کشور قبرس شمالی واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۶۹،۷۴۱ نفر است.

لژ فراماسونری قبرس[ویرایش]

لژ اتلو در ۱۷ فوریه ۱۹۳۸ در مناسب‌ترین و منحصربه‌فردترین مکان که می‌توانست لژ بزرگ قبرس را در خود جای دهد، تقدیس شد. دولت وقت قبرس اجازه استفاده از تالار بزرگ برج اتلو را در داخل دیوارهای شهر قدیمی فاماگوستا (که امروزه هم می‌توان آن را مشاهده کرد) برای مراسم تقدیس و جلسات اولیه صادر کرد، اما نسبتاً بزرگ بود و در نهایت به اجاره کلیساهای دوقلو، همچنین در داخل شهر محصور شده، به لژ واگذار شد و اولین جلسه در ۵ سپتامبر ۱۹۴۰ در آنجا برگزار شد.[۲] اما در نهایت لژ بخاطر مشکلات بین جمعی در سال ۱۹۶۰ به جای دیگری منتقل شد.

محل تبعید و دفن میرزا یحیی نوری ملقب به صبح ازل[ویرایش]

دولت عثمانی میرزا یحیی نوری ملقب به صبح ازل را در ششم جمادی‌الاولای ۱۲۸۵ قمری مطابق ۴ شهریور ۱۲۴۷ شمسی و ۲۵ اوت ۱۸۶۸ میلادی به جزیره قبرس تبعید کرد؛ وی در شهر فاماگوستا در ساعت ۷ صبح دوشنبه ۱۲ جمادی‌الاولای ۱۳۳۰ قمری مطابق ۲۹ آوریل ۱۹۱۲ میلادی درگذشت. این شهر به همین دلیل محل زیارت پیروان کتاب بیان می باشد.

ملاقات پروفسور ادوراد برآون با صبح ازل[ویرایش]

ادوارد براون
صبح ازل به همراه پسرانش در قبرس

پروفسور ادوارد براون در مقدمه کتاب نقطةالکاف می‌نویسد:.[۳][۴]

درجزیره قبرس در شهر فاماگوستا قریب پانزده روز(۲۶ رجب - ۱۴ شعبان۱۳۰۷)ماندم و دراین مدت هر روز به ملاقات صبح ازل می‌رفتم و از دو یا سه ساعت بعد از ظهر الی غروب آفتاب در منزل او می‌ماندم دفتر و مداد در دست و سراپا گوش هر چه او می‌گفت یاد داشت می‌کردم و هر شب با یک خزانه معلومات مهمه و اطلاعات مفیده بمنزل خود مراجعت می‌کردم.موضوع صحبت‌های ما غالباً" مذهب و تاریخ و نوشتجات و آثار بابیه و گهگاه مسائل متفرقه دیگر بود، صبح ازل در خصوص باب و مصدقین دوره اول و شرح زندگی خود در کمال آزادی و بدون پرده پوشی سخن می‌گفت درغالب این مجالس پسران صبح ازل عبدالعلی و رضوان علی و عبدالوحید و تقی الدین نیز حاضر بودند اگرچه خیلی به ندرت در محضر پدر خود لب به سخن می‌گشودند و منتهی درجه تعظیم و احترام رانسبت به وی مرعی می‌داشتند. در مدت اقامت در قبرس که تازه چند سالی بود در تحت تصرف دولت انگلیس درآمده بود، با اجازه حاکم جزیره سر هنری بولور نظری به اسناد و دفاتر حکومتی افکندم و آنچه از آنها راجع به نفی صبح ازل و اتباع وی به قبرس بود استخراج نمودم و این اسناد بعضی به زبان انگلیسی بود و بعضی به زبان ترکی که یک ترجمه انگلیسی هم برآن اضافه کرده بودند( خلاصه مندرجات این اسناد تا حدی که راجع به صبح ازل و اتباع اوست در حاشیه w در ذیل ترجمه مقاله سیاح مندرج است)

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Magusa.org, op.cit. , "Table-1: Population of Famagusta" بایگانی‌شده در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine, as of April 2006
  2. «Othello Lodge No. 5670 | Cyprus Freemasons - Κυπριοι Τεκτονες» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۹.
  3. کاشانی، میرزاجانی (۱۹۱۰). «مقدمه». در PERSAN، MS. SUPPL. نقطةالکاف (به پارسی). لیدن هلند: E.J. BRILL. ص. ز. از پارامتر ناشناخته |نام نویسنده سرمقاله= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |first2= بدون |last2= در Authors list وارد شده‌است (کمک)
  4. کاشانی، میرزاجانی (۱۹۱۰). «مقدمه». در PERSAN، MS. SUPPL. نقطةالکاف (به پارسی). لیدن هلند: E.J. BRILL. ص. ح. از پارامتر ناشناخته |نام نویسنده سرمقاله= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |first2= بدون |last2= در Authors list وارد شده‌است (کمک)