فاضل لاریجانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فاضل لاریجانی
زادهٔ۱۳۳۲[۱] (۷۱ ساله)
نجف
ملیتایرانی
تحصیلاتدکتری
محل تحصیلدانشگاه صنعتی آریامهر (لیسانس)
دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (فوق لیسانس)
دانشگاه تربیت مدرس (دکتری)
پیشهسیاست مدار
خویشاوندانپدر: میرزا هاشم آملی؛
علی، محمدجواد، باقر و صادق لاریجانی (برادر)[۲]
مصطفی محقق‌داماد (همسر خواهر)[۳][۴]

فاضل اردشیر لاریجانی (زادهٔ ۱۳۳۲[۱])مسئولیت‌های متعددی در جمهوری اسلامی داشته‌است؛ ازجمله عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رایزن فرهنگی ایران در کانادا، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی در آمل. لاریجانی برادر علی، صادق، محمد جواد، و باقر لاریجانی است.

زندگی شخصی و تحصیلات[ویرایش]

لاریجانی لیسانس فیزیک را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس فیزیک را در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت کرد.[۵][۶] سپس دکترای خود را در فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. از جمله سوابق او معاونت دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت مرکز نشر دانشگاهی، مدیرعاملی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات دانشگاه صنعتی شریف است.[۷]

اتهام باج‌خواهی و رانت[ویرایش]

تا به وجود آمدن موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ و جنجال‌های مربوط به آن، فاضل در بین برادران معروفتر لاریجانی در جامعه کمتر شناخته شده بود، اما این حادثه و افشاگری محمود احمدی‌نژاد در مورد او بواسطه فیلم مخفیانه ضبط شده‌ای از یک جلسه فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی نام فاضل را نیز در کنار نام‌های بقیه برادرانش بر سر زبان‌ها انداخت.

در فیلم پخش شده احمدی‌نژاد در مجلس که صدای واضحی نداشت و احمدی‌نژاد ناگزیر متن پیاده شده آن را از رو خواند، فاضل لاریجانی از مرتضوی می‌خواست واسطه شود تا تاجری که در فیلم اسمش واضح نیست، با فاضل مرتبط شده و او را مباشر خود قلمداد کند. فاضل تأکید می‌کند که با استفاده از نفوذ خود بر برادرانش در قوه قضاییه و مقننه می‌تواند مشکلات و موانع حقوقی، اجرایی و قضایی تجارت فرد مورد نظر را حل کند و «کارش را پیش ببرد» و در ازای آن به وضوح مبالغ معتنابهی پول (۱۵۰۰۰ دلار در ماه) و امکاناتی اعم از دفتر کار و آپارتمان یا ویلایی در تهران یا شمال «برای شروع کار» در اختیار او قرار بگیرد.[۸]

در روزهای اولیه بعد از جنجال استیضاح فیلم دیگری از جلسه سعید مرتضوی با سید حسن میرکاظمی و بابک زنجانی توسط کاربر گمنامی به نام کمال کمالی در اینترنت منتشر شد که اثبات می‌کرد[۹] تاجری که نامش در فیلم مرتضوی و لاریجانی مشخص نیست و توسط محمود احمدی‌نژاد در صحن مجلس به عنوان «آقای ز» نام برده شد، همان بابک زنجانی است. از مکالمه‌های فیلم دوم بر می‌آید که فاضل لاریجانی از بابک زنجانی برای «پیش بردن کارهایش» و حل شدن موانع برای خرید شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به عنوان «دست‌گرمی» طلب کرده‌است.

فاضل لاریجانی ابتدا در تماس محمدحسین فرهنگی یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس[۱۰] و سپس سایت‌های خبری مفاد فایل منتشر شده را تکذیب و آن را جعلی خواند.[۱۱] وی سپس در ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ طی نامه‌ای به دادستان تهران گفت که آماده است تا برای اتهاماتش محاکمه شود و در عین حال تأکید کرد باید به اتهامات مالی اطرافیان رئیس دولت نیز رسیدگی شود.[۱۲]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

ترجمه[ویرایش]

  • روشهای پژوهش در علوم اجتماعی، چاوا فرانکفورد، دیوید نچمیاس، فاضل لاریجانی (مترجم)، رضا فاضلی (مترجم)، باقر ساروخانی (مقدمه)، تهران: سروش
  • اسطوره و تفکر مدرن، کلود لوی استروس، فاضل لاریجانی (مترجم)، علی جهان پولاد (مترجم)، طیبه توفیقی نیاکی (ویراستار)، تهران: فرزان روز

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ دارالحدیث، مؤسسهٔ علمی فرهنگی. «اسطوره و تفکر مدرن (کلود لِوی استراوس، ترجمهٔ فاضل لاریجانی علی جهان‌پولاد اسطوره و معنا گفتگوهایی با کلود لِوی استروس)». کتابخانهٔ عمومی خرامه. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۸-۰۵.
  2. «برادران لاریجانی: خانواده مقامات عالیه». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۴.
  3. «برادران لاریجانی: خانواده مقامات عالیه». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۴.
  4. ایران، عصر (۲۰۲۱-۱۱-۱۵). «همه دامادها در جمهوری اسلامی/وقتی بهترین شغل، داشتن پدر زن خوب است». fa. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۲۱-۱۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۵.
  5. "Physics and Astronomy Alumni: L". Home> Department of Physics & Astronomy> USC Dana and David Dornsife College of Letters, Arts and Sciences (به انگلیسی). Retrieved 2017-02-27.
  6. Ardeshir, Fazel. "A quantitative study of the fine structure of alkali atoms". SAO/NASA ADS (به انگلیسی). Retrieved 2017-02-27.
  7. «زندگینامه: فاضل لاریجانی (1342 -)». hamshahrionline. ۲۰۱۷-۰۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۲۷.
  8. «متن کامل فایل صوتی گفتگوی فاضل لاریجانی و مرتضوی». سایت جهان نیوز. دریافت‌شده در ۲۹ بهمن ۱۳۹۱.
  9. «ارتباط آقای ز با مافیای حامی احمدی‌نژاد». سایت بازتاب امروز. دریافت‌شده در ۲۹ بهمن ۱۳۹۱.
  10. «افشاگری احمدی‌نژاد علیه برادران لاریجانی در صحن علنی مجلس». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۲ بهمن ۱۳۹۱.
  11. «فاضل لاریجانی: خودشان جلسه را ترتیب داده بودند/صدای مرا جعل کرده‌اند». سایت الف. دریافت‌شده در ۲۹ بهمن ۱۳۹۱.
  12. «اعلام آمادگی فاضل لاریجانی به دادستان برای محاکمه». سایت فرارو به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی فارس. دریافت‌شده در ۲۹ بهمن ۱۳۹۱.