پرش به محتوا

علی آراسته

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی آراسته
زاده۱ فروردین ۱۳۴۰ ‏(۶۳ سال)
هیدج، استان زنجان
وفادارینیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
شاخه نظامیکمیته انقلاب اسلامی
ارتش جمهوری اسلامی ایران
سال‌های خدمت۱۳۵۹–تاکنون
درجهسرتیپ
یگاننیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق

علی آراسته (زادهٔ ۱۳۴۰) سرتیپ ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که هم‌اکنون در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا فعالیت می‌کند. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش بود و از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ معاونت آماد و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.

زندگی‌نامه

[ویرایش]

در سال ۱۳۴۰ در شهر هیدج از توابع استان زنجان زاده شد.[۱][۲] او پس از طی دوران تحصیلی در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و از اول انقلاب تا مهر ماه سال ۵۹ در کمیته انقلاب اسلامی مشغول فعالیت بود. آراسته داماد حجت‌الاسلام عبدالکریم عسگری است.[نیازمند منبع]

وی در تاریخ ۵۹/۷/۱۶ با مدرک دیپلم تجربی به دانشگاه افسری نیروی زمینی راه یافت و پس از طی دوره چهار ساله دانشگاه افسری به دوره مقدماتی پیاده در شیراز اعزام و بلافاصله پس از طی دوره کوتاه مقدماتی در تاریخ ۶۳/۱/۳ همزمان با اجرای عملیات خیبر در جزایر مجنون در لشکر ۲۱ پیاده آذربایجان فعالیت رزمی را با شغل فرمانده گروهان پیاده آغاز نمود. وی در این مدت ضمن اعزام به دوره‌های عرضی، دوره دافوس و دانشگاه عالی دفاع ملی را نیز طی گذراند. او در طول سال‌های فعالیت خود، در تمامی مشاغل فرماندهی از جمله فرمانده گروهان، جانشین گردان،فرمانده گردان پیاده،فرماندهی گردان دانشجویی، فرماندهی تیپ، معاون لشکر، فرمانده لشکر، جانشین قرارگاه عملیاتی، فرمانده قرارگاه عملیاتی جنوب شرق کشور، مدیر عملیات در معاونت عملیات آجا،معاون هماهنگ کننده نزاجا و معاونت اماد اجا معاون عملیات نزاجا ایفای نقش کرده‌است.

منابع

[ویرایش]
  1. کلاه‌سبزهای نزاجا در سوریه مستقر شدندکلاه-سبزهای-نزاجا-در-سوریه-مستقر-شدند
  2. «گفتگو با امیر سرتیپ علی آراسته معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش ج.ا. ا». پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران -نیروی زمینی ارتش. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۱۳.