پرش به محتوا

صنعت خودروسازی اسپانیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محوطه قدیمی شرکت سیات، ساخته شده در دهه ۱۹۵۰

صنعت خودروسازی اسپانیا (به انگلیسی: Automotive industry in Spain) در سال ۲۰۱۵، با تولید ۲٫۷ میلیون خودرو، اسپانیا را به هشتمین کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان و دومین خودروساز بزرگ اروپا پس از آلمان تبدیل کرد[۱] که در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴، این رتبه را همچنان در اختیار داشت.[۲] حدود ۸۰ درصد از این تولیدات، صادر می‌شود.[۱] در نیمه اول سال ۲۰۱۶، با صادراتی به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد یورو در آن دوره، صنعت خودرو ۱۸٫۹ درصد از کل صادرات اسپانیا را به خود اختصاص داد.[۳]

در سال ۲۰۱۶، ۸٫۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا توسط صنعت خودروسازی ایجاد شد که حدود ۹ درصد از کارگران صنعت تولید را به کار گمارده بود.[۱]

در مجموع، ۱۳ کارخانه خودروسازی در اسپانیا وجود دارد.[۴] که توسط یک صنعت بومی شکوفا شده قطعات خودرو،[۱] از جمله شرکت‌های چندملیتی اسپانیایی همچون گستامپ و آنتولین که به سرعت در حال رشد هستند، پشتیبانی می‌شوند. سالانه بیش از دو میلیون موتور خودرو در اسپانیا تولید می‌شود.[۵] کارخانه‌های اصلی تأسیس شده در این کشور: مرسدس بنز گروه AG (کارخانه تولیدی در بیتوریافورد (کارخانه آن که در آلموسسافس قرار دارد، بزرگ‌ترین کارخانه فورد در اروپا است)،[۱] استلانتیس (در ویلاورد در مادرید، فیگروئلاس و بیگورنو (با کارخانه‌هایی در پالنسیا و وایادولید و همچنین یک کارخانه گیربکس سازی در سویلسیات (مارتریفولکس‌واگن (پامپلونا) هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ Méndez-Barreira, Victor (August 7, 2016). "Car Makers Pour Money Into Spain". Wall Street Journal.
  2. "Car Production by Country 2024". worldpopulationreview.com. Retrieved 2024-03-26.
  3. "El récord de exportaciones españolas reduce un 31,4% el déficit comercial". El País. August 19, 2016.
  4. Navas, Noemi (August 10, 2016). "Solo 4 fábricas de coches en España bajaron la producción hasta junio". Cinco Días.
  5. Camós, Josep (2016-01-26). "España, donde la fabricación de motores y cajas de cambio navega viento en popa". Motorpasión (به اسپانیایی). Retrieved 2020-10-13.