سنتز آلدهید بووالت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Bouveault aldehyde synthesis
نامگذاری شده پس از لوئیس بوو
نوع واکنش واکنش‌های فرمیل‌دار کردن
شناسه‌ها
RSC ontology ID RXNO:0000533

سنتز آلدهید بووالت که همچنین با عنوان واکنش بووالت نیز شناخته می‌شود، یک واکنش تک‌ظرف جانشینی است که طی آن با استفاده از یک فرمامید، یک گروه آلکیل یا آریل هالید با یک گروه فرمیل جایگزین می‌شود.[۱][۲] چنانچه از آلکیلهای هالید نوع اول به عنوان ماده اولیه استفاده شود، محصول یک آلدهید همولوگ خواهد بود که تنها یک کربن اضافه‌تر دارد. سنتز آلدهید با کمک واکنش بووالت نمونه‌ای از یک واکنش فرمولاسیون است که نام آن به افتخار شیمی‌دان فرانسوی لوئیس بوو و انتخاب شده‌است.

سنتز Bouveault آلدهید
سنتز Bouveault آلدهید

مکانیسم واکنش[ویرایش]

اولین مرحله در سنتز آلدهید بووالت تشکیل یک معرف گرینیارد است. در مرحله بعد، با افزوده شدن یک فرمامید دواستخلافی، یک همی‌آمینال تشکیل می‌شود. همی‌آمینال تولیدی به راحتی می‌تواند با کمک فرایند هیدرولیز، به آلدهید مورد نظر تبدیل شود.

منابع[ویرایش]

  1. Louis Bouveault (1904). "Modes de formation et de préparation des aldéhydes saturées de la série grasse" [Methods of preparation of saturated aldehydes of the aliphatic series]. Bull. Soc. Chim. Fr. (به فرانسوی). 31: 1306–1322.
  2. Louis Bouveault (1904). "Nouvelle méthode générale synthétique de préparation des aldéhydes" [Novel general synthetic method for preparing aldehydes]. Bull. Soc. Chim. Fr. (به فرانسوی). 31: 1322–1327.