سلوان مومیکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سلوان مومیکا
سوزاندن قرآن به دست مومیکا در استکهلم (۲۰۲۳)
نام هنگام تولدسلوان صباح متی مومیکا
زادهٔ۲۳ ژوئن ۱۹۸۶ ‏(۳۷ سال)
عراق
ملیتعراقی
شناخته‌شده برایهتک حرمت قرآن

سلوان صباح متی مومیکا (۲۳ ژوئن ۱۹۸۶) پناهندهٔ عراقی و منتقد اسلام است که به دلیل ترتیب دادن تظاهرات در سوئد برای قرآن‌سوزی مشهور است.[۱] در ابتدای آوریل سال ۲۰۲۴، شایعه مرگ مومیکا به سرعت در شبکهٔ اجتماعی X (توییتر سابق) پخش شد. این خبر در ۴ آوریل از سوی پلیس نروژ تکذیب شد.[۲]

زندگی[ویرایش]

سلوان مومیکا در ۲۳ ژوئن ۱۹۸۶ در یک خانوادهٔ مسیحی در شمال عراق به دنیا آمد؛ اما خود را یک خداناباور می‌داند.[۳] مومیکا پس از فعالیت سیاسی خود در عراق، جایی که بخشی از نیروهای حشد شعبی بود که علیه داعش می‌جنگیدند، به عنوان پناهنده به سوئد رفت.[۴] او در ویدئوهایی با لباس شبه‌نظامی ظاهر شده و با تیپ امام علی، شاخهٔ مسلح نهضت اسلامی عراق که زیر نظر نیروهای حشد شعبی فعالیت می‌کرد، بیعت کرده است.[۵] سپس خود را به عنوان افسر یک گروه شبه‌نظامی به نام «روح‌الله» به عنوان عیسی، پسر مریم معرفی کرد.[۶]

مومیکا در سال ۲۰۱۸ برای ویزا در سوئد درخواست داد و در آوریل ۲۰۲۱ به عنوان پناهنده از عراق پذیرفته شد و اجازهٔ اقامت سه ساله به او اعطا شد.[۷] او از سال ۲۰۱۷ که ویزای شنگن گرفته بود در سوئد ظاهر شده بود و در تصاویر خارج از ریکسداگ به همراه رابرت هالف، نمایندهٔ حزب دموکرات مسیحی در مجلس دیده می‌شد. او همچنین با جولیا کرونلید، نماینده دموکرات‌های سوئد دیداری داشت.[۸] مومیکا بعداً اعلام کرد که می‌خواهد به عنوان کاندیدای حزب در انتخابات شرکت کند.[۹]

پس از اعطای مجوز اقامت در سوئد، او مردی را که با او در محل اقامت مشترک بود با چاقو تهدید کرد که در نتیجهٔ آن، سال بعد به دلیل تهدیدهای غیرقانونی به مشروطیت و خدمات اجتماعی محکوم شد.[۱۰]

قرآن‌سوزی[ویرایش]

در سال ۲۰۲۳، مومیکا مجموعه‌ای از تظاهرات را برای نقد اسلام ترتیب داد. در این تظاهرات، او با سوزاندن قرآن زیر نظر حفاظت پلیس سوئد، آن را هتک حرمت کرد. قرآن‌سوزی با حمله به مومیکا از سوی جامعه همراه بود.[۱۱][۱۲]

در سال ۲۰۲۳، آژانس مهاجرت سوئد تصمیم گرفت که مومیکا از کشور اخراج و به عراق برگردانده شود.[۱۳] اما به دلیل تهدیداتی که علیه وی در عراق وجود داشت، مومیکا اخراج نشد و به همین دلیل، اجازهٔ اقامت موقت جدید او تا آوریل ۲۰۲۴ تمدید شد.[۱۴] در اواخر ماه مارس ۲۰۲۴، گزارش شد که مومیکا سوئد را به مقصد کشور نروژ ترک کرده است.[۱۵] مدت کوتاهی پس از خروج وی از سوئد، در شبکه‌های اجتماعی گزارش شد که جسد او در ساختمانی در نروژ پیدا شده است؛ اما پلیس نروژ این شایعات را رد کرد.[۱۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Nyheter, S. V. T. (2023-07-31). "Salwan Momika och Salwan Najem – männen bakom sommarens koranbränningar i Sverige". SVT Nyheter (به سوئدی). Retrieved 2024-02-08.
  2. «مرگ سلوان مومیکا عامل جنجالی قرآن‌سوزی در نروژ حقیقت ندارد». العین فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۴.
  3. Wintour, Patrick (2023-07-21). "Protests across Muslim nations after Sweden allows second attack on Qur'an". The Guardian (به انگلیسی).
  4. "Koranbrännaren kan kopplas till regimen i Iran". DN.SE (به سوئدی). 2023-09-02. Retrieved 2023-09-02.
  5. "As uncertainty shrouds his future, a past full of contradictions haunts Qur'an burner Salwan Momika". Arab News. 7 July 2023.
  6. "As uncertainty shrouds his future, a past full of contradictions haunts Qur'an burner Salwan Momika". Arab News. 7 July 2023.
  7. Wikén, Johan; Alshawish, Kovan (18 August 2023). "Bilderna på koranbrännaren utreds av Migrationsverket". SVT (به سوئدی).
  8. Wikén, Johan; Alshawish, Kovan (18 August 2023). "Bilderna på koranbrännaren utreds av Migrationsverket". SVT (به سوئدی).
  9. "Koranbrännaren om sitt SD-medlemskap: "Vill kandidera till riksdagen"". www.aftonbladet.se (به سوئدی). 2023-07-05. Retrieved 2024-02-08.
  10. Wikén, Johan; Alshawish, Kovan (18 August 2023). "Bilderna på koranbrännaren utreds av Migrationsverket". SVT (به سوئدی).
  11. "Koranbränning i Malmö stormades – och avbröts". www.tv4.se (به سوئدی). Retrieved 2024-02-08.
  12. "A woman interrupts a Quran-burning protest in Sweden by spraying activist with a fire extinguisher". AP News (به انگلیسی). 2023-08-18. Retrieved 2024-02-08.
  13. "Domstol fastslår: Salwan Momika ska utvisas". www.aftonbladet.se (به سوئدی). 2024-02-07. Retrieved 2024-02-08.
  14. "Slår fast: Salwan Momika ska utvisas". Svenska Dagbladet (به سوئدی). TT. 7 February 2024.
  15. Hamadé, Kassem (27 March 2024). "Här lämnar Salwan Momika Sverige". Expressen (به سوئدی).
  16. "No official word on Quran-burner Salwan Momika's death rumours". India Today. 2 April 2024.

پیوند به بیرون[ویرایش]