سرود ورزشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سرود ورزشی یا سرود ورزشگاهی نوعی موسیقی است که در آن آهنگهای شناخته شده از طریق سامانه صدای عمومی در استادیوم‌ها و عرصه‌های مختلف در حین استراحت تیم‌ها و در عمل برای جمع کردن هواداران پخش می‌شود. سرودهای ورزشی اساساً برای ورزشگاه نوشته نمی‌شوند اما محبوبیت آنها باعث می‌شود که در مسابقات پخش شوند. برخی از رویدادهای فوتبال سرودهای خاص خود را دارند که در هنگام استراحت پخش نمی‌شوند بلکه به عنوان موسیقی ورودی هستند. قابل توجه‌ترین سرودها سرود فیفا و سرود لیگ قهرمانان اروپا هستند.

سرودهای استادیوم دارای ریتم جذاب uptempo و تکرار پاسخ صوتی هستند و اغلب بیانگر غرور یا بزرگی هستند (مانند " We Will Rock You "، " We Are Champion " و " One Another Bites the Dust ") از آثار گروه موسیقی راک کوئین در بریتانیا).[۱][۲] بیشتر سرودهای استادیوم از آهنگهای معروف راک اند رول، رقص یا رپ تولید می‌شوند. در بازی‌های فوتبال کالجها، گروه‌های مارش مدارس غالباً سرودهای استادیوم را به لیست اجرای خود اضافه می‌کنند. در بیس بال، بسیاری از سرودهای استادیوم به عنوان موسیقی استقبال برای پخش کننده‌های مختلف توپ استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، AC / DC " Hells Bells " موسیقی ورودی Trevor Hoffman بود و " Enter Sandman " متالیکا همان نقش را برای ماریانو ریورا داشت.

برخی از سرودهای استادیومی در یک منطقه خاص یا برای یک تیم خاص محبوب هستند. " هرگز به تنهایی قدم برنخواهی داشت" سرود باشگاه فوتبال لیورپول است. "Just idag jr jag stark" توسط کنتا سروده شده و موسیقی باشگاه فوتبال هاماربی است. Dallas Cowboys در دهه ۱۹۹۰ از فیلم " Must've Be Cowboy " اثر توبی کیت اقتباس شد، در حالی که تیم‌های ورزشی در آلاباما غالباً از "خانه شیرین آلاباماً اثر لینورد اسکینرد استفاده می‌کنند.

سرودهای ورزشی محبوب[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • موسیقی ورودی
  • آهنگ جنگ
  • شعارهای فوتبال
  • موسیقی تم
  • سرود جمعی

منابع[ویرایش]

  1. We STILL rock you: Re-releases chart Queen's rise to power Daily Mail. Retrieved July 17, 2011
  2. We Are the Champions Allmusic. Retrieved July 17, 2011