سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق
سیاهرگ‌های تهیگاهی.
جزئیات
سرچشمه ازسرخرگ تهیگاهی بیرونی
سیاهرگ‌هاسیاهرگ تهیگاهی چرخشی عمیق
شناسه‌ها
لاتینarteria circumflexa ilium profunda
TA98A12.2.16.008
TA24364
FMA20687

سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق یا شریان ایلیاک سیرکومفلکس عمیق (deep circumflex iliac artery) یک سرخرگ در لگن خاصره است که در امتداد ستیغ تهیگاهی (ایلیاک) استخوان بی‌نام حرکت می‌کند.

مسیر[ویرایش]

سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق از رویه جانبی سرخرگ تهیگاهی بیرونی تقریباً در مقابل خاستگاه سرخرگ بالاشکمی پایینی (اپی‌گاستر تحتانی) آغاز می‌شود.

سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق به صورت مایل و جانبی، در خلف رباط کشاله ران بالا می‌رود و در مسیر خود در یک غلاف فیبری قرار دارد. این غلاف از اتصال نیام عرضی و نیام (فاسیای) تهیگاهی تشکیل شده‌است.

سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق به سمت خار تهیگاهی بالایی پیشین حرکت می‌کند، جایی که با شاخه بالارونده سرخرگ چرخشی رانی کناری بازمی‌پیوندد.

سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق سپس نیام عرضی را سوراخ می‌کند و از وسط در امتداد لب داخلی ستیغ استخوان تهیگاهی می‌گذرد تا جایی که ماهیچه عرضی شکم را سوراخ می‌کند. از آنجا به سمت عقب بین ماهیچه عرضی شکم و ماهیچه مایل درونی شکم حرکت می‌کند تا با سرخرگ تهیگاهی‌کمری (ایلیولومبار) و سرخرگ سرینی بالایی (گلوتئال فوقانی) بازپیوند شود.

سرخرگ تهیگاهی چرخشی عمیق در روبه‌روی خار تهیگاهی بالایی پیشین، یک شاخه صعودی بزرگ ایجاد می‌کند. این شاخه بین ماهیچه مایل داخلی و ماهیچه عرضی شکم بالا می‌رود و به آن‌ها خون‌رسانی می‌کند و با شریان‌های کمری و سرخرگ بالاشکمی پایینی بازپیوند (آناستوموز) می‌شود.

نگاره‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

این مقاله در بردارندهٔ بخش‌هایی از صفحه page 623   چاپ ۲۰ام آناتومی گری (۱۹۱۸) است که در مالکیت عمومی قرار دارد.