سایر (مینودشت)

مختصات: ۳۷°۱۱′۰۵″ شمالی ۵۵°۳۹′۵۷″ شرقی / ۳۷٫۱۸۴۷۲°شمالی ۵۵٫۶۶۵۸۳°شرقی / 37.18472; 55.66583
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سایر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگلستان
شهرستانمینودشت
بخشبخش کوهسارات
دهستانکوهسارات
نام محلیساییر
نام‌های دیگرسایه یورد
جمعیت۴۹۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۲۵۰۶


سایر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت در استان گلستان ایران.برابر با نام روستا،فامیل تمامی مردم روستا "سایری" است که به معنای "کسی که اهل سایر است" بوده.مذهب تمامی مردم روستا شیعی اثنی عشری است.

قدمت چنار روستا[ویرایش]

در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ 31 مرداد ماه سال 1394 در محل سازمان مرکزی میراث فرهنگی برگزار شد، 4 اثر طبیعی استان گلستان از جمله «چنار» کهنسال روستای «سایر» در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.[۱]قدمت این چنار چیزی بیش از 700 سال تخمین شده است.

جوی آبی در زیر این درخت جاری است که آب آن از چشمه ای به نام 'کل آدو' که در فاصله یک کیلومتری درخت کهنسال چنار قرار دارد سرچشمه می گیرد.'کل آدو' یا "کربلایی محمد آدینه" نام یکی از اهالی روستای سایر بوده که با دست خود سالیان پیش، مسیر این جوی را از سر چشمه تا زیر درخت را کنده است و نشانی است که مردمانی از سالیان دراز در مکان این روستا اقامت داشته اند.

بالا تپه (خدا قلی)[ویرایش]

بالا تپه (خدا قلی) یک تپه تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است.این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۶۱ نفر (۹۸ خانوار) بوده است.[۲] و در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن به ۴۹۸ نفر افزایش پیدا کرده است.[۳]

چشمه های روستا[ویرایش]

روستای سایر دو چشمه دارد که یکی از آن‌ها به اسم "کل آدو" (کربلایی آدینه محمد) است که پنج لیتر بر ثانیه خروجی آب دارد و کابرد آن کشاورزی است و 50 هکتار باغ چند ساله روستا بعلاوه 7 هزار نهال مثمر از نوع گردو، انار، گلابی، سیب و اراضی یونجه روستا همه تابع این چشمه هستند.[۴]

کارگاه های حصیربافی[ویرایش]

حصیر بافی یکی از صنایع بومی منطقه بوده که امروزه کمتر به آن پرداخته می شود.با راه‌اندازی کارگاه های حصیربافی در روستای سایر،امید است این هنر بومی بار دیگر روزهای رونق خود را بدست آورد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. درگاه ملی آمار ایران
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۷.
  4. «گلستان ما - انتقال چشمه سایر به "کلاسره" روستا "سایر" نابود می کند/ مسئولین مینودشت به‌ جای فشار بر مردم سایر بر مسئولین استانی و کشوری فشار بیاورند». golestanema.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۶.
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).