سانلس اسکایز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سانلِس اسکایز
توسعه‌دهنده(ها)فیل‌بتر گیمز
ناشر(ها)فیل‌بتر گیمز
نویسنده(ها)کریس گاردینر
کَش دِکوییر
جیمز جو
اولیویا وود[۱]
موتوریونیتی
سکو(ها)لینوکس
مک‌اواس
ویندوز
ایکس باکس وان
پلی‌استیشن ۴
نینتندو سوئیچ
تاریخ(های) انتشار
۳۱ ژانویه ۲۰۱۹
  • لینوکس
  • مک‌اواس
  • مایکروسافت ویندوز
  • ۱۹ مه ۲۰۲۱ (ویرایش مستقل)
  • ایکس باکس وان
    پلی‌استیشن ۴
    نینتندو سوئیچ
  • ۱۹ مه ۲۰۲۱
ژانر(ها)نقش‌آفرینی
حالت(ها)تک نفره

سانلس اسکایز یا آسمان‌های بدون خورشید (به انگلیسی: Sunless Skies) یک بازی ویدئویی نقش آفرینی است که توسط فیل‌بتر گیمز ساخته شده‌است. این بازی که تا حدی توسط یک کمپین کیک‌استارتر تأمین می‌شد، در سال ۲۰۱۷ وارد دسترسی زودهنگام شد، در ژانویه ۲۰۱۹ منتشر شد و به عنوان یک بازی نقش آفرینی "ترسناک گوتیک " توصیف شده‌است. «سانلِس اسکایز» دنباله‌ای بر «سانلس سی» محصول ۲۰۱۵ است و عناصر و محیط‌های مشابهی را در خود جای داده‌است.

گیم پلی[ویرایش]

سانلس اسکایز یک بازی ویدئویی نقش آفرینی متمرکز بر اکتشاف و داستان است. بازی از زاویه دید بالا به پایین انجام می‌شود. بازیکنان از طریق یک لوکوموتیو بین‌ستاره‌ای قابل ارتقا در دنیای بازی حرکت می‌کنند و می‌توانند با روایت‌های مختلف کوتاه و طولانی تعامل داشته باشند که ممکن است پاداش‌های مثبت یا منفی داشته باشند. در حین سفر، لوکوموتیو ممکن است مجبور شود با لوکوموتیوهای دشمن یا موجودات ماورایی مبارزه کند. اگر لوکوموتیو بازیکن از بین برود یا شخصیت آنها کشته شود، آنها باید از نو شروع کنند، اما برخی از دارایی‌های شخصیت قبلی ممکن است به شخصیت بعدی منتقل شود و برخی رویدادهای داستانی کامل باقی بمانند. با هر شخصیت بازیکن، مکان‌ها در نقشه جهان دوباره چیده می‌شوند و نقشه دوباره پنهان می‌شود، این بازیکن را مجبور می‌کند تا مکان‌ها را دوباره کشف کند.[۲]

خلاصه داستان[ویرایش]

سانلس اسکایز در همان دنیای الهام‌گرفته از دوران ویکتوریایی به‌عنوان فالن لندن و سانلس سی می‌گذرد.[۱] داستان این بازی ده سال پس از وقایع سانلس سی می‌گذرد، بعد از آن که شهر زیرزمینی لندن دروازه ای به نام افقِ مشتاق را باز کرد و به فضای بیرونی آن دسترسی پیدا کرد، در این فضا که بیابانِ بالا نام دارد، ستاره‌ها موجوداتی خداگونه هستند که با نور خود اعمال قدرت می‌کنند و وحشت‌های روشن و ناگفتنی‌شان در تاریکی کمین کرده‌است. امپراتوری جدید بریتانیا به چندین ستاره گسترش یافته‌است و حتی یک ستاره مصنوعی به نام خورشید خودکار ساخته‌اند، ملکه ویکتوریا تخت سلطنت یک ستاره مرده را به دست گرفته و بر ویژگی‌های زمان تسلط پیدا کرده‌است. بازیکن نقش خدمه یک لوکوموتیو درحال نابود شدن را بر عهده می‌گیرد که پس از مجروح شدن کاپیتان قبلی، مقام کاپیتانی کشتی و جعبه سیاه عجیبی را به ارث می‌برد. بازیکن آزاد است تا رمز و راز جعبه را دنبال کند، به عنوان یک تاجر و ثروتمند بازنشسته شود، در جنگ بین امپراتوری و مستعمره‌های شورشی بجنگد، یا به دنبال پاسخی برای یک سؤال خطرناک باشد: چرا ستاره‌ها می‌میرند؟[۳]

توسعه[ویرایش]

این بازی در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه EGX معرفی شد.[۴] در فوریه ۲۰۱۷، استودیو یک کمپین سرمایه‌گذاری جمعی در کیک‌استارتر برای جمع‌آوری سرمایه موردنیاز توسعه بازی راه اندازی کرد.[۳] شرکت فیل‌بتر کل هزینه ساخت بازی را ۳۳۰۰۰۰ پوند تخمین زد. آنها یک هدف مالی تنها ۱۰۰۰۰۰ پوند تعیین کردند - آنها اینطور توضیح دادند که با استفاده از سود پروژه‌های موجودشان این شکاف مالی را می‌بندند. در این رویداد، این پروژه ۳۷۷۰۰۰ پوند جمع‌آوری کرد.[۵][۳]

بازی بر روی موتور بازی یونیتی و پلتفرم داستانی فِیل‌بتر، StoryNexus ساخته شده‌است.[۳]

پل آرنت، مدیر عامل فیل‌بتر خاطرنشان کرد که آنها نمی‌خواستند دنباله، فقط سانلس سی ۲ با کشتی‌های بزرگ‌تر باشد.[۱] استفاده از محیط ویکتوریایی در فضا برای آنها جذابیت داشت.[۱] تیم توسعه از آثار علمی تخیلی و عاشقانه‌های نجومی نویسندگان سی‌اس لوئیس، اچ‌جی ولز، و لی براکت به‌عنوان عوامل الهام‌بخش همراه با هنر نوو و بازی Planescape: Torment نام بردند.[۶]

انتشار[ویرایش]

این بازی که قرار بود در ماه مه ۲۰۱۷ با دسترسی اولیه منتشر شود و در می ۲۰۱۸ منتشر شود،[۳] برای رایانه‌های شخصی مبتنی بر لینوکس، مک‌اواس، ویندوز،[۷] در ابتدا به سپتامبر ۲۰۱۸،[۸] و سپس در نهایت به ژانویه ۲۰۱۹ به تعویق افتاد.[۹]

نسخه مستقل[ویرایش]

فیل‌بتر در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که آخرین به‌روزرسانی برای سانلس اسکایز، سانلس اسکایز: نسخه مستقل خواهد بود، نسخه‌ای قطعی از این بازی که شامل تمام محتوای قبلی و چندین رویداد روایی جدید و بهبودهای گیم‌پلی است. دارندگان نسخه رایانه‌های شخصی این بازی به‌روزرسانی نسخه مستقل را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و بازی کامل با تمامی به‌روزرسانی‌های پس از عرضه به‌طور همزمان روی پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ منتشر می‌شود.[۱۰] نسخه مستقل در ابتدا قرار بود در نیمه اول سال ۲۰۲۰ منتشر شود،[۱۰] اما بعداً تا سپتامبر ۲۰۲۰ به تأخیر افتاد، قبل از اینکه به دلیل مشکلات عملکرد مداوم در پورت‌های کنسول، دوباره به‌طور نامحدود به تعویق بیفتد.[۱۱] در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، فیل‌بتر اظهار داشت که اولین زمان ممکن برای انتشار نسخه مستقل مارس ۲۰۲۱ خواهد بود، اما تأکید کرد که این تاریخ قطعی نیست.[۱۲] در ۲۸ آوریل ۲۰۲۱، فِیل‌بتر تاریخ انتشار آزمایشی نسخه مستقل را برای ۱۹ مه تعیین کرد و هشدار داد که اگر فرآیندهای صدور مجوز نسخه‌های کنسولی با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شوند، ممکن است این تاریخ همچنان به تعویق بیفتد.[۱۳] سانلس اسکایز: نسخه مستقل در ۱۹ مه ۲۰۲۱ منتشر شد.[۱۴]

پذیرش[ویرایش]

پس از انتشار بازی در ژانویه ۲۰۱۹، سانلس اسکایز توسط منتقدان مورد تحسین قرار گرفت و امتیاز متاکریتیک ۸۷ را دریافت کرد که نشان‌دهنده نظرات به «طور کلی مطلوب» است.[۱۹] پی‌سی گیمر آن را «بازی ای که به شما داستان‌های عجیب و غریب و شگفت‌انگیزی برای گفتن می‌دهد، حتی زمانی که به طرز وحشتناکی شکست می‌خورید» نامید، در حالی که قابلیت پخش مجدد و نوشتن بازی را ستود.[۲۰] با این حال، گیم اسپات، بازی را به دلیل داستان‌های تکراری اولیه و گیم‌پلی مبارزه‌ای جالب انتقاد کرد.[۲۱]

جوایز[ویرایش]

در حالی که بازی در حال توسعه بود، نامزد دریافت جایزه «نوشتن یا طراحی روایت» در جوایز دولوپ ۲۰۱۸ شد.[۲۲] پس از انتشار، نامزد دریافت "بهترین روایت"، "Best Original IP" و "بازی سال" در Develop:Star Awards شد.[۲۳] همچنین در جوایز انجمن توسعه دهندگان بازی مستقل برای «جایزه خلاقیت»، «بهترین بازی توسط یک استودیو کوچک» و «بهترین بازی نقش آفرینی»؛[۲۴] در جوایز گلدن جوی‌استیک برای «بهترین داستان سرایی»، «بهترین بازی مستقل» و «بازی PC سال»؛[۲۵][۲۶] جوایز گیم نیویورک برای جایزه آف برادوی بهترین بازی مستقل،[۲۷]و در جوایز NAVGTR برای «بازی، فرانچایز نقش آفرینی» نامزد شد.[۲۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "Still out there: Failbetter Games talks Sunless Skies and Zubmariner" (به انگلیسی). 2016-10-06. Retrieved 2023-07-07.
  2. Tom Sykes (5 ژانویه 2017). "Failbetter sheds some light on the aesthetic of Sunless Skies". PC Gamer (به انگلیسی). Retrieved 2 February 2017.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ "Failbetter launches Sunless Skies Kickstarter, releases first trailer" (به انگلیسی). 2017-02-01. Retrieved 2023-07-07.
  4. "Failbetter Games announces Sunless Skies" (به انگلیسی). 2016-09-24. Retrieved 2023-07-07.
  5. published, Tom Senior (2017-02-01). "Sunless Sea sequel, Sunless Skies, hits Kickstarter goal in four hours [Updated]" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-07.
  6. Philippa Warr (2017-02-01). "Sunless Skies launches Kickstarter, talks combat improvements, spacefaring Victorians, warm cardigans" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-07.
  7. Christian Valentin (24 سپتامبر 2016). "Failbetter Will Leave The Sea Behind And Reach For The Stars In Sunless Skies". IndieGames.com (به انگلیسی). Archived from the original on 15 January 2017. Retrieved 2 February 2017.
  8. published, Joe Donnelly (2018-04-04). "Sunless Skies shows off Albion in gorgeous reveal trailer" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-07.
  9. «ELEUTHERIA and Extending Early Access». Failbetter Games (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۰۷-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ "Sunless Skies: Sovereign Edition - Steam News Hub". store.steampowered.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-07.
  11. «When is the release date for Sovereign?». Failbetter Games (به انگلیسی). ۲۰۲۰-۰۹-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  12. «A Quick Update on the Sovereign Edition». Failbetter Games (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  13. «Sunless Skies: Sovereign Edition now has a release date!». Failbetter Games (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۴-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  14. «Sunless Skies: Sovereign Edition is out now!». Failbetter Games (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۵-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  15. «Sunless Skies Critic Reviews for PC». Metacritic. دریافت‌شده در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰.
  16. Wildgoose, David (۶ فوریه ۲۰۱۹). «Sunless Skies Review - British Steam Power». GameSpot. دریافت‌شده در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰.
  17. Schilling، Chris (۳۱ ژانویه ۲۰۱۹). «Sunless Skies Review». PC Gamer. دریافت‌شده در ۹ سپتامبر ۲۰۱۹.
  18. Peel, Jeremy (۶ فوریه ۲۰۱۹). «Sunless Skies review: a glimpse of the heavens from master storytellers». PCGamesN. دریافت‌شده در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰.
  19. "Sunless Skies". Metacritic (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-08.
  20. published, Chris Schilling (2019-01-31). "Sunless Skies review". pcgamer (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-08.
  21. «Sunless Skies Review - British Steam Power». GameSpot (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۸.
  22. MCV Editors (2018-05-21). "Announcing the Develop Awards 2018 nominations shortlist" (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-08.
  23. Blake, Vikki (2019-05-20). "Shortlist for Develop:Star Awards 2019 revealed" (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-08.
  24. Stephenson، Suzi (۲۰۱۹-۰۹-۱۹). «TIGA Announces Games Industry Awards 2019 Finalists». TIGA (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۸.
  25. Square، Push (۲۰۱۹-۰۹-۲۰). «Days Gone Rides Off with Three Nominations in This Year's Golden Joystick Awards». Push Square (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۸.
  26. «Golden Joystick Awards 2019». web.archive.org. ۲۰۱۹-۰۹-۲۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۸.
  27. Comments, Gavin Sheehan | Last updated | (2020-01-02). "The New York Game Awards Announces 2020 Nominees". bleedingcool.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-08.
  28. «2019 Nominees». NAVGTR (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۸.