زنبورخوار دم‌آبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زنبورخوار دم‌آبی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: سبزقباسانان
تیره: زنبورخواران
سرده: منج‌خوارها
گونه: M. philippinus
نام دوبخشی
Merops philippinus
لینه، ۱۷۶۶

زنبورخوار دُم‌آبی با نام علمی Merops philippinus پرنده‌ایست مهاجر از راستهٔ سبزقباسانان و خانوادهٔ زنبورخواران که در آسیای جنوب شرقی زاد و ولد می‌کند. این پرنده در سال ۱۷۶۶ میلادی توسط کارل لینه شناسایی شد و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست آنرا به دلیل گسترده‌بودن جمعیتش در فهرست گونه‌های با کمترین نگرانی طبقه‌بندی کرده‌است.

مشخصات[ویرایش]

زنبورخوار دم‌آبی همچون دیگر زنبورخواران دارای قامتی باریک و کشیده‌است و پرهای رنگارنگی دارد. بیشتر پرهای پرنده به رنگ سبز است و در صورت نوارچشمی‌ای سیاهرنگ با کمی پرهای آبی در زیر آن دارد. نوک پرنده سیاه است و پرهای ناحیهٔ گلو زرد و قهوه‌ای است. دم پرنده آبی رنگ است و دو شاهپر دراز در میان آن دارد. طول پرنده به ۲۳ تا ۲۶ سانتی‌متر می‌رسد و هر دو پرندهٔ نر و ماده از نظر ظاهری به یکدیگر شبیهند.

همچنین آوای زنبورخوار دم‌آبی شبیه صدای زنبورخوار معمولی است.

زیستگاه[ویرایش]

این پرنده بومی بنگلادش، کامبوج، چین، هنگ کنگ، هندوستان، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، نپال، پاکستان، پاپوا گینه نو، فیلیپین، سنگاپور، سری لانکا، تایلند، تیمور شرقی و ویتنام بوده و در فضاهای بازی همچون کشتزارها، پارک‌ها یا برنجزارها و بیشتر در کنار مناطق پرآب دیده می‌شود.

تغذیه[ویرایش]

غذای اصلی زنبورخوار دم‌ابی را حشرات به‌ویژه زنبور، زنبور بی‌عسل و زنبور قرمز تشکیل می‌دهد. او شکارش را در هوا گرفته و سپس آنرا آنقدر به یک جا می‌کوبد تا کشته شده و پوشش خارجیش باز شود.

لانه‌سازی و تولیدمثل[ویرایش]

زنبورخوار معمولی پرنده‌ای اجتماعی است و لانهٔ خود را در کنار دیگر زنبورخواران در سواحل شنی یا نواحی مسطح می‌سازد. آنها یک تونل نسبتاً طولانی را در داخل زمین حفر کرده و بین ۵ تا ۷ تخم کروی‌شکل سفیدرنگ در آن می‌گذارند. پس از آن هر دو پرندهٔ نر و ماده به مراقبت از تخم‌ها می‌پردازند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]