رنگینه کارگر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رنگینه کارگر
عضو پارلمان مجلس نمایندگان افغانستان
از ولایت فاریاب
آغاز به کار
۲۰۱۰
اطلاعات شخصی
زاده۲۲ مارس ۱۹۸۵ ‏(۳۹ سال)
ولایت بغلان، افغانستان
ملیتافغانستان
پیشهسیاستمدار

رنگینه کارگر (۱۳۶۴ در ولسوالی سیغان) سیاستمدار اهل افغانستان و نمایندهٔ ولایت فاریاب در ولسی جرگه است.[۱]

زندگی[ویرایش]

در سال ۱۳۶۴(خورشیدی) در قریهٔ قرونه ولسوالی سیغان ولایت بغلان متولد شد. مکتب را در لیسه ستاره شهر مزارشریف به پایان رساند، در سال ۱۳۸۲ وارد دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه بلخ شد و در سال ۱۳۸۶ از شعبه مالی و پولی آن دانشکده فارغ‌التحصیل گردید.[۲] کارگر مجمع‌های زنان را تأسیس کرد و برای ارتقای سواد زنان دهات، در ولسوالی اندخوی به تدریس در کورس‌های سوادآموزی پرداخت. وی همچنان به عنوان کارمند کمیسیون پروسه برگذاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و منحیث ترینر معلم در مؤسسه سی. اچ. ای ایفای وظیفه نموده‌است. خانم کارگر در سال ۱۳۸۹ برای پارلمان افغانستان کاندید شد که از مردم رأی اعتماد گرفت و عضویت دوره شانزدهم مجلس نمایندگان را کسب کرد.

وی به هیچ حزب، تنظیم و جریان سیاسی وابسته نبوده‌است، خود را متعلق به نسل نوین افغانستان می‌داند که به دموکراسی، پلورالیسم سیاسی، حقوق بشر و تساوی حقوق زنان باورمند است.

او به‌عنوان جوان‌ترین عضو مجلس نمایندگان افغانستان متأهل بوده و دارای یک فرزند پسر و یک دختر است. او به زبان‌های فارسی دری، ازبکی، انگلیسی و پشتو تسلط دارد.

منابع[ویرایش]

  1. نقش جوانان در نهادینه ساختن دموکراسی بایگانی‌شده در ۸ ژانویه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine، خبرهای افغانستان - طلوع نیوز. تاریخ بازبینی ۶ ژانویه ۲۰۱۵
  2. «رنگینه کارگر». www.wolesi.website. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۷ مه ۲۰۱۸.