رسول مرادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رسول مرادی (متولد ۱۳۳۴ خورشیدی در مشهد) خوشنویس اهل ایران است. آثار او در بیش از ۴۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در شهرهایی چون مشهد، تهران، دوبی امارات، کشور ترکیه، هندوستان و رباط به نمایش درآمده اند. او همچنین ۴ جایزه مسابقات بین‌المللی استانبول ترکیه (IRCICA) در کتابت و نستعلیق (۱۹۹۸) و نستعلیق جلی و نستعلیق (۲۰۰۱)، دیپلم افتخار جشنواره بزرگ خوشنویسی سال امام علی، جایزه نخست هشتمین نمایشگاه قرآن کریم و برگزیده جشنواره نوازش قلم را نیز در کارنامهٔ هنری‌اش دارد.[۱]

او همچنین مؤلف چند کتاب آموزش خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق و غیره بوده و آثار ادبی پارسی همچون مثنوی مولانا و رباعیات خیام را کتابت کرده‌است.

وی دوره ابتدایی را در روستای گوارشک مشهد و متوسطه را در مشهد گذراند. پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و در سال ۱۳۵۵ موفق به اخذ کارشناسی زیست‌شناسی از آن واحد آموزشی شد. مرادی همزمان به آموختن و تمرین هنر خوشنویسی مشغول بود و در سال ۱۳۸۵ به درجه استادی رسید.

او در دهه ۶۰ در محضر استادانی همچون حیدر موسوی و مصطفی مهدی‌زاده بمدت ۲ سال آموزش مکاتبه‌ای و سپس جلسات حضوری را نزد غلامحسین امیرخانی بمدت ۱۳ سال شرکت نموده و مراحل رشد خوشنویسی را طی کرد. مرادی در نگارش و کتابت نستعلیق قلمی روان و دقیق و مهارتی مثال زدنی دارد.

رسول مرادی برنده لوح سپاس و تندیس کتاب هنری سال وزارت آموزش و پرورش و نماینده دائم مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران است. او از سال ۱۳۶۱ در انجمن خوشنویسان ایران فعالیتش را آغاز کرد و ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی به تأسیس انجمن خوشنویسان کاشمر در سال ۱۳۶۲ اهتمام ورزید.

آثار خوشنویسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]