سام رجبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رجبی، سام)
سام رجبی
اطلاعات شخصی
زاده۲۱ مارس ۱۹۸۵ ‏(۳۹ سال)
پیشهجودوکار
ورزشی
کشورایران
ورزشجودو
کلاس وزن+۱۰۰ کیلوگرم
فینال‌های منطقه‌ای۳ (۲۰۰۹)
Profile at external databases
فدراسیون جهانی جودو۲۸۹۸
JudoInside.com۴۲۹۴۱

سام (احسان) رجبی، ورزشکار و عضو سابق تیم ملی جودو ایران است.[۱]

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

رجبی در سال ۱۳۸۶ در مسابقات بین‌المللی جام فجر تهران در وزن ۱۰۰ - کیلوگرم به مدال طلا رسید.[۲] در شهریور ۱۳۸۶ رجبی به عنوان عضو تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جودو جهان ۲۰۰۷ در ریودوژانیرو شرکت کرد که پس از یک پیروزی و دو باخت پیاپی حذف شد.[۳] رجبی در شهریور سال ۱۳۸۷ به دلیل پارگی رباط صلیبی و منیسک زانو مصدوم و جراحی شد. او در مصاحبه ای اعلام کرد برای به دست آوردن پیراهن تیم ملی ایران زحمات زیادی کشیده و مصدومیت باعث نخواهد شد آن را به راحتی از دست بدهد.[۴] او در ۲ خرداد سال ۱۳۸۸ در مسابقات جودوی قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید[۵] که تنها موفقیت تیم ملی جودوی جمهوری اسلامی ایران در آن دوره از بازی‌ها بود.[۶][۷][۸] در شهریور ۱۳۸۸ رجبی قرار بود به عنوان نماینده ایران در وزن +۱۰۰ کیلوگرم به قهرمانی جودو جهان ۲۰۰۹ در هلند اعزام شود که به دلیل آسیب دیدگی مچ پای راست در آخرین مراحل تمرینی به صلاحدید مربیان از اعزام بازماند.[۹][۱۰] رجبی به عنوان عضو تیم میقات الرضا در لیگ برتر جودوی ایران شرکت کرد.[۱۱]

او در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ به دلیل اثبات دوپینگ به دلیل استفاده از ماده متاندینون از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به مدت ۶ ماه از تیم ملی جودو محروم شد.[۱۲][۱۳] با این حال او اجازه یافت در مسابقات انتخابی تیم ملی در مرداد ۱۳۸۹ شرکت کند.[۱۴] در آذر ۱۳۸۹ در رسانه‌ها اعلام شد از آمریکا درخواست پناهندگی کرده‌است.[۱۵] رجبی اعلام کرده که به آمریکا پناهنده نشده و به‌طور قانونی به این کشور مهاجرت کرده‌است.[۱۶]

احسان رجبی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در مسابقات جهانی رشته جوجیتسو در اورلاندو، با در دست داشتن پیراهنی که تصویر نوید افکاری روی آن نقش بسته بود، برای دریافت مدال طلای خود به روی سکو رفت.[۱۷] او که از اعضای کارزار «اتحاد برای نوید» است، در صفحه توئیتر خود نوشت:[۱۸]

«من امروز به عنوان یکی از اعضای کمپین #اتحاد_برای_نوید، برای نوید جنگیدم و قهرمان جهان شدم. راه نوید ادامه داره. نویدها جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند تا روز آزادی. ما ورزشکاران راه او را ادامه خواهیم داد.»

زندگی شخصی[ویرایش]

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سام با انتشار ویدئویی دلیل غیبت دو هفته‌ای خودش را بستری ۱۴ روزه در بیمارستان بیان کرد. سام در این ویدئو علت بستری اش را حمله عصبی و فشار بیش از حد گفته‌است.[۱۹] بنابر مدارکی که وی در حساب کاربری خود به نمایش گذاشت، دلیل بستری اجباری ۱۴روزه وی توسط مقامات رسمی کالیفرنیا در بخش ویژه روانی، طبق قوانین بهداشت روانی آمریکا، جلوگیری از صدمه به خود و دیگران بوده‌است.[۱۹]

منابع[ویرایش]

  1. «رجبی، ملی پوش سنگین‌وزن جودو: میخم را محکم می‌کوبم! تا پناهندگی بگیرم، مدال آوری در آلمان بسیار مهم است». ایسنا. ۲۰۰۷-۰۷-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۹.
  2. «ایران قهرمان شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی جودو جام فجر شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۱۳۸۶-۰۴-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۴.
  3. «پس از آرش، کمانگیر جودو کیست». جام جم آنلاین. ۷ مهر ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۴.
  4. «احسان رجبی: برای بازگشت به تاتامی لحظه شماری می‌کنم». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۱۳۸۷-۰۶-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۴.
  5. «احسان رجبی به مدال برنز دست یافت». خبرگزاری مهر. ۲۰۰۹-۰۵-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۴.
  6. «شکست جودو کاران در آسیا». تبیان. ۱۳۸۸-۰۳-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۴.
  7. «مسابقات جودو قهرمانی آسیا - چین تایپه یک مدال برنز دستاورد ایران در روز نخست». ایسنا. ۲۰۰۹-۰۵-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۳.
  8. «ستاد ملی مبارزه با دوپینگ رای داد؛ دو سال تا شش ماه محرومیت برای سه ورزشکار خاطی». ایسنا. ۲۰۱۰-۰۵-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۳۰.
  9. «با حذف رجبی و منتفی شدن حضور شیخ‌حسینی تیم ملی جودو با ترکیب سه نفره در مسابقات جهانی». ایسنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  10. «رجبی از سفر به هلند بازماند/ میران تنها مربی تیم ملی». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  11. «لیگ برتر جودو از فردا آغاز می‌شود / مدعیان جدید در جدالی رودرو». خبرگزاری مهر. ۲۰۰۹-۱۱-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  12. «ورزشکاران دوپینگی به 4 سال و 6 ماه محرومیت محکوم شدند». تابناک. ۱۱ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۹.
  13. «ستاد ملی مبارزه با دوپینگ رای داد؛ دو سال تا شش ماه محرومیت برای سه ورزشکار خاطی». ایسنا. ۲۰۱۰-۰۵-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۹.
  14. «از گریز مغولی تا انتخابی برای دوپینگی محروم». تابناک. ۱۳۸۹-۰۴-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  15. «پناهندگی ملی پوش ایران به آمریکا». مشرق نیوز. ۲۰۱۰-۱۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۴.
  16. «ناگفته‌های عضو تیم ملی جودو که مهاجرت کرد». روزنامه دنیای اقتصاد. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۳۰.
  17. «جودوکار ایرانی با تصویر نوید افکاری روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۹.
  18. «جودوکار سابق تیم ملی ایران با تصویر نوید افکاری قهرمانی جدیدش را جشن گرفت». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۹.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ «چرا «سام رجبی» در بیمارستان روانی بستری شد؟». ایسنا.

پیوند به بیرون[ویرایش]

سام رجبی در توییتر ویرایش در ویکی‌داده