دکتر منهتن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دکتر منهتن
اطلاعات انتشاراتی
ناشردی‌سی کامیکس
نخستین حضورواچ‌مِن شمارهٔ ۱ (سپتامبر ۱۹۸۶)
پدیدآورآلن مور
دِیو گیبنز
اطلاعات داستانی
نام کاملدکتر جاناتان آسترمن
جهان زادگاهزمین
وابستگی به تیمواچ‌مِن
وزارت دفاع ایالات متحده
نام‌(های) مستعاردکتر منهتن
توانایی‌ها

دکتر منهتن (به انگلیسی: Doctor Manhattan) با نام اصلی جاناتان «جان» آسترمن، یک شخصیت خیالی در کتاب‌های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس است. شخصیت دکتر منهتن توسط نویسنده آلن مور و طراح دِیو گیبنز خلق شده‌است؛ که برای اولین بار در شمارهٔ ۱ از مجموعه مینی‌سریال واچ‌مِن (سپتامبر ۱۹۸۶) حضور پیدا کرد. شخصیت دکتر منهتن تا حدودی برگرفته از شخصیت کاپیتان اتم در انتشارات چارلتون کامیکس است. همچنین گفته شده او از اسپاک، شخصیت مجموعه پیشتازان فضا، به دلیل طبیعت انفعالی خود الهام گرفته شده‌است.

او در ابتدا با عنوان دکتر جاناتان آسترمن، یک فیزیکدان علوم هسته‌ای شناخته می‌شد که در سال ۱۹۵۹ پس از اینکه به‌طور اتفاقی در دستگاهی واقع در آزمایشگاه گیر می‌افتد و بر اثر تابش آن، از بین رفته و یکبار دیگر بازسازی می‌شود و از آن به بعد تبدیل به یکی از مخلوقات عالی‌رتبه در دی‌سی کامیکس شد. به دنبال احیا شدن دوباره، او بلافاصله به خدمت دولت فدرال ایالات متحده آمریکا درآمد که به یادبود پروژه منهتن برای او نام جدید دکتر منهتن را برگزیدند. او تنها شخصیت در این مجموعه داستان است که توانایی‌های ابرانسانی دارد.[۱]

بیلی کروداپ نقش شخصیت دکتر منهتن را در فیلم نگهبانان (۲۰۰۹) به کارگردانی زک اسنایدر ایفا کرده‌است. در سال ۲۰۱۹، منهتن همچنین تبدیل به یکی از شخصیت‌های اصلی در مجموعه تلویزیونی نگهبانان شبکه اچ‌بی‌او گردید.

زندگینامه ساختگی شخصیت[ویرایش]

خاستگاه[ویرایش]

جاناتان آسترمن در سال ۱۹۲۹، و در خانواده‌ای آلمانی آمریکایی‌ها متولد شد. پدرش یک ساعت‌ساز بود و او نیز قصد داشت راه پدر را ادامه دهد. زمانی که به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بمباران اتمی هیروشیما صورت گرفت، جان شانزده ساله بود. زمانی که پدرش با حقایق انکار ناپذیر نظریه نسبیت مواجه شد، جان را از حرفهٔ ساعت‌سازی بیرون نمود و او را مجبور کرد به تحصیل در رشته فیزیک هسته‌ای بپردازد. این اتفاق نقطه عطفی در استعداد نهان آینده جان بود و او را از یک ساعت‌ساز به یک دکتر فیزیک هسته‌ای تبدیل کرد.

جان از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۸ در دانشگاه پرینستون تحصیل نمود و مدرک پی‌اچ‌دی خود را در رشته فیزیک اتمی دریافت کرد. در مه ۱۹۵۹، او در یک پروژه تحقیقاتی در گیلا فِلتس شرکت نمود. در طی این زمان جان با یکی از همکاران خود به نام جینی اِسلِیتر رابطه‌ای عاشقانه برقرار کرد. در اوت ۱۹۵۹، جان برای باز پس گرفتن ساعت جینی که در شهر بازی نیوجرسی شکسته بود و او آن را برای جین تعمیر نموده بود، به‌طور اتفاقی در دستگاه جداساز مغناطیسی داخلی گرفتار شد. تنها کاری که جان می‌توانست انجام دهد نظاره کردن شمارش معکوس بود تا اینکه توسط نیروی ژنراتور اتم‌های بدنش شکسته شدند و بلافاصله تبخیر گشت و به‌طور رسمی مرگ او را اعلام کردند.

با گذشت ماه‌ها، مجموعه‌ای از رویدادهای عجیب و غریب در پایگاه تحقیقاتی مشاهده می‌شد و همین مسئله منجر به این شد که ساکنین آنجا تصور کنند این مکان تسخیر شده‌است. اما در حقیقت این جان بود که در طی این زمان به تدریج در حال اصلاح و شکل‌گیری مجدد بود. در نهایت جان در ۲۲ نوامبر، به شکل مردی قد بلند، برهنه با پوستی آبی رنگ، طاس و همراه با شعله‌های درخشان فرابنفش ظاهر شد.[۲]

دکترمنهتن تحت تأثیر گریت دارکنس جهان نیو۵۲ رابه عنوان یه عارضه جانبی ایجادوخلق کرد وقرمانان دراون ضعیف بودن و بعدها در رویداد دومزدی کلاک تمام تغییراتی که درزمین نخست انجام داده بود رو لغو کرد![۳]

توانایی‌ها و قدرت‌ها[ویرایش]

جان تنها شخصیت در مجموعه واچ‌مِن محسوب می‌شود که قدرت ابرانسانی دارد. او دارای قدرت، سرعت، استقامت و آسیب‌ناپذیری در برابر انواع صدمات است؛ حتی اگر بدنش از هم پاشیده و تجزیه شود، او قادر به بازسازی خود در کسری از ثانیه می‌باشد. جان به وضوح قادر به دیدن گذشته و آینده خود از طریق دید سوم شخص است. بدین ترتیب او می‌تواند به دیگران نیز چشم‌انداز و تصویر خارج از زمان اعطا کند. او همچنین لمس ناپذیر است و گلوله‌ها و ضربات از او عبور می‌کنند، به‌طور مثال تمامی اشیاء به راحتی و بدون کمترین واکنش قادر به عبور از او هستند. او می‌تواند این توانایی را به اشخاص و اشیاء دیگر منتقل کند.

او نیازی به هوا، آب، غذا، و حتی خواب ندارد و به شکلی نامیرا است. جان دارای توانایی دورنوردی است و به غیر از خود، قادر به جابه‌جایی حیوانات، اشیاء کوچک و بزرگ و اشخاص دیگر در مسافت‌های نامحدودی است. جان قادر به تغییر در ساختار عناصر مختلف، بدون نیاز به لمس یا نگه داشتن آن‌ها است. علاوه بر تمامی این قدرت‌ها، جان قادر به خلق کپی‌های متعددی از خود با عملکردهای مستقل، تولید انرژی مخرب، ایجاد زمین‌های نیرو، خلق و از بین بردن مواد، متلاشی نمودن افراد، تغییر شکل، دورجنبی، آنتروپی معکوس و حتی خلق زندگی و راه رفتن بر روی سطح خورشید است. او به عنوان یک فیزیکدان هسته‌ای از ضریب هوشی بالایی برخوردار است. اگرچه او دارای قابلیت پرواز نیز می‌باشد، اما در اکثر مواقع به صورت شناور در هوا دیده می‌شود و خود را تنها به معلق بودن در هوا محدود کرده‌است. حتی شخصیت ابرقدرتی همچون مستر میکسیزپیتلیک اعتراف می‌کند که جان بسیار قدرتمندتر از اوست.[۴] چنین قابلیت‌هایی او را به یکی از قدرتمندترین موجودات در دنیای دی‌سی تبدیل کرده‌است.

اما با تمام توانایی‌های ذکر شده در بالا، دکتر منهتن بدون اینکه قادر به احساس واقعی و پذیرفتن مسائل با ادراک و آگاهی اولیه آن‌ها باشد، شروع به از دست دادن دیدگاه انسانیت و حس شوخ‌طبعی خود می‌شود.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Dr. Manhattan" (به انگلیسی). Superhero DB. Archived from the original on 3 December 2016. Retrieved December 5, 2016.
  2. "Dr. Manhattan (Character)" (به انگلیسی). Comicvine.Gamespot. Archived from the original on 6 August 2017. Retrieved August 6, 2017.
  3. Doomsday clock.
  4. Action Comics #976 (March 2017). DC Comics.
  5. "Dr. Manhattan Powers" (به انگلیسی). Superhero DB. Archived from the original on 11 November 2016. Retrieved December 5, 2016.