دو بامانع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دوهای بامانع)
دوی ۴۰۰ متر بامانع قهرمانی فرانسه ۲۰۱۳
دوی ۱۰۰ متر بامانع زنان

دو با مانع یکی از گونه‌های دو و میدانی است.

قوانین دو[ویرایش]

اگر شخص دست یا پای خود را به عمد به موانع برخورد دهد خطا کرده‌است.

۱۰۰ متر با مانع زنان[ویرایش]

دو ۱۰۰ متر بامانع یک رشتۀ ورزشی دو و میدانی، در بازی‌های المپیک است که تنها مختص ورزشکاران زن می‌باشد (دو ۱۱۰ متر بامانع مشابه آن در رقابت‌های مردان است). در این مسابقه تعداد ده مانع با ارتفاع ۸۳٫۸ سانتی‌متر (۲ فوت و ۹ اینچ) در فواصل مساوی از یکدیگر و در امتداد یک مسیر مستقیم ۱۰۰ متری قرار می‌گیرند.

تکنیک دو۱۰۰ متر با مانع بانوان اصولاً شبیه تکنیک دو ۱۱۰ متر با مانع مردان است با این تفاوت که به‌خاطر کوتاه‌تر بودن موانع زنان نیاز به زمان و مسافت کمتری برای عبور از روی موانع دارند. حرکات دونده‌های ۱۰۰ متر با مانع زنان تقریباً نزدیک به دونده‌های سرعت است و بنابراین در مقایسه با دوندگان ۱۱۰ متر با مانع مردان نیاز کمتری به خم کردن بدن و بالا آوردن زیادی پای راهنما به‌طرف بالا در لحظه کندن از زمین دارند. از این‌رو، میتوانند پای عقب را با ارتفاع پائین‌تری از روی مانع عبور دهند. حرکت دست‌های این دوندگان بسیار نزدیک به حرکت دوندگان سرعت است.

دو ۱۱۰ متر با مانع[ویرایش]

یک مسابقه دو بامانع در آلمان، سال ۱۹۶۰

دو ۱۱۰ متر با مانع یکی از رشته‌های المپیکی دو و میدانی است که در آن دوندگان می‌بایست مسافت صد و ده متر را با مانع در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدوند. در طول مسیر ۱۰ مانع که ارتفاع هر مانع ۱٫۰۶۷ متر است قرار دارد و اولین مانع ۱۳٫۷۲ متر از خط شروع فاصله دارد.

دو ۴۰۰ متر بامانع[ویرایش]

دو ۴۰۰ متر بامانع یکی از رشته‌های المپیکی دو و میدانی است که در آن دوندگان می‌بایست مسافت ۴۰۰ متر را با مانع در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدوند. فاصله موانع از یکدیگر ۳۵ متر و فاصله اولین مانع با خط شروع ۴۰ متر است.

دویدن آهنگ‌دار[ویرایش]

از روی موانع کم‌ارتفاع مانند یک چوبدستی عبور کردن طوری‌که فاصلهٔ بین دو مانع با ۳ گام طی شود. هدف از این کار پیدا کردن آهنگ دویدن سریع بین موانع است.

دویدن از کنار مانع[ویرایش]

این کار به منظور عادت کردن به عبور از روی مانع با پای راهنما و پای عقب انجام می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع و پانویس[ویرایش]

  • White, Tommie Lee (2002). "Seven Keys to Hurdling Excellence". Coach & Athletic Director. 71 (9): 24. Retrieved September 29, 2013. {{cite journal}}: Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (help); Unknown parameter |month= ignored (help)[پیوند مرده]
  • Group, Diagram (1979). Enjoying Track and Field Sports. United States: Diagram Visual Information. pp. 36–41.
  • http://www.iaaf.org/mm/Document/Competitions/TechnicalArea/05/47/81/20091027115916_httppostedfile_CompRules2010_web_26Oct09_17166.pdf IAAF Rulebook]
  • Trackinfo Hurdles 101 بایگانی‌شده در ۲۱ مارس ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Hurdling در ویکی‌انبار