درگاه:پهلوی/کردار برگزیده/۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدرضا شاه پهلوی در آغاز انقلاب شاه و مردم

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم نام یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول نوزده‌گانه بود که در دورهٔ پادشاهی محمدرضا پهلوی و با یاری نخست وزیران وقت علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در ایران به تحقق پیوست.

انقلاب سفید در مرحلهٔ نخست، شامل شش اصل پیشنهادی بود که در ۲۱ دی ماه ۱۳۴۱ خورشیدی، محمدرضا شاه در کنگرهٔ ملی کشاورزان در تهران، خبر اصلاحات و همه‌پرسی را برای پذیرش یا ردّ آن به کشاورزان و عموم مردم ارائه داد. سپس در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ عموم مردم نیز در یک همه‌پرسی سراسری به اصلاحات رای مثبت دادند و برای نخستین بار در تاریخ ایران زنان نیز اجازه رای یافتند و به پای صندوق‌های رای رفتند. شاه این اصلاحات را انقلاب سفید نامید زیرا انقلابی مسالمت‌آمیز و بدون خون‌ریزی بود.

اصول ۱۹ گانه انقلاب سفید عبارت بودند از:

۱- اصلاحات ارضی در ایران ۲- ملّی کردن جنگل‌ها و مراتع ۳- فروش سهام کارخانجات دولتی ۴- سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ها ۵- اصلاح قانون انتخابات ایران ۶- سپاه دانش ۷- سپاه بهداشت ۸- سپاه ترویج و آبادانی ۹- خانه انصاف ۱۰- ملی کردن آب‌های کشور ۱۱- نوسازی شهرها و روستاها با کمک سپاه ترویج و آبادانی ۱۲- انقلاب اداری و انقلاب آموزشی ۱۳- فروش سهام به کارگران واحدهای بزرگ صنعتی ۱۴- مبارزه با تورم و گران‌فروشی و دفاع از منافع مصرف‌کنندگان ۱۵- تحصیلات رایگان ۱۶- تغذیه رایگان ۱۷- پوشش بیمه‌های اجتماعی برای همه ایرانیان ۱۸- مبارزه با معاملات سوداگرانه زمین‌ها و اموال غیرمنقول ۱۹- مبارزه با فساد، رشوه‌گرفتن و رشوه‌دادن

بیشتر…