درگاه:استان البرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از درگاه:البرز)

البرز


استان‌البرز سی‌و‌یکمین استان ایران و همچنین کوچکترین و جدید ترین استان ایران است. استان البرز در جنوب رشته کوه البرز واقع شده است. استان البرز ۲٬۷۱۲٬۴۰۰ نفر جمعیت دارد. این استان شش شهرستان دارد و مرکز شهر استان البرز شهر کرج است. ادامه....

البرز

رشته کوه های البرز

البرز

کاخ سلیمانیه کاخی مربوط به دوره قاجار بوده و امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در مجاورت این کاخ برج چهار طبقه‌ای متعلق به دوران صفویه موجود بوده که اکنون تنها طبقه همکف آن باقی مانده‌است.

البرز

البرز

جاده چالوس، با نام رسمی جاده ۵۹، یکی از مهمترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند.محور چالوس - کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور می‌باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود. این جاده یکی از جاده‌های پر حادثۀ کشور است.

البرز

کاخ مروارید یا کاخ شمس، کاخی در بلوار ارم مهرشهر کرج، واقع در استان البرز است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای زندگی شمس پهلوی (فرزند رضا شاه)ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربرگرفته‌است. این ساختمان بدست وسلی پیترز طراحی و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار آمریکا ساخته شد. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. ادامه...... .

البرز

حمام مصباح مربوط به اوایل دوره قاجار است و در کرج، محله قدیمی مصباح واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

البرز

«خورشید

بر فرازِ یخچال‌های البرز می‌تابد
آن‌جا
مرگ است که می‌تازد
و الماسِ سیاره‌ها جاری‌ست
مِهی که روی شکافه‌های البرز می‌خزد
یارای فتحِ قلّه ندارد
آنجا
مرگ است که می‌تازد
و رب‌النوعی از آسمان
ره می‌برد به تاجِ زمین
میترا
که زمین دعاگوی نامِ مقدّسِ اوست
نخستین آفتابِ سپیده‌دمانِ دشت‌های فسرده است
که بی‌دریغ
با درفشان ردای زربفتش می‌تابد
و از فرازِ البرز می‌نگرد
به ایران
به سرچشمه‌ها و کویرها

به کوه‌ها.» (ایوان بونین)

البرز

Category puzzle
Category puzzle
برروی [►] کلیک کنید تا زیر رده ها را ببینید
حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید