درگاه:سبزوار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه سبزوار

سبزوار یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی است که در غرب خراسان، در شمال شرق ایران قرار دارد. تاریخ سبزوار با بیهق پیوند خورده‌است. پس از حمله مغول به سلطنت خوارزمشاه به دلیل دلاوری مدافعان فدایی موسوم به سربداران، برای مدتی به نام سربداران نیز شناخته می‌شد. بعد از حکومت شیعی آل بویه حکومت شیعه بعدی در ایران به دست سربداران ایجاد گردید که مدتها بر قسمتهایی از کشور حکومت نمودند و پایتخت این حکومت سبزوار بود.
این شهر به لحاظ موقعیت تجاری و بازرگانی دربین شهرهای استان خراسان رضوی از جایگاه ممتازی برخوردار است . سبزوار در تجارت خشکبار ، زیره ،پنبه، زعفران ، دام و فرآورده های آن از شهرتی جهانی برخورددار است و به عنوان بازار منطقه غرب خراسان مرجع معاملات بسیاری از شهرهای مجاور خود و معروف به بندر کویر خراسان است.

نوشتار برگزیده

قدمت سبزوار به 12 هزار سال قد کشید

با کشف یک ساطور متعلق به انسان ابزار ساز، قدمت سبزوار که پیش از این تنها ۶ هزار سال تخمین زده می‌شد به 12 هزار سال افزایش یافت. سنگ اولیه ابزار سنگی به صورت رگه‌هایی در ارتفاعات بینالود وجود داشته و انسان‌های آن روزگار، این سنگ‌ها را از طریق آب حمل کرده و به مناطق زیست خود انتقال داده سپس با تراش دادن سنگ‌ها، ابزار مورد نیاز شان را از آن تولید می‌کردند. بررسی‌های باستان شناسی در بخش‌های جنوبی سبزوار از انسان‌های ابزارساز مربوط به نئولوتیک بدون سفال خبر می‌دهد.

بررسی‌های دوتن از دیرینه شناسان بنام علی آریایی از ایران و کلود سیبلت از فرانسه طی دو فصل در حوزه کشف رود تعداد ۸۰ ساطور ابزار در این حوزه منجر شد. آنان در این بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که قدیمی‌ترین ردپای انسان ابزار ساز در آسیای جنوب غربی در این محل شناسایی شده است که قدمتی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سال دارد.

ابزارهای بدست آمده از این منطقه شامل تبر، کارد و چاقو است که مورد استفاده انسان ابزار ساز قرار می‌گرفته است.

سبزوار در کنار جاده ابریشم و راه زیارت معبد بودا قرار گرفته است و آتشکده آذربرزین مهر در این شهر قرار دارد. بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی از هزاره سوم قبل از میلاد تاکنون در شهرستان سبزوار شناسایی شده است که بیش از ۱۰۰ اثر آن به ثبت آثار ملی رسیده است.

گفتاورد

سبزوار است این جهان بی‌مدارما چو بوبکریم در وی خوار و زار

مولانا جلال الدین محمد بلخی

آیا می‌دانید

آیا می‌دانید...

زندگی‌نامه برگزیده

شاهزاده محمدهاشم میرزا ملقب به شیخ‌الرئیس و متخلص به افسر از نوادگان فتحعلی شاه بود.
وی شاعری خوش‌سخن و سرایندهٔ سرود شاهنشاهی ایران بود.

نگاره برگزیده

بازدید فرح پهلوی از مسجد جامع سبزوار

رده‌ها

ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

سراسرنما

سراسرنمایی از پارک لاله

موضوعات

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا