درگاه:افغانستان/نوشتار برگزیده/۱۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اردوی ملی افغانستان ارتش رسمی جمهوری اسلامی افغانستان که شامل نیرو های هوای و زمینی و بخشی از نیروهای مسلح این کشور می‌باشد. این ارتش در سال ۲۰۰۲ و با کمک متخصصان نظامی افغانستان وناتو ساخته شد. در حال حاضر ژنرال شريف الله يفتلي فرماندهي ارتش ملي افغانستان را برعهده دارد.

در زمانی که در افغانستان سلاح گرم وجود نداشت تشکیلات ارتش به سر لشکر و لشکر اعم از تیر زنان، نیزه بازان و شمشیر زنان، محافظین و غیره بود. تا دوره تیمورشاه درانی ارتش افغانستان ارتشی دفاعی و تعرضی بود. پس از شاه زمان، ارتش افغانستان یک ارتش دفاعی بوده است.

در طول تاریخ افغانستان ارتش به شکل قومی و غیر منظم وجود داشته است که از آن برای دفاع از سرزمین کار گرفته می‌شده. برای بار اولین ارتش منظم قومی متشکل و منظم در قرن هجدهم توسط میرویس خان هوتک بوجود آمد. این ارتش تحت فرماندهی میرویس نیکه (۱۷۰۹–۱۷۱۵) در برابر اردوی ایران جنگید. پس از میرویس خان پسر وی شاه محمود هوتکی (۱۷۱۵–۱۷۲۵) با ارتش ۲۸ هزار نفری خویش به گلون‌آباد حمله نمود و بعد از تصرف اصفهان، ایران صحنه را در مقابل استعمارگران روس تنگ و تنگتر ساخت. در این ارتش فقط چند ضرب توپ‌های خفیف نوع «زنبورک»، تجهیزات مؤثر و ثقیل جنگی را تشکیل می‌داد.
ادامه ...