خط ۵ سامانه اتوبوس تندرو تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خط ۵ بی‌آرتی تهران
 BRT 5 
اطلاعات کلی
مالکشهرداری تهران
موقعیتتهران، استان تهران
پایانهایستگاه پایانه دانشگاه علم و صنعت
پایانه بیهقی
شمار ایستگاه‌ها۱۰ ایستگاه
عملکرد
گونهسامانه اتوبوس تندرو
سیستمبی‌آرتی تهران
گرداننده‌هاشرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
تاریخچه
گشایش۲۲ شهریور ۱۳۹۱
فنی
طول خط۹٫۳ کیلومتر (۵٫۸ مایل)

خط ۵ سامانه اتوبوس تندرو تهران با نام خلاصه خط ۵ بی‌آرتی تهران، یک خط درون‌شهری به طول ۹٬۳ کیلومتر کیلومتر با ۱۰ ایستگاه است که پایانه دانشگاه علم و صنعت در جنوب دانشگاه علم و صنعت را به پایانه بیهقی در ضلع شرقی میدان آرژانتین می‌رساند.

این خط در پایانه دانشگاه علم و صنعت و ایستگاه سرسبز با خط ۳ تقاطع دارد. خط ۵ به درازای ۹٫۳ کیلومتر (۵٫۸ مایل) و شمار ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه علم و صنعت) ۱۰ ایستگاه و شمار ایستگاه‌های مسیر برگشت ۱۰ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۱ آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.[۱] این خط شرق را به مرکز می‌رساند که از پایانه علم و صنعت در شمال غربی محله نارمک آغاز می‌شود و با گذر از بزرگراه رسالت، به پایانه آرژانتین در میدان آرژانتین می‌رسد.

تاریخچه[ویرایش]

خط ۵ به درازای ۹٫۵ کیلومتر (۵٫۹ مایل) و شمار ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه علم و صنعت) ۱۰ ایستگاه و شمار ایستگاه‌های مسیر برگشت ۱۰ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.[۱] این خط از پایانه علم و صنعت در حوالی محله دردشت شرق تهران و یکی از ایستگاه‌های شرقی آغاز و پس از طی مسیر بزرگراه رسالت به پایانه آرژانتین در حوالی میدان آرژانتین متصل می‌شود. نکته جالب توجه طراحی این خط تندرو در مسیر پیشین خط عادی ۲۰–۹ (پایانه علم و صنعت - میدان آرژانتین) است که این خط در آغاز سال ۱۳۸۹ به علت کمبود مسافر و تقاضا حذف شد که بر خلاف نظر کارشناسان اتوبوسرانی کمبود مسافر دلیل حذف خط فوق نبود، بلکه ضعف خدمات‌دهی در منطقه ۹ اتوبوسرانی (پیشین) علت جمع‌آوری خط بوده و هم‌اکنون این خط با خدمات‌دهی مرتب یکی از پرمسافرترین خطوط تندرو تهران است. این خط در مسیر رفت و برگشت ایستگاه‌های ذیل را پوشش می‌دهد: پایانه علم و صنعت، سرسبز، میدان رسالت، کرمان، اثنی عشری (۱۶ متری اول)، استاد حسن بنا (چهارراه مجیدیه)، سید خندان، بهشت مادران (غرب پل سیدخندان)، مصلی، پایانه آرژانتین

خطوط حذف شده برای ایجاد این خط که باعث ازدحام مسافران در این مسیرها، کاهش رغبت شهروندان به حمل و نقل عمومی، افزایش استفاده از خودروی شخصی، ترافیک، آلودگی هوا، فشار جمعیت، جیب بری و … شده عبارتند از: ۱- خط ۹۱۲ (چهارراه اشراق - پایانه آرژانتین) ۲- خط ۹۱۹ (میدان رسالت - پایانه بهشتی) ۳- خط ۱۰۳۴ (میدان قدس - میدان رسالت) ۴- خط ۲۱۴ (بنی هاشم - خیابان معلم) ۵- خط ۹۲۰ (پایانه علم و صنعت - میدان آرژانتین)

مسیر[ویرایش]

خط ۵ بی‌آرتی تهران
ایستگاه دانشگاه علم و صنعت
ایستگاه سرسبز
میدان رسالت
ایستگاه میدان رسالت
میدان رسالت
بزرگراه امام علی
ایستگاه کرمان
ایستگاه اثنی عشری
ایستگاه استاد حسن بنا
بزرگراه صیاد
ایستگاه سید خندان
پل سید خندان
ایستگاه بهشت مادران
بزرگراه جهان کودک
ایستگاه مصلی
بزرگراه مدرس
پایانه آرژانتین
خط ۵ بی‌آرتی تهران

ایستگاه‌ها[ویرایش]

خط پنجم سامانهٔ اتوبوس‌های تندرو تهران ۱۰ ایستگاه دارد.

ایستگاه‌ها آدرس تقاطع با بی‌آرتی سمت حرکت
پایانه علم و صنعت بزرگراه رسالت شرق به غرب، نرسیده به چهارراه دردشت  BRT 3 
سرسبز بزرگراه رسالت، چهارراه سرسبز  BRT 3 
میدان رسالت بزرگراه رسالت، میدان رسالت
کرمان بزرگراه رسالت، چهارراه کرمان
اثنی عشری بزرگراه رسالت، روبه‌روی خیابان اثنی عشری
استاد حسن بنا بزرگراه رسالت، چهارراه مجیدیه
سید خندان بزرگراه رسالت شرق به غرب، نرسیده به پل سیدخندان
بهشت مادران بزرگراه رسالت شرق به غرب، نرسیده به بزرگراه جهان کودک، روبه‌روی پارک بهشت مادران
مصلی بزرگراه رسالت، روبه‌روی مصلی
پایانه بیهقی بلوار نلسون ماندلا، میدان آرژانتین

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام yjc.ir وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]

الگو:فهرست ایستگاه‌های سامانه اتوبوس تندرو تهران