حوضه آبریز هامون ماشکل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موقعیت حوضه آبریز هامون ماشکل

حوضه آبریز هامون ماشکل یکی از حوضه‌های باز ایران است که در تقسیم‌بندی حوضه‌های آبریز ایران، حوضهٔ فرعی به شمار می‌رود و زیرمجموعهٔ حوضهٔ آبریز مرزی شرق است. مساحت این حوضه، ۳۶٬۴۵۸ کیلومتر مربع است[۱] و مهمترین رود آن، ماشکل است.

جغرافیا[ویرایش]

حوضه هامون ماشکل در شرق سیستان و بلوچستان و مرز ایران و پاکستان قرار گرفته‌است. چالهٔ اصلی این حوضه، دریاچه هامون ماشکل در پاکستان است. مهم‌ترین رودهای حوضه، رود ماشکل و رود تلخ‌آب هستند. رود ماشکل در جنوب حوضه جریان دارد و شاخهٔ اصلی آن از ارتفاعات بیرگ سرچشمه می‌گیرد. رود تلخ‌آب نیز از کوه مورپیش در نزدیکی خاش سرچشمه می‌گیرد و بخشی از مرز ایران و پاکستان را شکل می‌دهد.[۲]

زیرحوضه‌ها[ویرایش]

برپایهٔ دستور العمل تقسیم‌بندی حوضه‌های ایران، حوضهٔ آبریز هامون ماشکل به زیرحوضه‌های زیر تقسیم می‌شود:[۳]

کد نام اختصاری
زیرحوضه
مساحت
کیلومتر مربع
تعداد
زیرحوضه‌ها
۵۳۱ جالق–تلخ‌آب ۲۰٬۶۹۳ ۲
۵۳۲ رود ماشکل ۱۵٬۷۶۵ ۴

منابع[ویرایش]

  1. دستور العمل و ضوابط تقسیم بندی و کدگذاری حوضه های آبریز و محدوده های مطالعاتی در سطح کشور. شرکت مدیریت منابع ایران. دی ۱۳۸۳. ص. ۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ مرداد ۱۳۹۶.
  2. افشین، یدالله (۱۳۷۳). رودهای ایران. ج. ۱. وزارت نیرو - مهندسین مشاور جاماب. صص. ۵۴۷.
  3. دستور العمل و ضوابط تقسیم بندی و کدگذاری حوضه های آبریز و محدوده های مطالعاتی در سطح کشور. شرکت مدیریت منابع ایران. دی ۱۳۸۳. ص. ۱۶۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ مرداد ۱۳۹۶.