حسن شریعتی نیاسر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن شریعتی نیاسر
نماینده مجلس خبرگان رهبری
اطلاعات شخصی
زاده
حسن شریعتی نیاسر

۱۳۱۲ (۹۱ سال)
نیاسر کاشان، ایران
خویشاوندانمجتبی شریعتی نیاسر (برادر زاده)

حسن شریعتی نیاسر (زاده ۱۳۱۲، نیاسر کاشان) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری است.[۱] مجتبی شریعتی نیاسر برادر زاده وی، معاون آموزشی وزارت علوم است.[۲]

زندگینامه[ویرایش]

پدر، جد پدری و تعدادی از افراد خاندان وی از علمای منطقه بوده‌اند. همچنین او از طرف مادری نیز از نوادگان احمد نراقی و میرزای قمی می‌باشد. وی تحصیل علوم دینی را از مدرسه گذر بابا ولی در کاشان آغاز کرده و سپس به اراک مهاجرت نموده و به خواندن مقدمات دروس حوزوی پرداخت.

پس از آن رهسپار قم شد و در این شهر در نزد موسی صدر، محمد صدوقی، مرتضی مطهری، لاکانی رشتی، میرزا جواد تبریزی، علی مشکینی، مجاهدی و شیخ عبدالجواد سدهی جبل عامل، دروس حوزوی را – از مطول تا کفایه – فرا گرفت. در این میان مدت کوتاهی هم به مشهد مقدس رفته و بخشی از سطح عالی را در کلاس‌های شیخ هاشم قزوینی و درس خارج را نزد میلانی تحصیل نمود.

پس از فراگیری کتب متداول حوزه و اتمام مراحل مقدمات و سطح در بحث خارج بروجردی حضور یافت چندین سال نیز از دروس خارج فقه و اصول سید روح‌الله خمینی استفاده برد علاوه بر این‌ها مدتی هم در بحوث خارج محمدتقی بروجردی و مرتضی حائری (فرزند مؤسس حوزه علمیه قم) و میرزا ابوالفضل زاهدی شرکت کرده و در فلسفه و تفسیر قرآن را نیز نزد سید محمد حسین طباطبائی آموخت. درحدود سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیلات و استفاده از استادان حوزه علمیه نجف، راهی آنجا شده و مجاورت بارگاه علوی را برگزید.[۳]

سوابق[ویرایش]

  • بازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامی
  • مسئول اخذ امتحان از طلاب و فضلای حوزه علمیه (سطح عالی و خارج)
  • مسئول شعبه‌ای در دیوان عالی کشور
  • تدریس سطوح عالی در حوزه علمیه مقدس قم

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «شریعتی نیاسر، حسن». مجلس خبرگان رهبری. ۱۰ تیر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۱۵.
  2. «شریعتی جایگزین میلی‌منفرد در معاونت آموزشی وزارت علوم شد». جهان نیوز. ۱۰ تیر ۱۳۹۴.
  3. «شریعتی نیاسر، حسن». راسخون. ۱۰ تیر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۱۵.