حسنعلی دولتشاهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسنعلی میرزا دولتشاهی
(معین خلوت)
نماینده مجلس شورای ملی
حوزه انتخاباتیخوانسار و گلپایگان
(دوره‌های هفتم تا سیزدهم)
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۵۹
کرمانشاه، ایران
درگذشتهکرمانشاه، ایران
ملیت ایرانی

حسنعلی میرزا دولتشاهی (زاده ۱۲۵۹ خورشیدی در کرمانشاه) ملقب به معین خلوت از شاهزادگان قاجار و مالکان منطقه گلپایگان و نماینده مجلس شورای ملی در دوران پهلوی بود.

حسنعلی میرزا فرزند سلطان ابراهیم میرزا مشکوةالدوله از خاندان دولتشاهی قاجار در کرمانشاه بود. املاک زیادی در گلپایگان خرید و از مالکان بزرگ آن سامان شد.[۱] در سال ۱۳۰۷ به نمایندگی از گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای ملی انتخاب شد و تا شش دوره بعد این کرسی را حفظ کرد. به گفته دکتر عبدالله معظمی که پس از او نماینده خوانسار و گلپایگان شد، تنها سابقه حسنعلی میرزا با گلپایگان و خوانسار این بود که «پدرش را اهالی گلپایگان در میدان توپخانه از درشگه پایین کشیده و کتک زده بودند».[۲]

حسنعلی میرزا برادر محمدعلی میرزا (مشکوةالدوله) وزیر پست و تلگراف دوره رضاشاه بود. برادر دیگرش ِغلامعلی میرزا (مجلل‌الدوله) رئیس تشریفات دربار رضاشاه و پدر عصمت دولتشاهی آخرین همسر رضاشاه بود. پسرش عمادالدین دولتشاهی نیز پژوهشگر تاریخ و زبانهای باستانی ایران بود.

پانویس[ویرایش]

  1. عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران - جلد دوم. تهران: نگاه. ص. ۶۸۲.
  2. «مذاکرات جلسه ۱۴۹ دوره چهاردهم مجلس شورای ملی نوزدهم مهر ۱۳۲۴». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)