جی‌تی‌کی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جی‌تی‌کی+)
جی‌تی‌کی+
نمونه‌ای از ابزارک‌های جی‌تی‌کی ۴
نمونه‌ای از ابزارک‌های جی‌تی‌کی ۴
توسعه‌دهنده(ها)بنیاد گنوم
انتشار ابتدایی۱۴ آوریل ۱۹۹۸
انتشار پایدار
۴.۱۰.۱
۱۴ مارس ۲۰۲۳؛ ۱۲ ماه پیش (۲۰۲۳-14}})
انتشار آزمایشی
۴.۱۱.۱
۳ آوریل ۲۰۲۳؛ ۱۱ ماه پیش (۲۰۲۳-03}})
مخزن
نوشته‌شده باسی، سی‌اس‌اس
سیستم‌عامللینوکس، سیستم‌عامل‌های شبه یونیکس، مک‌اواس، ویندوز
گونهابزار ویجت
پروانهال‌جی‌پی‌ال
وبگاه

جی‌تی‌کی+ (به انگلیسی: GTK+‎) یک ابزار ویجت برای ایجاد واسط گرافیکی کاربر است. جی‌تی‌کی+ به همراه کیوت، از محبوبترین ابزارهای توسعه واسط گرافیکی کاربر برای سامانه پنجره اکس به حساب می‌آیند. جی‌تی‌کی+ هم‌اکنون توسط بنیاد گنوم نگهداری می‌شود.

جی‌تی‌کی+ در اصل برای نرم‌افزار گیمپ نوشته شده بود. گیمپ یک نرم‌افزار آزاد برای ویرایش تصاویر بیت‌مپی است. جی‌تی‌کی در سال ۱۹۹۷ توسط اسپنسر کیمبال و پیتر ماتیس از اعضای XCF در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی نوشته شد.

این کتابخانه تحت پروانه گنو ال‌جی‌پی‌ال منتشر می‌شود که هم به نرم‌افزارهای آزاد و هم به نرم‌افزارهای انحصاری اجازه می‌دهد از این کتابخانه استفاده کنند. همچنین نام جی‌تی‌کی+ از نام پیشین خود یعنی «جی‌تی‌کی» می‌آید. علامت + نشان می‌دهد که این کتابخانه نسخه بهبودیافته و بهینه شده جی‌تی‌کی است.

جی‌تی‌کی+ از کتابخانه اکس برای ترسیم ویجت‌ها استفاده می‌کند. استفاده از کتابخانه اکس انعطاف‌پذیری به همراه دارد و به جی‌تی‌کی+ اجازه می‌دهد بر روی پلتفرم‌هایی که در آنها سامانه پنجره اکس وجود ندارند هم اجرا شود. در حالی که جی‌تی‌کی+ در درجه اول سامانه پنجره اکس را مورد هدف قرار داده، اما می‌توان از آن بر روی پلتفرم‌های دیگری مانند مایکروسافت ویندوز و اواس ده هم استفاده کرد.

نرم‌افزارهای کاربردی[ویرایش]

برخی از نرم‌افزارهای کاربردی و معروف که از جی‌تی‌کی+ استفاده می‌کنند عبارتند از: