جنگ شیمونوسکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگ شیمونوسکی (下関戦争・馬関戦争)
بخشی از شورش چوشو

تصرف توپخانه چوشو در شیمونوسکی توسط ملوانان و تفنگداران دریایی بریتانیا تصویر توسط فلیچ بیتو گرفته شده‌است.
تاریخ۲۰ ژوئیه -۱۴ اوت ۱۸۶۳
سپتامبر ۶–۵ ۱۸۶۴
موقعیت
نتایج پیروزی متحدان
طرف‌های درگیر
 امپراتوری بریتانیا
امپراتوری دوم فرانسه
 هلند
 ایالات متحده آمریکا
قلمروی چوشو
فرماندهان و رهبران
سر (لقب) Augustus Leopold Kuper
Charles Jaurès
پادشاهی هلند François de Casembroot
ایالات متحده آمریکا دیوید مک‌دوگال
دایمیو موری تاکاچیکا
تاکاسوگی شینساکو
Akane Taketo
قوا
خشکی:
۲٬۰۰۰
دریا:
۲۸ کشتی جنگی
خشکی:
۱٬۵۰۰
۱۰۰ توپ (جنگ‌افزار)
دریا:
۶ کشتی جنگی
۴۰ جانک (کشتی)
تلفات و خسارات
۷۲کشته و زخمی
۲ کشتی جنگی آسیب دیده
۴۷ کشته و زخمی

جنگ شیمونوسکی اشاره به یک سری از رویدادهای نظامی در ۱۸۶۳ و ۱۸۶۴، به هدف کنترل تنگه شیمونوسکی در ژاپن، توسط نیروهای مشترک دریایی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند، امپراتوری دوم فرانسه، هلند و ایالات متحده آمریکا، در مقابل نیروهای جنگنده قلمروی چوشو دارد. این نبرد در محل و در ساحل شیمونوسکی، یاماگوچی رخ داد.

زمینه[ویرایش]

پس از تلاش‌های شوگون‌سالاری توکوگاوا برای ارتباط با خارجیان، بسیاری از دایمیوها از نفوذ کشورهای خارجی در ژاپن مضطرب شدند. امپراتور کومی نیز پس از چندین سده که امپراتوران از عرضه سیاست برکنار بودند، به عنوان یک امپراتور این رسم را شکست و درگیر مسائل دولت شد و در ۱۱ مارس ۱۸۶۳ فرمان اخراج اجنبی‌ها را صادر کرد و مهلت اجرا را دو ماه بعد در 11 مه قرار داد. پس از این فرمان مخالفت با نفوذ اروپا و آمریکا بیش از پیش شدت گرفت و به حد انفجار رسید.

روز ۹ ژوئن ۱۸۶۳ شوگون وقت توکوگاوا ایه‌موچی به دربار گزارش داد که خارجی‌ها روز ۲۴ این ماه اخراج خواهند شد. پیش تر هم او دو بار تاریخ معین کرده اما هر بار ناچار شده بود که کار را به تعویق بیندازد. بی گمان او با بی میلی این تاریخ جدید را معین کرده بود چون می‌دانست که اگر خارجی‌ها به معارضه بر آیند ژاپن آمادگی مقابله ندارد. از سویی هم زیر فشار پیگیر دربار بود، زیرا که در برابر وصلت با خواهر امپراتور کومی قول داده بود که بیگانگان را بیرون کند.

قلمروی چوشو چون با خبر شد که امپراتور مصمم به اخراج خارجی هاست. تحت فرمان موری تاکاچیکا، شروع به اقدام برای اخراج تمام خارجی‌ها پس از تعیین مهلت از روز دهم از ماه پنجم، مطابق با گاه‌شماری ژاپنی کرد. موری تاکاچیکا به‌طور آشکار ضدیت با شوگون‌سالاری توکوگاوا را آغاز کرد و به نیروهای خود دستور داد که بدون هشدار به سمت هر کشتی خارجی که از تنگه شیمونوسکی عبور کند با توپ شلیک کنند. در قلمروی چوشو با عجله استحکاماتی در طور ساحل ایجاد شده بود و در روز ۲۵ ژوئن و پایان مهلتی که برای راندن وحشیان معین شده بود تمایل خود را به این امر با هدف توپ ساختن چند کشتی خارجی نشان داد. یک کشتی تجاری آمریکایی که نزدیک ساحل شمال کیوشو لنگر انداخته بود نخستین هدف این آتشبار توپخانه بود.

چند روز بعد یک کشتی فرانسوی و نیز یک رزم ناو هلندی که از تنگه شیمونوسکی رد می شدند زیر آتش توپخانه قرار گرفتند. گزارش این رویدادها که به دربار رسید. امپراتور کومی ، اوگیماچی سانجو سانه‌نارو از اشراف دربار را به مقام سرپرستی جوئی (راندن وحشیان) معین کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Shimonoseki Campaign». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰۱۳ آوریل ۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]