پرش به محتوا

تیپ‌بندی (خودرو)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان ایکس‌اِل‌ای (XLE) در تویوتا کمری که بالاترین تیپ را نشان می‌دهد
نشان اِس‌ای (SE) در فورد تاروس، که پایین‌ترین تیپ را نشان می‌دهد

تیپ‌بندی یا سطح تیپ (به انگلیسی: Trim level) توسط سازندگان برای آشکارسازی و شناسایی سطح تجهیزات یا ویژگی‌های خاص خودرو استفاده می‌شود.[۱][۲][۳] تجهیزات و ویژگی‌های نصب شده در یک خودروی خاص به بسته‌های قابل انتخاب یا گزینه‌های فردی که خودرو با آن سفارش داده شده است، بستگی دارد.

استفاده

[ویرایش]

برای یک مدل خودرو، سطح تیپ نشان می‌دهد که کدام تجهیزات و ویژگی‌ها به عنوان استاندارد در آن خودرو گنجانده شده است. یک خریدار خودرو ممکن است به این تجهیزات استاندارد با بسته‌های تریم یا آپشن‌های جداگانه اضافه کند. سطح تریم با کمترین تجهیزات/ویژگی‌ها به عنوان «مدل پایه»[۲] و سطح تریم با بیشترین تجهیزات/ویژگی‌ها «بالاترین مشخصات» یا به صورت محاوره‌ای «تمام امکانات» یا «فول امکانات» نامیده می‌شود. تفاوت بین سطوح تریم معمولاً شامل تجهیزات داخلی (مانند صندلی‌های چرمی و دوربین‌های دنده عقب) و تغییرات ظاهری است.[۲][۳] با این حال، سطح تریم گاهی اوقات می‌تواند شامل تغییرات مکانیکی مانند موتورهای مختلف، سیستم تعلیق یا سیستم‌های تمام چرخ متحرک باشد.[۴][۵]

برخی از برندهای خودرو از مدل خودروی متفاوتی استفاده می‌کنند که به جای آن می‌توان آن را یک تیپ در نظر گرفت؛ بنابراین، تمایز بین مدل و تیپ‌ها می‌تواند بین برندها متفاوت باشد. به عنوان مثال، فولکس‌واگن می‌تواند گلف جی‌تی‌آی را به‌عنوان یک مدل مستقل یا به عنوان یک تیپ از مدل گلف به بازار عرضه کند.

سازندگان گاهی اوقات «گزینه‌های قابل حذف» را پیشنهاد می‌کنند، که با آن ممکن است چندین مورد استاندارد از تجهیزات از یک تیپ مشخص حذف شوند، معمولاً به صورت رایگان یا با پرداخت مابه‌التفاوت. گاهی اوقات، این حذف هزینه اضافی دربردارد: به عنوان مثال، در دهه ۱۹۸۰، خریداران خودروهای لوکس آلمانی شروع به پرداخت هزینه اضافی به تولیدکنندگان کردند تا نشان‌هایی را که نشان‌دهنده نوع و حجم موتور یا تیپ خودرو است که باید نصب شود، نداشته باشند. نشان‌زدایی خودروها در سراسر بازار محبوبیت یافت و به‌عنوان نوعی فخرفروشی معکوس به خریداران اجازه می‌داد تا مدل‌ها یا تریم‌های با مشخصات پایین‌تر را پنهان کنند. گاهی مالکین تیپ‌های پایین‌تر، نشان نمایان‌گر تیپ را با نشان تیپ‌های بالاتر جایگزین می‌کنند، به‌عنوان مثال، تعویض آرم «اس۳۵۰» به «اس۵۰۰» در مرسدس-بنز کلاس-اس یا حتی تعویض آرم ۱۶۰۰ آردی‌آی با ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس.

سیستم‌های نام‌گذاری

[ویرایش]

تیپ‌بندی‌ها غالباً با عبارات دوحرفی مشخص می‌شوند. به عنوان مثال، دی‌ایکس (DX)، ال‌ایکس (LX)، ئی‌ال (EL)، ئی‌ایکس (EX)، جی‌ال (GL)، اس‌ئی (SE)، یا جی‌تی (GT).[۱] همچنین می‌توان آن‌ها را یک کد الفبایی (به عنوان مثال، Z28، XR5، GT3) یا با استفاده از یک کلمه (مانند تشریفاتی، جاه‌طلب یا دولوکس) تعیین کرد. بسیاری از ترکیبات حروف ریشه در سطوح نام‌گذاری شده دارند، مثلاً دی‌ایکس (DX) و دی‌ال (DL) به معنای «دولوکس»، GL «گرند لوکس»، SE «نسخه ویژه»، GT «گرن توریسمو» و غیره.

در آمریکای شمالی، نام‌گذاری‌های طولانی‌مدت برای سطوح تریم با کارایی بالا عبارتند از «اس‌اس» شورلت (برای اولین بار در ایمپالا ۱۹۶۱ معرفی شد)[۶] و «جی‌تی» فورد (برای اولین بار در ماستنگ ۱۹۶۵ استفاده شد).[۷][۸] جنرال موتورز همچنین از کدگذاری الفبای عددی برای نشان دادن بسته‌های هندلینگ نصب شده بر روی خودروهای پرفورمنس مانند «زد۲۸» در کامارو، بیوک جی‌اس یا اولدزموبیل ۴۴۲ استفاده کرده و در حال حاضر از نام «زد۷۱» در سابربن و تاهو استفاده می‌کند (برای وانت‌های سیلورادو/سیرا، این یک پکیج قابل انتخاب است، اگرچه در ۲۰۰۴–۲۰۰۵ و ۲۰۱۴–۲۰۱۸ تیپ جداگانه‌ای بود).

برخی از تولیدکنندگان به‌طور مداوم از یک کلمه برای بالاترین سطح تریم در چندین مدل استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، نیسان از کلمه «بروگهام» به عنوان بالاترین تیپ در سدریک[۹][۱۰] و گلوریا استفاده کرده است.[۱۱] نام «بروگهام» به عنوان تیپ در بازار آمریکای شمالی (آمریکا) نشأت گرفته است و در اصل یک سبک بدنه بود.

بسته‌های قابل انتخاب

[ویرایش]
نمونه‌ای از بسته‌های قابل انتخاب در مدل‌های آمریکن موتورز اسپیریت ۱۹۸۰.

تولیدکنندگان گاهی بسته‌هایی از گزینه‌ها را به‌عنوان یک بسته آپشن می‌فروشند، معمولاً با قیمتی با تخفیف در مقایسه با خرید هر گزینه به صورت جداگانه.


جستارهای وابسته

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Trim levels 101: All about trims, styles, options and packages". www.edmunds.com. Retrieved 31 March 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "How to Choose New-Car Trim Levels and Options". www.autotrader.com. Retrieved 31 March 2018.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Your vehicle's trim level: What it is, why it's important, and how to find it". www.tirebuyer.com. Retrieved 31 March 2018.
  4. "2017 Ford F-150 trim level comparison". www.mikecastruccifordmilford.com. Retrieved 31 March 2018.
  5. "Ford Focus Sedan and Hatchback Models". www.brandonford.com. Retrieved 31 March 2018.
  6. "Chevrolet Impala SS History 1958-1969". Archived from the original on 2013-10-23. Retrieved 2014-05-08.
  7. "1965 Mustang History". www.themustangsource.com. Retrieved 31 March 2018.
  8. "1965 Ford Mustang". www.mustangevolution.com. Retrieved 31 March 2018.
  9. "1977 Nissan Cedric 4Door Sedan 2800 Brougham". www.automobile-catalog.com. Retrieved 31 March 2018.
  10. "Project Car Hell, Possibly Legal Japanese Import Edition: Nissan Cedric Brougham VIP or Toyota Corona GT-R?". www.autoweek.com. Retrieved 31 March 2018.
  11. "The Cedric and Gloria Series". www.datsunhistory.com. Retrieved 31 March 2018.