تک ماکارون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت تولیدی تک ماکارون
نوعشرکت سهامی خاص
صنعتمواد غذایی
بنا نهاده۱۳۷۳
دفتر مرکزیایران، تهران، ۳۵°۴۵′۴۶″شمالی ۵۱°۲۶′۳۹″شرقی / ۳۵٫۷۶۲۷۸۱°شمالی ۵۱٫۴۴۴۰۵۰°شرقی / 35.762781; 51.444050
مدیر عامل اجراییمهرداد نوری
وبگاه

تک ماکارون شرکتی در زمینه تولید ماکارونی و یکی از تولیدکنندگان ماکارونی در ایران است.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

کارخانه تک ماکارون به مساحت ۱۲۰۰۰۰ متر مربع در فاصله ۸۰ کیلومتری تهران و ۱۴ کیلومتری غرب کرج واقع شده است. این شرکت در سال ۱۳۷۳ تأسیس شد.[۲]

احتکار و گرانفروشی[ویرایش]

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، در پی اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت، کارخانه تک ماکارون با جمع‌آوری و احتکار محصولاتش از بازار، تلاش داشت تا محصولات خود را با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کند که باعث به هم ریختگی بازار و تشویش اذهان عمومی شده است. محموله توقیف شده و با هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مسیر عرضه عمومی قرار گرفت.[۳][۴] این در حالی است که این کارخانه بیشترین سهم بازار را دارد و نه تنها قیمت جدید ماکارونی را نپذیرفته بلکه با سایر کارخانجات و شرکت‌ها لابی کرده که ماکارونی روانه بازار نشود.[۵][۶][۷]

همچنین یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار ایرانی سندی منتشر کرده که نشان می‌دهد شرکت تک ماکارون بیش از ۷۷ میلیارد تومان گرانفروشی کرده است.[۸] رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: شرکت تک ماکارون رقمی معادل ۳۸۰ میلیارد تومان محکوم شده است و مجبور به عرضه کالاهای در اختیار خود به بازار شده است.[۹][۱۰]

افتخارات[ویرایش]

  • تندیس واحد برتر صنایع غذایی[۱۱]
  • تک ماکارون مانند برخی برند ممتاز صادر کننده برتر ملی گردید[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

منابع[ویرایش]

  1. «همه چیز دربارهٔ شرکت تک ماکارون + تاریخچه و فعالیت ها». پایگاه خبری و تحلیلی صفحه اقتصاد. ۲۰۲۳-۱۰-۰۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اکتبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۵.
  2. «تاریخچه». تک ماکارون. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۰.
  3. «توقیف ۶۷۰ تن ماکارونی احتکار شده در شرکت تک ماکارون». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۹.
  4. «جوابیه «تک ماکارون» به یک خبر+ پاسخ ایرنا/ مدیران شرکت به ابهام‌ها پاسخ می‌دهند؟». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۹.
  5. «احتکار یک کارخانه ماکارونی و ضرورت برخورد نهادهای نظارتی». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۹.
  6. TABNAK، تابناک | (۱۴۰۱/۰۲/۱۶–۰۹:۰۹). «رضا مطلبی کاشانی؛ از خاطره غسل تا احتکار ماکارونی». fa. دریافت‌شده در 2023-11-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. ایران، عصر (۱۴۰۱/۰۲/۱۵–۱۹:۱۰). «توقیف ۶۷۰ تن ماکارونی احتکار شده در شرکت تک ماکارون». fa. دریافت‌شده در 2023-11-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. ایران، عصر (۱۴۰۱/۰۲/۱۵–۱۲:۳۳). «افشاگری یاشار سلطانی علیه گرانفروشی». fa. دریافت‌شده در 2023-11-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. «شرکت تک ماکارون ۳۸۰ میلیارد تومان جریمه شد». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۹.
  10. ایران، عصر (۱۴۰۱/۰۲/۱۶–۰۴:۱۵). «تک ماکارون و رضا مطلبی کاشانی: از خاطره کذایی غسل آیت الله مصباح تا احتکار و گرانفروشی ده‌ها میلیارد تومانی | قوه قضائیه و آستان قدس رضوی چه خواهند کرد؟!/ تک ماکارون:». fa. دریافت‌شده در 2023-11-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  11. «تندیس واحد برتر صنایع غذایی به افتخارات تک ماکارون افزوده شد». فودپرس. ۲۰۱۴-۱۲-۱۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اکتبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۵.
  12. «تک ماکارون صادر کننده ممتاز ملی شد». شبکه خبری صنایع غذایی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۵.
  13. «برچسب: تک ماکارون - پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی - اگروفودنیوز». agrofoodnews.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۵.
  14. «تک ماکارون صادر کننده ممتاز ملی شد». تولید آنلاین. ۱۴۰۱-۰۸-۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۵.
  15. «تک ماکارون باز هم صادرکننده نمونه ملی شد». فودپرس. ۲۰۱۸-۱۰-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۵.