تور دو فرانس ۱۹۰۵

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تور دو فرانس ۱۹۰۵
مسیر تور دو فرانس ۱۹۰۵
Route of the 1905 Tour de France followed clockwise, starting in Paris
جزئیات مسابقه
تاریخ ۹–۳۰ ژوئیه ۱۹۰۵
مرحله ۱۱
مسافت ۲٬۹۹۴ کیلومتر (۱٬۸۶۰ مایل)
زمان قهرمان ۳۵ امتیاز
عنوان‌داران
برنده  لویی تروسلیه (FRA)
دوم  ایپولیت اوکوتوریه (FRA)
سوم  ژان-باتیست دورتینیاک (FRA)

تور دو فرانس ۱۹۰۵ سومین دورهٔ مسابقات دوچرخه‌سواری تور دو فرانس بود که از ۹ تا ۳۰ ژوئیه توسط روزنامهٔ لوتو در فرانسه برگزار شد. پس از رد صلاحیت‌های تور دو فرانس ۱۹۰۴ تغییراتی در قوانینی برگزاری اعمال شد که مهم‌ترین آن، استفاده از امتیاز به جای زمان در رده‌بندی اصلی بود. ضمناً برای نخستین بار بخش‌های کوهستانی در مسیر تور گنجانده شد.[۱] لویی تروسلیه قهرمان تور شد.

نوآوری‌ها[ویرایش]

پس از تور ۱۹۰۴ چند رکابزن از جمله چهار نفر نخست رده‌بندی اولیه، رد صلاحیت شدند. از میان آنها تنها ایپولیت اوکوتوریه در تور ۱۹۰۵ شرکت کرد.[۲] در تور ۱۹۰۴ به دلیل برگزاری بخش‌هایی از مسابقه در شب، نظارت پیوسته روی رکابزنان سخت بود و به دلیل مسیر طولانی مراحل، داوران نمی‌توانستند در همهٔ مسیر حضور داشته باشند.

بنابراین در تور ۱۹۰۵ تغییراتی برای ساده‌تر شدن نظارت ایجاد شد:

  • مراحل کوتاه‌تر و عدم مسابقه در شب.
  • افزایش تعداد مراحل به ۱۱ که حدود دو برابر دورهٔ گذشته بود.
  • تعیین برنده بر پایه امتیاز به جای زمان.[۳]

نخستین رکابزن که از خط پایان می‌گذشت، یک امتیاز کسب می‌کرد. سایر رکابزنان یک امتیاز بیش از نفر قبلی دریافت می‌کردند. به ازای هر ۵ دقیقه فاصله میان دو رکابزن، یک امتیاز بیشتر و حداکثر تا ۱۰ امتیاز به نفر بعدی داده می‌شد. [۴]

نوآوری مهم دیگر، مسیرهای کوهستانی بود. یکی از کارکنان دگرانژ‌ به نام آلفونس استنه او را به سفری در گردنه‌های بایار و بالون دالزاس برد تا دگرانژ را ترغیب به گنجاندن این گردنه‌ها در مسیر تور کند. دگرانژ پذیرفت و گفت در صورت سخت بودن سربالایی‌ها استنه مقصر است.[۵]

شرکت کنندگان[ویرایش]

۷۷ نفر برای حضور در تور ثبت نام کردند.[۶] ۱۷ نفر در خط شروع قرار نگرفتند؛ بنابراین تور با حضور ۶۰ رکابزن آغاز شد. رکابزنان به صورت تیمی رقابت نمی‌کردند؛ ولی بیشتر آنها حامی مالی داشتند. دو رکابزن بلژیکی و بقیه فرانسوی بودند.[۷]

مسابقه[ویرایش]

با وجود تغییر قوانین، همچنان اعتراضاتی در میان تماشاگران وجود داشت. در مرحلهٔ نخست، همهٔ رکابزنان به جز ژان-باتیست دورتینیاک به دلیل میخ‌های پخش شده در مسیر، دچار پنچری شدند. لویی تروسلیه برندهٔ این مرحله شد. او در ارتش خدمت می‌کرد و تنها به مدت ۲۴ ساعت برای شرکت در تور مرخصی داشت. پس از پیروزی در مرحلهٔ نخست، مرخصی او تا پایان تور تمدید شد. تنها ۱۵ رکابزن در بازهٔ زمانی مشخص شده مرحله را به پایان رساندند. ۱۵ رکابزن دیگر پس از زمان تعیین شده، از خط گذشتند و بقیه با قطار رسیدند. دگرانژ می‌خواست مسابقه را متوقف کند، ولی به دلیل اصرار رکابزنان نظرش تغییر کرد و همهٔ رکابزنان با اعمال جریمهٔ امتیازی امکان ادامهٔ تور را به دست آوردند.

در مرحلهٔ دوم، نخستین سربالایی بزرگ تور یعنی بالون دالزاس معرفی شد. چهار رکابزن برتر سربالایی، تروسلیه، رنه پوتیه، کورنه و اوکوتوریه بودند. نخست تروسلیه و اوکوتوریه جا ماندند و کورنه در کیلومتر پایانی عقب افتاد. در ادامهٔ مسیر اوکوتوریه توانست پوتیه را که زودتر از بقیه به رأس رسیده بود، پشت سر گذارد و برندهٔ مرحله شود. پوتیه در مرحلهٔ سوم به دلیل تاندونیت وادار به کناره‌گیری شد و تروسلیه به پیروزی رسید. مرحلهٔ چهارم شامل دو سربالایی دیگر بود و در نهایت با برتری اوکوتوریه خاتمه یافت. تروسلیه که پس از کناره‌گیری پوتیه صدرنشین بود، موقعیت خود را حفظ کرد.

مرحلهٔ پنجم با پیروزی تروسلیه پایان یافت و اوکوتوریه با فاصلهٔ امتیازی زیادی که با تروسلیه ایجاد شده بود، از ادامهٔ رقابت برای قهرمانی بازماند. تروسلیه برتری خود را تا پایان تور حفظ کرد و ضمن کسب پیروزی در ۵ مرحله، قهرمان تور نیز شد.

پیامد[ویرایش]

سامانهٔ امتیازی خوشایند برگزارکنندگان تور بود و تا تور ۱۹۱۲ فعال ماند، تا این که دوباره به سامانهٔ زمانی برگردانده شد. در تور ۱۹۵۳ برای پنجاه سالگی تور، سامانهٔ امتیازی دوباره با عنوان رده‌بندی امتیازی معرفی شد و پیراهن سبز به برندهٔ آن داده شد. این رده‌بندی هنوز فعال است.

افزوده شدن مسیرهای کوهستانی در تور نیز موفقیت‌آمیز بود. پس از ووژ در تور ۱۹۰۵ ، ماسیف سانترال در ۱۹۰۶، پیرنه در ۱۹۱۰ و آلپ در ۱۹۱۱ به مسیر تور افزوده شدند.

تروسلیه ۶۹۵۰ فرانک برای قهرمانی در تور دریافت کرد. همان شب، در حالت مستی با دوستانش قمار کرد و همهٔ پول را از دست داد. در سال‌های بعد، تروسلیه قهرمان تور نشد، ولی در ۸ مرحله به پیروزی رسید.

پانویس[ویرایش]

  1. "The Tour – Year 1905". سازمان ورزشی آموری. Archived from the original on 17 July 2010. Retrieved 29 December 2009.
  2. James, Tom (14 August 2003). "The Tour is finished ..." VeloArchive. Retrieved 21 June 2010.
  3. "1905: A new formula is devised". VeloArchive. 14 August 2003. Retrieved 21 June 2010.
  4. "3ème Tour de France 1905" (به فرانسوی). Mémoire du cyclisme. Archived from the original on 20 May 2009. Retrieved 18 March 2009.
  5. Van den Bogaart, Ronnie (10 November 2007). "Col de la République was eerste berg in Tour de France" (به هلندی). Sportgeschiedenis. Archived from the original on 26 February 2012. Retrieved 5 July 2010.
  6. "The history of the Tour de France – Year 1905 – The starters". Tour de France. Amaury Sport Organisation. Archived from the original on 3 April 2020. Retrieved 2 April 2020.
  7. "Vélocipedie – Le Tour de France de 1905". La Croix (به فرانسوی). Gallica Bibliothèque Numérique. 9 July 1905. p. 4. Retrieved 21 June 2010.