رنه پوتیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رنه پوتیه
مشخصات فردی
نام کاملRené Pottier
زاده۵ ژوئن ۱۸۷۹
موره-سور-لوان، فرانسه، فرانسه
درگذشت۲۵ ژانویهٔ ۱۹۰۷ (۲۷ سال)
لوالوآ-پره، فرانسه
اطلاعات تیم
نوع مسابقاتجاده
نقشرکابزن
قهرمانی‌های مهم
گرند تور
تور دو فرانس
رده‌بندی اصلی (۱۹۰۶)
۵ مرحله (۱۹۰۶)
Infobox last updated on
۲۳ مه ۲۰۰۸

رنه پوتیه (۵ ژوئن ۱۸۷۹ – ۲۵ ژانوی ۱۹۰۷) رکابزن حرفه‌ای اهل فرانسه بود که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. او توانست در سال ۱۹۰۶ قهرمان تور دو فرانس شود.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

مقبره رنه پوتیه

پوتیه در موره-سور-لوان در دپارتمان سن-ا-مرن زاده شد و در سال ۱۹۰۳ در مسابقات دوچرخه‌سواری آماتور فرانسه دوم شد. سپس در سال ۱۹۰۴ حرفه‌ای شد و در سال ۱۹۰۵ در دو مسابقهٔ پاریس–روبه و بوردو–پاریس بر سکوی دوم ایستاد. در همان سال برای نخستین بار در تور دو فرانس شرکت کرد؛ ولی به دلیل مصدومیت نتوانست مسابقه را به پایان برساند.

تور دو فرانس ۱۹۰۶[ویرایش]

در سال ۱۹۰۶ ابتدا رتبهٔ سوم پاریس–روبه را به دست آورد. سپس با هدف قهرمانی وارد تور دو فرانس شد. در کیلومتر ۱۷۵ مرحلهٔ دوم به دلیل مشکل مکانیکی متوقف شد و حدود یک ساعت زمان از دست داد. علی‌رغم همکاری سایر رقیبان برای حفظ برتری نسبت به پوتیه، او توانست پس از تعقیب ۲۰۰ کیلومتری در فاصلهٔ ۲۵ کیلومتری خط پایان به گروه برسد و با پشت سر گذاشتن آن‌ها فاتح مرحله شود. در پایان این مرحله، پوتیه صاحب پیراهن طلایی تور شد و آن را تا پایان در اختیار داشت. او در مرحلهٔ بعد نیز با برتری ۴۵ دقیقه‌ای پیروز شد. پس از پیروزی در مرحلهٔ چهارم، در میانهٔ مرحلهٔ پنجم یک ساعت بر رقیبان خود برتری داشت. گفته می‌شود که پوتیه توقف کرد و برای استراحت و نوشیدن شراب به کافه‌ای رفت. هنگامی که نخستین رکابزنان از او گذشتند، دوباره دوچرخه را برداشت و به دنبال آنان رفت تا دوباره به پیروزی برسد. در مرحلهٔ پایانی نیز برنده شد تا در نهایت، با اقتدار به قهرمانی تور دو فرانس ۱۹۰۶ برسد.[۱]

در ۲۵ ژانویه ۱۹۰۷ پوتیه خود را دار زد و خودکشی کرد. او شنیده بود هنگامی که برای شرکت در تور رفته بود، همسرش با مردی رابطه پیدا کرده‌است.

پوتیه نخستین رکابزنی بود که توانست گردنه بالون دالزاس را فتح کند. به همین دلیل، چند هفته پس از مرگش سنگ یادبودی بر فراز بالون دالزاس به یاد او نصب شد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. Amels, Wim (1984). De geschiedenis van de Tour de France 1903–1984 (به هلندی). Sport-Express. pp. 9–10. ISBN 90-70763-05-2.
  2. Woodland, Les (2003). The Yellow Jersey Companion to the Tour de France. Yellow Jersey Press. p. 296. ISBN 0-224-06318-9.

پیوند به بیرون[ویرایش]

رنه پوتیه در Cycling Archives