تلویزیون امروز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبری پرش به جستجو
تلویزیون امروز
Emrooz TV.jpg
راه‌اندازی‌شده۲۰۰۸
بسته‌شده۲۸ ژوئن ۲۰۱۰ (مدت ۴ ماه از سوی دولت)
بازیابی دوباره در اکتبر ۲۰۱۰
متعلق بهنجیب الله کابلی
قالب تصویرSDTV
کشور افغانستان
زبانفارسی، پشتو
گسترهٔ پخشکابل
دفترهای مرکزیکابل
در دسترس‌بودن
زمینی
کابل۸ VHF

تلویزیون امروز یکی از شبکه‌های تلویزیونی خصوصی افغانستان است که مرکز آن در شهر کابل می‌باشد. این تلویزیون با دستور مستقیم رئیس جمهور افغانستان حامد کرزی در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۰ مسدود شد[۱] و در اکتبر ۲۰۱۰ دوباره آغاز به فعالیت نمود.

پوشش[ویرایش]

این شبکه هم‌اکنون توسط فرستنده ای زمینی در کانال ۸ باند VHF در شهر کابل پخش می‌شود.

برنامه‌ها[ویرایش]

برنامه‌های این تلویزیون شامل موسیقی، فیلمهای خارجی و کلیپ‌های هندی می‌شود. برنامه‌های تلویزیون امروز، اکثراً خارج از محدوده اسلامی و فرهنگ افغانی می‌باشد و پخش این شبکه در ابتدا ۵ ساعت بود که اکنون ۲۴ ساعته‌است. تلویزیون امروز تنها شبکه تلویزیونی افغانستان بود که ویدئو کلیپ‌های خود را بدون سانسور پخش می‌کرد. این در حالی است سایر شبکه‌ها سانسور شدیدی بر تصاویر نیمه برهنه این ویدئو کلیپ‌ها اعمال می‌کنند.

جنجال‌ها و کشمکش‌ها[ویرایش]

برخی کارشناسان رسانه‌ای به این باورند که این تلویزیون وابسته به آمریکا بوده و تمویل کننده آن را سفارت ایالات متحدهٔ آمریکا در کابل می‌داند.[نیازمند منبع] این تلویزیون در برنامه‌هایی به بیان مطالبی پیرامون روح‌الله خمینی پرداخت که از سوی برخی از علمای دینی و شیعه افغانستان توهین تلقی شد. این تلویزیون برای مدتی در حالت تعلیق به سر می‌بُرد و اجازه پخش برنامه‌های آن توسط امر مستقیم حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان به وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی افغانستان فسخ شده بود که پس از کشمکش‌هایی دوباره اجازه آن گرفته شد. نجیب الله کابلی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که تصمیم رئیس‌جمهور صرف به خاطر «فشار بزرگان اهل تشیع» اتخاذ شده‌است. سخنگوی ریاست جمهوری به بی‌بی‌سی اعلام کرد که انتقاد اصلی در مورد این تلویزیون به پخش برنامه ای ارتباط دارد که در آن به اهل تشیع اهانت صورت گرفته‌است بود.[۲] سید محسن حجت، عالم شیعه افغان، پس از پخش برنامه‌های جنجال‌برانگیز تلویزیون امروز، به‌طور مستقیم در یک سخنرانی در بین هوادارنش این تلویزیون را سخنگوی اسرائیل در افغانستان نامید و خواهان دستگیری نجیب الله کابلی از سوی دولت افغانستان شد.[۳]

حامد کرزی پس از اعلام مسدود ساختن این تلویزیون، آن را متهم به خیانت ملی کرد و با اشاره به آزادی بیانی که در رسانه‌های افغانستان وجود دارد و قابل قیاس با کشورهای منطقه نیست، این عمل را سوءاستفاده از این آزادی بیان کرد. نجیب الله کابلی رئیس تلویزیون و عبدالحمید مبارز رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان به تصمیم شورای وزیران اعتراض کرده و آن را عملی «ناجوانمردانه» خوانده‌اند[۱] و فشارهای حکومت ایران را در قطع شدن پخش این تلویزیون سهیم دانسته‌اند.[۴][۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ هشدار حامد کرزی به رسانه‌های خصوصی در افغانستان سایت بی‌بی‌سی فارسی، فرهنگ افغانستان پنج شنبه ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۰، ۱۴:۲۸ گرینویچ | بازیابی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۰
  2. دولت افغانستان یک تلویزیون خصوصی را تعطیل کرد سایت بی‌بی‌سی فارسی ۱۰:۱۶ گرینویچ - سه شنبه ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۰ جامعه افغانستان | بازیابی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۰
  3. هفته‌نامه انصاف[پیوند مرده]
  4. توقف پخش تلویزیون امروز غیرقانونی است، شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان ۱۳۸۹/۵/۶ | بازیابی در ۱۶، سپتامبر ۲۰۱۰
  5. اتحادیه خبرنگاران از مسدود شدن پخش تلویزیون امروز انتقاد کرد، سایت رادیو آزادی ۰۶-۰۵-۱۳۸۹ | بازیابی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۰