بخش مرکزی شهرستان بروجرد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بخش مرکزی (بروجرد))

بخش مرکزی شهرستان بروجرد یکی از بخش‌های شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران با مرکزیت شهر بروجرد است.[۱] ساکنان این بخش بیشتر ساکن شهر بروجرد هستند و شمار قابل توجهی نیز در بیش ۱۴۰ روستای کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند. اهالی این بخش بیشتر با زبان لری گفتگو می‌کنند.[۲][۳][۴]

جغرافیا[ویرایش]

بخش مرکزی شهرستان بروجرد، آب و هوایی سردسیر و معتدل دارد. این بخش از جنوب غربی و غرب به کوه‌هایی از رشته کوه زاگرس محدود است که مهم‌ترین آن‌ها کوه گرین، کوه شاه نشین و کوه ولاش است و از شرق به پیشکوه‌های داخلی و کم ارتفاع زاگرس ختم می‌شود که بیشتر تپه مانند هستند. در فاصله این دو ناحیه مرتفع، دشت حاصلخیز سیلاخور قرار دارد که وسیعترین دشت استان لرستان به حساب می‌آید. کشاورزی، باغداری و دامپروری از شغل‌های اصلی مردم منطقه در نقاط روستایی است. محصولات کشاورزی آن شامل گندم و جو و برنح است و میوه‌هایی چون سیب و انواع آلو و نیز انگور بروجرد از مرغوبیت زیادی برخوردار است. به دلیل قرارگیری در دامنه کوه‌های برفگیر زاگرس، این ناحیه در تمام سال دارای سرابها و رودهای جاری پرآب است و کشاورزی در آن رونق دارد. شهر بروجرد در شمالی‌ترین بخش دشت سیلاخور و در حالت نیمه کوهپایه‌ای - نیمه دشتی قرار دارد و رودهای دایمی از کناره این شهر می‌گذرند.

نمایی از شهرک نیکان (فیال) در جنوب غربی بروجرد

تقسیمات کشوری[ویرایش]

بخش مرکزی شهرستان بروجرد از چهار دهستان و بیش از ۱۴۰ روستای دارای سکنه تشکیل یافته‌است. دهستانهای این بخش عبارت‌اند از:

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش مرکزی شهرستان بروجرد در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸۳٬۲۸۸ نفر بوده‌است که از این میان ۱۴۳٬۷۸۱ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این بخش روی هم رفته ۷۳٬۵۷۸ خانوار دارد که[۵] بیشتر این جمعیت در شهر بروجرد پراکنده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۳.
  2. "Magiran | بررسی برخی از فرایندهای واجی در گویش بروجردی در مقایسه با فارسی معیار با تلفیقی از رویکرد واج‌شناسی زایشی و نظریه بهینگی". نشریه مطالعات زبان و گویش‌های غرب ایران. 7 (24): 1–19.
  3. گفت، ناشناس (۲۰۱۹-۰۹-۱۲). «بروجرد و بررسی آن از لحاظ مذهبی، خرافه‌ها، باورها و معرفی چهره‌های برجسته و صنایع دستی آن | پایگاه خبری تحلیلی روزهای بروجرد». roozhayeborujerd.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۳.
  4. «بروجرد شهر فرزانگان». واحد بروجرد. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۳.
  5. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.