ببر ترینیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ببر ترینیل
یک فسیل پیدا شده که گمان میرود مربوط به ببر ترینیل باشد
رده‌بندی علمی
شاخه: مهره‌داران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خواران
زیرراسته: گربه‌سانیان
تیره: گربه‌ایان
زیرخانواده: پلنگیان
سرده: پلنگ‌مانندها
گونه: ببر
زیرگونه: † P. t. trinilensis
نام سه‌بخشی
Panthera tigris trinilensis

ببر ترینیل (به انگلیسی:Panthera tigris trinilensis) یک زیرگونه منقرض شده ببر است که حدود ۱.۲ میلیون سال‌ پیش میزیسته و در ترینیل، جاوه و اندونزی یافت میشده است.[۱] بقایای فسیلی اکنون در مجموعه دوبوا موزه ملی تاریخ طبیعی در لیدن هلند نگهداری می شود. اگرچه این فسیل ها در جاوه یافت شده اند، اما ببر ترینیل احتمالاً نیای مستقیم ببر جاوه نیست، به این دلیل که ببر ترینیل احتمالاً ۵۰۰۰۰ سال پیش منقرض شده است. ببر بالی نیز به دلیل اختلاف زمانی با ببر ترینیل، ارتباط نزدیکی نداشت.[۲] این جانور در اندونزی، به ویژه در جاوه و ترینیل زندگی می‌کرده است، و به گفته برخی جانورشناسان، می‌تواند جد همه زیرگونه‌های شناخته شده ببر در اندونزی باشد. شاید حتی آسیای شرقی، مرکز پیدایش پلنگیان بود. قدیمی‌ترین فسیل ببرهای کشف شده مربوط به دوران پلیستوسن اولیه جاوه است که نشان می دهد که حدود دو میلیون سال پیش، ببرها قبلاً در شرق آسیا بسیار زیاد بودند. با این حال، تغییرات آب و هوایی یخبندان و بین یخبندان و سایر رویدادهای زمین شناسی ممکن است باعث تغییرات مکرر جغرافیایی در منطقه شده باشد.[۳][۴]

طبقه بندی[ویرایش]

تحقیقات زیادی انجام شده است اما اطلاعات زیادی در مورد این زیرگونه وجود ندارد. دانشمندان فسیلی را کشف کردند که گمان می رود متعلق به ببر ترینیل باشد. با این حال، شک و تردیدهایی وجود داشت که فسیل ممکن است متعلق به ببر ترینیل باشد، زیرا بیش از حد بزرگ بود که به آن تعلق داشت. اما اکنون تصور می شود که ممکن است کمی کوچکتر از ببرهای بنگال و شبیه به اندازه ببر هندوچین باشد.[۲] رقابت غذایی در میان گوشتخواران بزرگ انگیزه اصلی برای افزایش وزن بدن است، به طوری که وزن این زیرگونه پلیستوسن اندکی کمتر از ببرهای بنگال امروزی بود و حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم (۲۴۰ تا ۳۳۰ پوند) وزن داشت.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Brongersma, Leo (1937). "Notes on fossil and prehistoric remains of "Felidae" from Java and Sumatra". Comptes Rendus du XIIe Congrès Internacional de Zoologie (Lisboa, 1935): 1855–1865.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Eugène Dubois (1908). "Das geologische Alter der Kendengoder Trinil-Fauna". Tijdschrift van het Koninklijke Nedeerlandsch Aardrijkskundig Genootschap. 2 Series 24: 1235–1271.
  3. Leo Daniel Brongersma (1935). "Notes on some recent and fossil cats, chiefly from the Malay Archipelago". Zoologische Mededelingen. 18: 1–89.
  4. Helmut Hemmer (1971). "Fossil mammals of Java. II. Zur Fossilgeschichte des Tigers (Panthera tigris (L.)) in Java". Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Ser. B. 74 (1): 35–52.
  5. Hallett, M.; Harris, J. (2020). "4. Beyond the Distant Horizons". On the Prowl: In Search of Big Cat Origins. New York Chichester, West Sussex: Columbia University Press. pp. 77–108. doi:10.7312/hall18450-006.