بامبرگ

مختصات: ۴۹°۵۳′۳۰″ شمالی ۱۰°۵۳′۳۰″ شرقی / ۴۹٫۸۹۱۶۷°شمالی ۱۰٫۸۹۱۶۷°شرقی / 49.89167; 10.89167
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بامبرگ
Altes Rathaus in Bamberg.
Altes Rathaus in Bamberg.
نشان بامبرگ
نشان
مختصات: ۴۹°۵۳′۳۰″ شمالی ۱۰°۵۳′۳۰″ شرقی / ۴۹٫۸۹۱۶۷°شمالی ۱۰٫۸۹۱۶۷°شرقی / 49.89167; 10.89167
کشورآلمان
ایالتبایرن
منطقه اداریUpper Franconia
ناحیهUrban district
مدیریت
 • شهردارAndreas Starke (SPD)
مساحت
 • کل۵۴٫۵۸ کیلومتر مربع (۲۱٫۰۷ مایل مربع)
بلندی
۲۳۰–۳۸۶ متر (خطای عبارت: عملگر < دور از انتظار پا)
جمعیت
 (۲۰۰۶–۰۶–۰۱)
 • کل۷۰۰۶۳
 • تراکم۱۳۰۰/کیلومتر مربع (۳۳۰۰/مایل مربع)
منطقه زمانی
CET/CEST (UTC+1/+2)
کدهای پستی
۹۶۰۰۱–۹۶۰۵۲
کدهای شماره‌گیری۰۹۵۱
پلاک خودروBA
وبگاه

بامبرگ شهری در شمال ایالت بایرن آلمان است. نزدیکترین شهر بزرگ به بامبرگ، شهر نورنبرگ در فاصلهٔ حدود ۶۵ کیلومتری جنوب آن است. بامبرگ مساحتی در حدود ۵۴ کیلومتر مربع دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲۶۲ متر است و جمعیتی در حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر دارد.

موقعیت بامبرگ در ایالت بایرن.
کلیسای جامع شهر بامبرگ.

مراکز فرهنگی و تفریحی[ویرایش]

بامبرگ شهری دانشجویی و فرهنگی است و به دلیل داشتن بافت تاریخی، در سال ۱۹۹۳ از سوی یونسکو (سازمان فرهنگی و هنری وابسته به سازمان ملل متحد) به ثبت میراث جهانی رسیده‌است. این شهر با شهرهای رودتس فرانسه، بدفورت انگلستان، ناگائوکای ژاپن، استراگم مجارستان، فلدکیرشن و ویلاخ اتریش و پراگ پایتخت جمهوری چک، خواهرخوانده است. در بامبرگ، کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، موزه‌ها، تئاترها، سینماها و گالری‌های فراوانی هست. تالار گردهمایی و کنسرت بامبرگ با دو سالن مجزا از تالارهای بزرگ شهر است. از موزه‌های بامبرگ می‌توان به دو موزه، یکی در ساختمان شهرداری قدیم بر روی پل و دیگری در کاخ کنار کلیسای جامع بامبرگ (دم) اشاره کرد. یکی از جالبترین موزه‌ها، موزه اشیاء دوره اسلامی است که موزه‌ای شخصی بوده و مردی به نام بومیلر(Bumieler) آن را با صرف هزینه شخصی و خرید از حراجی‌های جهان گرد آورد و به مؤسسه شرق-شناسی دانشگاه بامبرگ هدیه نمود. بعضی اشیاء این موزه، از قبیل مجموعه چراغ‌های پیه‌سوز متعلق به دوره سلجوقی، قفل‌های فلزی و پشت آینه‌ها در نوع خود در جهان بی‌نظیر است. در مورد اشیاء موزه، تا به حال با صرف هزینه آزمایش‌های علمی، چندین کتاب به زبان آلمانی منتشر شده و مطالعه روی باقی اشیاء در حال انجام است و قرار است به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شود.

دانشگاه بامبرگ[ویرایش]

قدمت دانشگاه بامبرگ به سال ۱۶۴۷ میلادی می‌رسد که به نام «آکادمی اتونیانا» شروع به کار کرد. اما شروع به کار مجدد این دانشگاه، به عنوان دانشگاهی مدرن با چهار دانشکده مجزا و تعداد زیادی مؤسسه در هریک، به سال ۱۹۷۹ بازمی‌گردد. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر حدود ۹۰۰۰ نفر به همراه ۱۴۰ استاد کامل (پروفسور) در چهار دانشکده اصلی به شرح زیر است: - دانشکده هنر و علوم معنوی - دانشکده علوم انسانی - دانشکده اقتصاد و جامعه‌شناسی - دانشکده اقتصاد انفورماتیک و انفورماتیک عملی از جمله رشته‌های مربوط به دوره لیسانس، می‌توان به باستان‌شناسی، مطالعات انگلیسی، مطالعات آلمانی، فلسفه، تاریخ، جغرافیا، مطالعات اسلامی (همراه با آموزش سه زبان فارسی، انگلیسی و ترکی)، تاریخ هنر، زبان‌شناسی عمومی، روان‌شناسی و دین‌شناسی و … اشاره کرد.

در دوره فوق لیسانس نیز می‌توان رشته‌هایی نظیر مرمت بناهای تاریخی، مرمت آثار تاریخی، مطالعات ساختمان، باستان‌شناسی در حوزه تمدن رمی، باستان‌شناسی پیش از تاریخ، ایران‌شناسی، باستان‌شناسی و تاریخ هنر دوره اسلامی، اسلام‌شناسی، زبان‌شناسی کلاسیک با گرایش لاتین و یونان، ارتباطات، تاریخ، مطالعات اسلام، ترک‌شناسی، علوم آموزش و پرورش، اقتصاد اروپا، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و… را نام برد.

در هریک از رشته‌های دوره فوق لیسانس، می‌توان رساله دوره دکتری هم (مشروط بر پذیرفته شدن از سوی یکی از استادان)، ارائه کرد. تعداد پنج کتابخانه بزرگ در دانشگاه بامبرگ وجود دارد که استفاده از آن‌ها برای عموم مردم رایگان و آزاد است. کتابخانه شماره چهار، شامل تعداد زیادی مجلات و کتاب‌های فارسی و همین‌طور کتابهایی به زبانهای انگلیسی و آلمانی و فرانسوی در مورد ایران و هنر و تمدن ایرانی است.[۱] در گروه زبان‌شناسی از جمله زبان‌های ایرانی تدریس می‌شود و این گروه از مراکز مهم مطالعه در زبان کردی است.[۲]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. • Uni-Bamberg: Information zum Studium in Bamberg für Studierende aus dem Ausland, Akademisches Auslandsamt, 2010
  2. https://www.uni-bamberg.de/en/aspra/kurdish-language-autumn-school-klas2017/

اطلس جامع گیتاشناسی شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۳۴۲-۲۴۶-۲