اورنا بنایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اورنا بانای

بنایی در سال ۲۰۰۹
زمینه فعالیت * اجرای تلویزیونی
  • تئاتر
  • کمدی
تولد ۲۵ نوامبر ۱۹۶۶ ‏(۵۷ سال)
بئرشبع، اسرائیل
ملیت  اسرائیل
همسر(ها) آدی کوهن (۲۰۲۱-اکنون)

اورنا بانای (به عبری: אורנה בנאי‎)(زادهٔ ۲۵ نوامبر ۱۹۶۶) بازیگر، کمدین، سرگرم‌کننده و عضو سابق شورای شهر تل آویو یافو اسرائیلی است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

بنایی در بئرشبا به دنیا آمد و در شهر امر بزرگ شد. پدرش یک قاضی در بئرشبا بود و مادرش یکی از مدیران آموزش و پرورش در شهر بئرشبا بود. بسیاری از نزدیکان او بازیگران و خوانندگان موفق اسرائیلی بودند. نسل بعدی خانواده بنایی، از جمله اورنا و برادرانش، که میر و اویاتار نام داشتند نیز از این سنّت پیروی کردند. بنایی پس از سه سال تحصیل در رشته بازیگری در استودیوی "نیسان ناتیو" در تل آویو، شروع به اجرای برنامه‌های استندآپ کمدی و سرگرمی کرد. بنایی به خاطر بازی در نقش "لیمور" در یکی از برنامه‌های تلویزیونی طنز در تلویزیون اسرائیل به همراه ارز تال، بسیار شناخته شد. از سال ۲۰۰۳، بنایی در یک برنامه تلویزیونی طنز محبوب به نام "Eretz Nehederet" شروع به اجرا کرد. علاوه بر این، بنایی در درام‌های تلویزیونی مانند "Merchav-Yarkon" و "Max VeMoris" بازی کرد. بنای همچنین در نمایشنامه‌های تئاتری مانند مجردها و آخرین رقص برهنگی نیز بازی کرد. او از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به عنوان عضو شورای شهر تل آویو یافو از طرف حزب سبز نیز خدمت کرد.[۱] بنایی در سال ۲۰۰۵ در یک برنامه تلویزیونی نقش «عفرت» را بازی کرد که در آن برنامه به عنوان نویسنده نیز ایفای نقش کرده بود. این برنامه تلویزیونی بر اساس ماجرای واقعی بارداری خود بنایی و تولد پسرش بود. او دیدگاه خود را در مورد مناقشه اعراب و اسرائیل به عنوان یک چپگرا توصیف می‌کند.[۲]

زندگی شخصی[ویرایش]

بنایی خواهر خوانندگان اویاتار بنایی، میر بنایی و عفرت بنایی است. او در سال ۱۳۸۲ صاحب پسری به نام امیر شد. در سال ۲۰۰۸ او در مصاحبه‌ای با روزنامه "یدیعوت تل آویو" فاش کرد که پدر بچه‌اش روزنامه‌نگاری به نام "آهارون بارنیاً است.[۳]

اودد مناشه و اورنا بنایی

بنایی در سال ۲۰۰۸ در حالی که با شخصی به نام «کارین» رابطه داشت، دومین فرزندش به نام «میکا» را به دنیا آورد.[۴] در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۱ بنایی خود را به عنوان یک لزبین معرفی کرد.[۵] او در ژوئیه ۲۰۱۷ با بازیگر و فیلمنامه‌نویسی به نام «چن ساباگ» رابطه برقرار کرد و در ماه مه ۲۰۱۹ خبر وجود این رابطه در رسانه‌ها منتشر شد که باعث جدایی آنها از یکدیگر شد.[۶] پس از آن، او حدود شش ماه با سرآشپزی به نام «شیرال» رابطه داشت.[۷] همچنین از سال ۲۰۲۱ بنایی با «آدی کوهن» رابطه داشته است.[۸] بنایی ساکن تل آویو است.

فعالیت سیاسی[ویرایش]

بنایی از نظر سیاسی فعال است و با مبارزات مستمری را برای حقوق حیوانات دارد. او با احزاب چپ سیاسی در اسرائیل در ارتباط است.[۹] قبل از انتخابات مقامات محلی در اسرائیل سال ۲۰۰۳، او به حزب سبز پیوست و از طرف این حزب به عنوان عضو شورای شهرداری تل آویو برای یک دوره خدمت کرد.[۱۰] بنایی در کنفرانس‌های مختلف در زمینه‌های سیاسی سخنرانی می‌کند.[۱۱] در انتخابات شورای شهر تل‌آویو در سال ۲۰۱۳، او در جایگاه نمادین هجدهم که آخرین جایگاه در فهرست بود، قرار گرفت. بنایی در مصاحبه‌ای در جریان نبرد ۲۰۱۴ اسرائیل و غزه به درد و رنج هر دو طرف درگیری اشاره کرد. او گفت که شرمنده مردم اسرائیل است زیرا «بیشتر آنها بابت این جنگ عصبانی هستند» و گفت که نمی‌تواند بگوید «بگذارید اسرائیل پیروز شود» زیرا اعتقاد دارد که مردم غزه نیز حق زندگی دارند.[۱۲] این اظهارات بعدها مورد انتقاد قرار گرفت و بنایی توسط مجری تلوزیونی از برنامه زنده خارج شد.[۱۳] بنایی سپس اظهارات خود را پس گرفت، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت که برخی از سخنان او اشتباه فهمیده شده، حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد و عملیات نظامی اسرائیل را صحیح و مناسب توجیه کرد.[۱۴][۱۵] او در اعتراضات علیه نتانیاهو شرکت داشت و در جریان این اعتراضات، بنایی یک اسباب بازی جنسی را به همراه تصویر بنیامین نتانیاهو منتشر کرد و به خاطر این کار خود بسیار مورد انتقاد قرار گرفتند. در فوریه ۲۰۲۱، او به همراه گروهی از خوانندگان به دادگاه عالی اسرائیل شکایت کردند و از دادستان کل خواستند که دربارهٔ رهبران کمپین «چپ‌های خیانتکار» تحقیق کنند.[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. Shapira, Michal (2008-12-03). "אורנה בנאי פורשת מהפוליטיקה". Maariv. Retrieved 2018-02-17. . חברת מפלגת הירוקים החליטה לפרוש מהמפלגה ומהפוליטיקה ולא להשתתף בבחירות המקומיות שיתקיימו בנובמבר השנה [The member of the Green Party has decided to quit the party and politics and will not participate in the local elections that will take place in November this year.] {{cite news}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help)
  2. Arad, Dafna (2014-07-22). "Israeli artists opposing the war come under attack on social networks". Haaretz. Retrieved 2014-07-22.
  3. בוקר, רן (2023-08-04). "הרומן הסודי, "ארץ נהדרת" ובלי פוליטיקה: אורנה בנאי פותחת את הלב". Ynet (به عبری). Retrieved 2023-11-28.
  4. "להפוך מלימור לאורנה". הארץ (به عبری). Retrieved 2023-11-28.
  5. "אורנה בנאי: "פחדתי להיות לסבית, מבחינת ההורים זה חטא" - וואלה! סלבס". וואלה! (به عبری). 2023-02-26. Retrieved 2023-11-28.
  6. "עכשיו זה רשמי: אורנה בנאי ובת חן סבג ביחד". pplus (به عبری). 2017-07-06. Retrieved 2023-11-28.
  7. "שוב רווקה: אורנה בנאי ובת הזוג נפרדו". pplus (به عبری). 2020-05-17. Retrieved 2023-11-28.
  8. "אורנה בנאי נגד בת זוגה: "אני לא שם, לא רוצה"". Ice (به عبری). 2023-02-09. Retrieved 2023-11-28.
  9. الگو:הארץ
  10. الگو:הארץ
  11. الگو:הארץ
  12. الگو:Mynet
  13. الگو:הארץ
  14. الگو:הארץ.
  15. الگو:Makoالگو:סרטונים
  16. الگو:הארץالگو:שالگو:הארץ