ادوارد پرسکات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ادوارد پرسکات
پرسکات در سال ۲۰۱۵
زادهٔ۲۶ دسامبر ۱۹۴۰
گلینز فالز، نیویورک، ایالات متحده
درگذشت۶ نوامبر ۲۰۲۲ (۸۱ سال)
پرادایس ولی، آریزونا، ایالات متحده
ملیتایالات متحده
نهاددانشگاه ایالتی آریزونا
دانشگاه کارنگی ملون
بانک فدرال رزرو مینیاپولیس
دانشگاه نورت‌وسترن
دانشگاه مینه‌سوتا
دانشگاه پنسیلوانیا
دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا
دانشگاه شیکاگو
مکتب فکریاقتصاد کلان کلاسیک نو
فارغ‌التحصیلکالج سوارثمور
دانشگاه کیس وسترن رزرو
دانشگاه کارنگی ملون
تاثیرگذارانمایکل سی. لاول, جان موت
مشارکت‌هاReal Business Cycle theory
ثبات زمان در سیاست‌های اقتصادی
جوایزجایزه نوبل اقتصاد (۲۰۰۴)
اطلاعات در IDEAS / RePEc

ادوارد پرسکات (به انگلیسی: Edward C. Prescott) (زاده ۲۶ دسامبر ۱۹۴۰ – درگذشته ۶ نوامبر ۲۰۲۲) از برجسته‌ترین اقتصاددان آمریکایی بود. او و فین کیدلند در سال ۲۰۰۴ به خاطر مشارکت علمی‌اشان در اقتصاد کلان پویا: ناسازگاری زمانی سیاست‌های اقتصادی و نیروهای پیشران در پس ادوار تجاری، موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شدند[۱].

تولد و تحصیل[ویرایش]

ادوارد پرسکات در سال ۱۹۴۰ در گلنزفالز در نیویورک متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۶۲ از کالج سوارثمور و در رشته‌ی ریاضی دریافت کرد. پرسکات کارشناسی‌ارشد خود را در تحقیق در عملیات مؤسسه تکنولوژی کاس به سال ۱۹۶۰ و دکترای خود را در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه کارنگی ملون به پایان رساند[۱].

عملکرد آکادمیک[ویرایش]

پرسکات بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۱ به عنوان استادیار در دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت داشته است. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ به عنوان استادیار، دانشیار و استاد در دانشگاه کارنگی ملون حضور داشته است. او به عنوان استاد بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳ در دانشگاه مینه‌سوتا به فعالیت علمی اقدام کرد و از سال ۲۰۰۳ به دانشگاه ایالتی آریزونا پیوست[۱].

نظریات و رویکرد علمی[ویرایش]

پرسکات به واسطه فعالیت در حوزه دلالت‌های عقلایی و توسعه تئوری تعادل عمومی دینامیک و تصادفی شناخته شده است. او به طور وسیع از پیشروی رویکرد ادوار تجاری حقیقی به موضوع نوسانات اقتصادی طرفداری کرده است[۱].

آثار علمی[ویرایش]

کتاب «روش‌های بازگشتی در اقتصاد پویا» یکی از برجسته‌ترین آثار پرسکات به حساب می‌آید که در سال ۱۹۸۹ توسط انتشارات هاروارد به چاپ رسیده است[۱].

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ اسنودن، برایان و هوارد آر. وین (۱۳۹۳)، اقتصاد کلان مدرن: مصاحبه با بزرگان مکاتب مختلف اقتصادی، ترجمه پویا جبل عاملی و علی سرزعیم، تهران: دنیای اقتصاد.