آلفا رومئو ریسینگ سی۳۸

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلفا رومئو سی۳۸
آنتونیو جوویناتزی در حال راندن سی۳۸ در آزمون‌های پیش از آغاز فصل
ردهفرمول یک
سازندهآلفا رومئو
طراح(ها)سیمون رستا (مدیر فنی)
لوکا فرباتو (طراح ارشد)
مدل پیشین
مشخصات فنی[نیازمند منبع]
موتورفراری ۰۶۴ ۱٫۶ لیتر (۹۸ اینچ مکعب) موتور تزریق مستقیم وی۶ توربو با دور موتور محدود شده به ۱۵٬۰۰۰ دور بر دقیقه با پیکربندی موتور وسط-محور عقب
موتور الکتریکیسیستم‌های بازیافت انرژی جنبشی و حرارتی فراری
انتقال قدرتهشت دنده جلو + یک عقب
وزن۷۴۳ کیلوگرم (۱٬۶۳۸٫۰ پوند)
سوختشل وی-پاور
تایرهاپیرلی پی زیرو (خشک)
پیرلی سینچراتو (مرطوب)
تاریخچه رقابت‌ها
ورودی‌های برجستهآلفا رومئو ریسینگ
رانندگان برجسته
رونماییجایزه بزرگ استرالیا ۲۰۱۹
آخرین رویدادجایزه بزرگ سنگاپور ۲۰۲۲
مسابقاتپیروزی‌هاسکوهاپول پوزیشن‌هاسریع‌ترین دور
۱۶۰۰۰۰

آلفا رومئو سی۳۸ (انگلیسی: Alfa Romeo C38) یک خودروی مسابقه‌ای فرمول یک است که جهت شرکت در مسابقات فرمول یک قهرمانی جهان فصل ۲۰۱۹ توسط آلفا رومئو ریسینگ طراحی و ساخته‌شده‌است.[۱][۲] این خودرو اولین خودرو با مهندسی سائوبر است که در پی یک قرارداد منعقد شده با سائوبر موتوراسپورت آگ برای تغییر نام تیم در فوریه ۲۰۱۹ با برند آلفا رومئو رونمایی شده‌است.[۳] رانندگانی که در فصل کنونی مسابقات فرمول یک این خودرو را می‌رانند، کیمی رایکونن و آنتونیو جوویناتزی هستند.[۴] از این خودرو در جایزه بزرگ استرالیا ۲۰۱۹ و با کسب اولین امتیازهای آن توسط کیمی رایکونن رونمایی شد.

مشخصات فنی[ویرایش]

موتور سی۳۸ یک موتور ۱۶۰۰سی‌سی وی۶ مجهز به یک توربوشارژر است. انرژی بدست آمده توسط سیستم بازیابی انرژی (ERS) آن در یک مجموعهٔ باتری ذخیره شده و بواسطهٔ یک موتور الکتریکی ۱۲۰ کیلوواتی آزاد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. خودروی سی۳۸ به یک جعبه‌دندهٔ هشت سرعته، کالیپرهای ترمز ۶ پیستونی ساخت برمبو و دیسک‌ها و لنت‌های ترمز از جنس کامپوزیت کربن مجهز است.[۵] شاسی این خودرو از نوع مونوکوک و از جنس کامپوزیت کربن است. سیستم تعلیق جلوی آن از نوع دوجناقی با مجموعه فنر و کمک‌فنر مرکزی است که توسط میله‌های فشاری فعال می‌شود. سیستم تعلیق عقب این خودرو نیز از نوع چند اتصالی با عناصر فنر و کمک‌فنر مرکزی است که توسط میله‌های کششی فعال می‌شود. رینگ‌های چرخ سی۳۸ ساخت گروه اوزد بوده و تایرهای آن محصول شرکت پیرلی هستند.

نتایج کامل در مسابقات جهانی فرمول یک[ویرایش]

(کلید) (نتایجی که به‌صورت پررنگ نوشته شده‌اند نشانگر پول پوزیشن، و نتایجی که به‌صورت ایتالیک نوشته شده‌اند نشانگر سریع‌ترین دور هستند)

سال شرکت‌کننده موتور تایر رانندگان گراند پری امتیاز قهرمانی سازندگان
استرالیا بحرین چین آذربایجان اسپانیا موناکو کانادا فرانسه اتریش بریتانیا آلمان مجارستان بلژیک ایتالیا سنگاپور روسیه ژاپن مکزیک آمریکا برزیل ابوظبی
۲۰۱۹ آلفا رومئو ریسینگ فراری ۰۶۴ P آنتونیو جوویناتزی ۱۵ ۱۱ ۱۵ ۱۲ ۱۶ ۱۹ ۱۳ ۱۶ ۱۰ ب. ۱۳ ۱۸ ۱۸ ۹ ۱۰ ۱۵ ۳۵* هشتم*
کیمی رایکونن ۸ ۷ ۹ ۱۰ ۱۴ ۱۷ ۱۵ ۷ ۹ ۸ ۱۲ ۷ ۱۶ ۱۵ ب. ۱۳

* فصل هنوز در جریان است.
راننده مسابقه را به پایان نرسانده‌است، اما با توجه به اینکه بیش از ۹۰٪ از مجموع مسافت طی‌شده توسط رانندهٔ پیروز مسابقه را طی کرده‌است، در رده‌بندی پایان مسابقه قرار گرفته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. Noble, Jonathan (18 February 2019). "Alfa Romeo reveals 2019 Formula 1 car livery". autosport.com. Motorsport Network. Retrieved 29 September 2019.
  2. Coch, Mat (14 February 2019). "Alfa Romeo breaks cover for Fiorano test". speedcafe.com. Speedcafe. Retrieved 29 September 2019.
  3. "Sauber F1 team renamed Alfa Romeo Racing". motorsport.com. Motorsport Network. 1 February 2019.
  4. "2019 FIA Formula One World Championship Entry List". Federation Internationale de l'Automobile (به انگلیسی). Retrieved 29 September 2019.
  5. Sauber Group: Alfa Romeo Racing C38-Ferrari - Sauber Group بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۸ توسط Wayback Machine, accessdate: 29. September 2019

پیوند به بیرون[ویرایش]