دریاچه هفت‌برم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دریاچه هفت برم)
دریاچه هفت‌برم
نمایی از دریاچه
موقعیتاستان فارس، شهرستان شیراز
مختصات۲۹°۴۹′۹″ شمالی ۵۲°۲′۱۷″ شرقی / ۲۹٫۸۱۹۱۷°شمالی ۵۲٫۰۳۸۰۶°شرقی / 29.81917; 52.03806
گونهآب شیرین
کشورهای حوضهایران
ارتفاع سطح۲٬۱۶۷ متر (۷٬۱۱۰ فوت)

دریاچه هفت‌برم نام یکی از دریاچه‌های استان فارس می‌باشد. بَرْم در فارسی به معنی تالاب و آبگیر است.

جغرافیا[ویرایش]

این دریاچه در شهرستان ممسنی بخش دشمنزیاری ۵۵ کیلومتری باختر شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و همچنین مختصات جغرافیایی ۲۹ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی واقع شده و ۱۹۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این دریاچه دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا از تپه ماهورها و برم‌های چند گانه است. آب و هوای آن در زمستان‌ها سرد و خشک و در تابستان‌ها معتدل است. نزدیکی این منطقه به شیراز، تنوع چشم‌اندازها و آب و هوای مطبوع آن سبب شده‌است که در اکثر فصل‌های سال با وجود کمبود امکانات خدماتی و رفاهی، بسیاری از اهالی شهرستان‌های شیراز، کازرون و سپیدان به این مکان مسافرت کنند. دسترسی به این گردشگاه از طریق جاده‌ای فرعی جنب پل قره آقاچ بعد از خان‌زنیان که تا جاده اصلی شیراز - کازرون ۲۲ کیلومتر فاصله دارد صورت می‌گیرد.

یکی از اکوسیستم‌های آب شیرین استان فارس، دریاچه‌های هفت‌برم می‌باشد که شامل چهار آبگیر دائمی و سه آبگیر فصلی است مساحتهای برخی از پهنه‌های آبی آبگیرهای دائمی بیش از ۲۰ هکتار می‌باشند. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر می‌باشد. آب دریاچه‌های هفت‌برم از ریزشهای جوی و چشمه‌های پیرامون آن‌ها تأمین می‌شود. لیکن باید اشاره نمود که به دلیل دخل و تصرفات انجام شده توسط اهالی و تبدیل اراضی مرتعی حاشیه آبگیرها، منطقه دچار فرسایش خاک شده، رسوبات وارده سبب تغییر شرایط اکولوژیک در این اکوسیستم‌ها گردیده‌اند که در کاهش سطح آبی این منابع تأثیر گذارده‌اند.

باتوجه به اینکه منطقه از مناطق ویژه گردشگری استان فارس می‌باشد ولی متأسفانه بدون اخذ مجوز حفر چاه و اخذ تغییر کاربری دخل و تصرفهایی صورت گرفته‌است که در آینده نزدیک به دیس مرف شدن دریاچه‌ها کمک می‌نماید. در صورتی که اگر توسط ارگانهای محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری خان‌زنیان و اداره میراث فرهنگی و گردشگری فارس طرح توجیهی براساس توان اکولوژیکی منطقه تهیه می‌گردید و به در این منطقه ۶ ماه اول سال گردشگری و حفاظت ۶ ماه بعد حفاظت از پرندگان مهاجر صورت می‌گرفت می‌توانست به یکی از مناطق نمونه گردشگری جهان تبدیل گردد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • pars city