گرانیت ژاکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گرانیت ژاکا
ژاکا با آرسنال در سال ۲۰۱۸
اطلاعات شخصی
نام کامل گرانیت ژاکا[۱]
زادروز ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)[۲]
زادگاه بازل، سوئیس
قد ۱٫۸۵ متر (۶ فوت ۱ اینچ)[۳]
پست هافبک
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی بایرلورکوزن
شمارهٔ پیراهن -
باشگاه‌های جوانان
۲۰۰۰–۲۰۰۲ Concordia Basel
۲۰۰۲–۲۰۱۰ بازل
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۰–۲۰۱۲ بازل ۴۲ (۱)
۲۰۱۲–۲۰۱۶ مونشن‌گلادباخ ۱۰۸ (۶)
۲۰۱۶–۲۰۲۳ آرسنال ۱۶۳ (۹)
۲۰۲۳– بایر لورکوزن ۲۳ (۱)
تیم ملی
۲۰۰۸–۲۰۰۹ زیر ۱۷ سال سوئیس ۱۴ (۱)
۲۰۰۹–۲۰۱۰ زیر ۱۸ سال سوئیس ۱۴ (۰)
۲۰۱۰–۲۰۱۱ زیر ۱۹ سال سوئیس ۱۰ (۳)
۲۰۱۰–۲۰۱۱ زیر ۲۱ سال سوئیس ۵ (۰)
۲۰۱۱– سوئیس ۹۸ (۱۲)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۲ اوت ۲۰۲۱.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱

گرانیت ژاکا (انگلیسی: Granit Xhaka؛ زاده ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۲) یک بازیکن فوتبال آلبانی الاصل اهل سوئیس است که برای تیم فوتبال بایر لورکوزن بازی می‌کند.

پدر او در سال ۱۹۸۶ به دلیل شرکت در تظاهرات دانشجویی علیه دولت مرکزی بلگراد در یوگسلاوی دستگیر و به سه سال حبس محکوم شد و پس از گذراندن دوران محکومیت وی بود که پدر و مادر او به عنوان مهاجران مسلمان آلبانیایی در سال ۱۹۹۰ به سوئیس مهاجرت کردند و شهر بازل را برای زندگی انتخاب کردند.

ژاکا همچنین با آرسنال موفق به کسب ۴ جام شده‌است. جام اف ای کاپ، ۲۰۱۷، جام خیریه ۲۰۱۷، اف ای کاپ ۲۰۲۰، جام خیریه ۲۰۲۰، افتخارات گرانیت ژاکا با آرسنال بوده‌است.

تیم ملی[ویرایش]

گرانیت در تیم ملی فوتبال سوئیس بازی کرده‌است در حالی که برادرش، تائولانت ژاکا در تیم ملی فوتبال آلبانی بازی می‌کند. گرانیت پیش‌تر گفته بود هر گاه بتواند در تیم ملی فوتبال کوزوو بازی خواهد کرد اما فیفا اجازه این کار را به او نمی‌دهد. فدراسیون فوتبال سوئیس هم با این انتقال مخالف است و بیانیه‌ای علیه تیم کوزوو داده‌است.[۴]

در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در مرحله گروهی سوییس با تیم ملی فوتبال صربستان هم‌گروه شد. در بازی دوم این گروه دو تیم مقابل یکدیگر قرار گرفتند که گرانیت ژاکا و جردان شکیری، هر دو با تبار آلبانیایی برای سوییس گلزنی کردند. این دو پس از به ثمر رساندن گل‌هایشان با دست نماد عقاب آلبانی را نشان دادند که نماد مقاومت مردم کوزوو در برابر نسل‌کشی آن‌ها توسط صرب‌ها بود.[۵][۶][۷]صربها که از این کار ژاکا و شقیری به شدت عصبانی بودن منتظر دیدار با این بازیکنان بودند که با سفر لیورپول به بلگراد برای بازی با ستاره سرخ این موقعیت برای آنها ایجاد شد که بتوانند با شقیری رودرو شوند اما با هوشیاری یورگن کلوپ این بازیکن از سفر به بلگراد بازماند و نامش از لیست برای این دیدار خط خورد.

منابع[ویرایش]

  1. "Updated squads for 2017/18 Premier League confirmed". Premier League. 2 February 2018. Retrieved 10 February 2018.
  2. "2014 FIFA World Cup Brazil: List of players: Switzerland" (PDF). FIFA. 14 July 2014. p. 30. Archived from the original (PDF) on 4 April 2019. Retrieved 10 February 2018.
  3. "Spielerkader – Borussia Mönchengladbach". Borussia.de. Retrieved 24 September 2016.
  4. «داستان فوتبال کوزوو؛ یک تراژدی غمناک طنز آلود!». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ شهریور ۱۳۹۵.
  5. و بخاطر همین کار، هردو ۲ جلسه از همراهی تیمشان محروم شدند«خوشحالی سوییسی‌ها که در تاریخ جام جهانی ماندگار می‌شود + عکس». دریافت‌شده در 6/23/2018. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  6. «حرکت جنجالی و سیاسی در دیدار سوئیس و صربستان + عکس». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۸. دریافت‌شده در 6/23/2018. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  7. «چرا مردم کوزوو طرفدار سوییس برابر صربستان هستند؟». دریافت‌شده در 6/23/2018. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]