کوهی‌خیل

مختصات: ۳۶°۳۸′۱۷″شمالی ۵۲°۵۴′۴۳″شرقی / ۳۶٫۶۳۸۱°شمالی ۵۲٫۹۱۱۹°شرقی / 36.6381; 52.9119
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوهی‌خیل
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانجویبار
بخشگیل‌خوران
سال شهرشدن۱۳۸۳
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱۴۲۵۶
کوهی‌خیل بر ایران واقع شده‌است
کوهی‌خیل
روی نقشه ایران
۳۶°۳۸′۱۷″شمالی ۵۲°۵۴′۴۳″شرقی / ۳۶٫۶۳۸۱°شمالی ۵۲٫۹۱۱۹°شرقی / 36.6381; 52.9119

کوهی‌خیل یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر در تقسیمات کشوری در تاریخ ۱۳۸۳ از روستا به شهر تغییر وضعیت داد. مرکز بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار است. مردم کوهی خیل به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.[۱]این شهر در قسمت شمالی شهرستان جویبار و در مجاورت روستاهای کردکلا، گل محله، علی‌آباد، لاریم، سید زین العابدین، دونچال، بیکار آیش واقع شده‌است.

از آنجا که به ساکنان کوهستان‌های مازندران کوهی می‌گفتند و ساکنان اولیه این منطقه افرادی از کوهستان‌های مازندران بودند، این منطقه به کوهی خیل شهرت یافت.

ساکنان اولیه عمدتاً از مناطق کوهستانی استان مازندران همچون دودانگه ساری، چهاردانگه ساری، سوادکوه، شهمیرزاد، فیروزکوه و… بودند.

جمعیت[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۲٬۲۴۲ نفر جمعیت بوده‌است.[۲] مردم این شهر به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳خ.
  2. «تعداد جمعیت و خانوار به تفکیک تقسیمات کشوری براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.
  3. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).