کوروش ستوده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوروش ستوده
زمینه فعالیت عکاسی مد
تولد ۲۸ اسفند ۱۳۵۶ ‏(۴۶ سال)
تنکابن، استان مازندران، ایران
ملیت ایرانی
پیشه عکاس
سال‌های فعالیت ۱۳۷۶–اکنون
وبگاه رسمی www.kouroshsotoodeh.com

کوروش ستوده (متولد ۲۸ اسفند ۱۳۵۶[۱] - تنکابن) عکاس ایرانی‌تبار و شناخته شده در صنعت مُد است و در حال حاضر در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا مشغول به فعالیت حرفه‌ای است.

زندگی و حرفه[ویرایش]

ستوده در سال ۱۳۵۶ در شهر تنکابن، در شمال ایران به دنیا آمد. هرچند او دارای مدرک کارشناسی از رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران است، اما علاقه وی به هنرهای تجسمی از سنین نوجوانی سبب شد تا او در سال ۱۳۷۷ فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان عکاس پرتره و همچنین عکاس مد آغاز کند.[۲][۳]

علاوه بر حرفه عکاسی، ستوده در چند فیلم ایرانی نظیر کافه ستاره،[۴] که نامزد دریافت سیمرغ در ۲۴امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود،[۵] نیز به ایفای نقش پرداخته‌است. او حرفه بازیگری را در مدرسه بازیگری امین تارخ در سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و در چندین تئاتر نظیر «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» در تئاتر شهر تهران به ایفای نقش پرداخت. تا پیش از خروج از ایران، او به فراگیری هنر بازیگری در مؤسسه هنر و فرهنگ کارنامه زیر نظر پرویز پرستویی و حبیب رضایی ادامه داد. در سال ۱۳۸۵، مجله چلچراغ[۶] با چاپ تصویری از وی روی جلد این نشریه، به بررسی آثار نمایش داده شده توسط وی در مؤسسه فرهنگ و هنر ماهِ مهر در تهران پرداخت.

او در سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و به امارات متحده عربی رفت. او قبل از مهاجرتش به شهر نیویورک در سال ۱۳۹۴، به عنوان عکاس تبلیغاتی و مد، در آژانس‌های تبلیغاتی و مدلینگ در دُبی به فعالیت مشغول شد.[۷]

ستوده در مورد دلیل مهاجرتش از ایران در مصاحبه ای با هافینگتون پست اظهار داشت: «موضوع عکس‌های من مردم هستند، بنابراین به عنوان یک عکاس کاملاً طبیعی است که بخواهم به جایی بروم که مردم در آنجا آزادی پوشش، عمل و فعالیت‌های اجتماعی بیشتری داشته باشند.»[۲] او با تعدادی از برترین آژانس‌های مادلینگ شامل DNA Model Management, IMG Models, The Lions, Women Management،... به عنوان عکاس مد و زیبایی در نیویورک همکاری کرده‌است، و در عکاسی مد از عکاسانی نظیر ایروینگ پن، هلموت نیوتن، ریچارد اودون و هرب ریتس الهام گرفته‌است.

ستوده همچنین با جوآن گر ، میک آپ آرتیست سرشناس در چند پروژه عکاسی برای مجلات هارپرز بازار، ال، گلامور، لوفیسیال و غیره همکاری کرده‌است.[۸] دردی ماه سال ۱۳۹۵، او مجدداً با گِر همکاری کرد و از شاهزاده ایرانی، نور پهلوی، دختر شاهزاده رضا پهلوی، برای مجله ماری کلر در شهر نیویورک عکس‌برداری کرده‌است.[۹] او همچنین در بعضی پروژه‌های خود با عکاس سرشناس ایرانی، فیروز زاهدی، نیز همکاری کرده‌است.

کمپین[ویرایش]

ستوده برای کمپین‌های Essie، استه لودر, Fair & Lovely، کالوا (لیکور)،[۱۰]Native,[۱۱]Blue Marlin Ibiza و غیره عکاسی کرده‌است، و کارهای او توسط شبکه‌های تلویزیونی متعددی نظیر FashionTV[۱۲] و Fashion One[۱۳][۱۴] به نمایش گذاشته شده‌است. او همچنین عکاسی از پروژه‌های هنری و شخصی تعدادی از مشهورترین شخصیت‌های ایرانی نظیر محسن نامجو و همچنین بازیگران بالیوود نظیر سیف علی خان را در کارنامه خود ثبت کرده.

کار با مجلات[ویرایش]

آثار ستوده در مجلات معتبری نظیر وگ،[۱۵] هارپرز بازار[۱۶] ، ال[۱۷] ، گلامور[۱۸] ، ماری کلر، لوفیسیال، ماکسیم و غیره به چاپ رسیده‌است.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فهرست برخی از فیلم‌هایی که کوروش ستوده در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است:

منابع[ویرایش]

  1. "مصاحبه@ کوروش ستوده". Klassik Magazine (به انگلیسی). ۳ آوریل ۲۰۱۶.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Memarian, Omid (November 25, 2016). "An Insight into Fashion Photography in Iran: Crackdown at Home, Competition Abroad". The Huffington Post. Retrieved May 21, 2017.
  3. «And the #mybeautyphotography Contest Winner is…». Production Paradise. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.[پیوند مرده]
  4. «کورش ستوده». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۵ مهر ۱۳۸۵.
  5. "24th Fajr International Film Festival kicks off in Tehran". January 20, 2016. Archived from the original on 26 April 2018. Retrieved May 21, 2017.
  6. «Kourosh Sotoodeh in 40cheragh Magazine cover». دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  7. «From Tehran to Manhatta». دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  8. «Joanne Gair - Studios GO, Inc». دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  9. «Princess Noor Pahlavi: Bazaar Best Dressed in 2017». هارپرز بازار. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  10. «Native - Kourosh Sotoodeh». Native. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  11. «We have been partying for a long time». Blue Marlin IBIZA. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  12. «Photographers -Kourosh Sotoodeh - Fashion Campaign». MSN News. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  13. «Photographer Kourosh Sotoodeh films a hot and sexy photoshoot». فشیون One. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  14. «PHOTOGRAPHER KOUROSH SOTOODEH Lingerie Photoshoot for Faces App New York». فشیون One. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  15. «Kourosh Sotoodeh - Vogue Arabia». FashionTV. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  16. «هارپرز بازار بلغارستان». هارپرز بازار. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  17. «Fall Florals by Kourosh Sotoodeh». Elle Indonesia. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.
  18. «Glamour Bulgaria - September 2017». Glamour България. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۱۳۹۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]