کلیر اواس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ClearOS
توسعه‌دهندهClearCenter
خانوادهشبه‌یونیکس
وضعیت توسعهجاری
مدل منبعمتن‌باز[۱]
انتشار پایدار۷٫۳[۲]
۴ مارس ۲۰۱۷؛ ۷ سال پیش (۲۰۱۷-04}})
گونه هستههسته یکپارچه (لینوکس)
پیش فرض واسط کاربربرنامه کاربردی وب
پروانهپروانه عمومی همگانی گنو و غیره
وبگاه رسمی

کلیر اواس (به انگلیسی: ClearOS) ،یا کلارک کانکت سابق [۳]، نام سیستم عاملی متن باز از خانوادهٔ لینوکس و مبتنی بر سنت‌اواس و رد هت انترپرایز لینوکس است که توسط ClearFoundation ساخته شده و خدمات دهی و پشتیبانی آن توسط ClearCenter انجام می‌شود. این سیستم عامل را می‌توان جایگزینی برای سیستم عامل ویندوز سرور در کسب و کارهای کوچک و متوسط در نظر گرفت. با در نظر گرفتن اینکه این سیستم عامل از رابط کاربری مبتنی بر وب بهره می‌برد، امکان دسترسی به امکانات مشابه از طریق مرورگرهای مختلف موجود در رایانه‌های رومیزی، لپ تاپ یا گوشی هوشمند وجود دارد.

هدف[ویرایش]

هدف ClearFoundation از عرضه این سیستم عامل، کاهش هزینه کسب و کارهای کوچک با کمک گرفتن از پتانسیل متن باز بود. بدین ترتیب هزینه‌های اضافی حذف شده و کسب و کارها می‌توانند تنها برای نیازهای اصلی خودشان هزینه کنند و هزینه‌های اجباری را حذف کنند. با فراهم شدن این شرایط کسب و کارهای کوچک با انتخاب خود تنها به ازای سرویس و خدماتی که به آن نیازمندند و برایشان سودمند است هزینه پرداخت می کنند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "ClearFoundation SVN". Archived from the original on 7 اكتبر 2020. Retrieved 3 February 2018. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  2. Loper, Dave (2017-03-04). "ClearOS 7.3 Fully Released". ClearOS. ClearFoundation. Retrieved 2017-03-04.
  3. «ClarkConnect Is Now ClearOS».
  4. «ClearOS is simple, secure, and affordable IT for SMB customers» (PDF).