پیش‌نویس:صابرین نیوز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پایگاه خبری صابرین نیوز
گونه وبگاه
وبگاه اطلاع‌رسانی
در دسترس به زبانفارسی و عربی
ستادبغداد، تهران
راه‌اندازیدی ماه ۹۸
وضعیت کنونیفعال

صابرین نیوز یکی از خبرگزاری های فعال در عراق و ایران است. منابع خبری از این پایگاه خبری به‌عنوان رسانه نزدیک به حشدالشعبی و سپاه پاسداران نام برده‌اند.[۱] [۲]. این ارگان رسانه‌ای به‌طور تصریحی از چهره‌ها یا جریان‌های سیاسی ایران حمایتی اعلام نداشته‌ است.

صابرین نیوز برخلاف رسانه های معمول، با شیوه عامه پسندتر «وب نویسی»، طنزپردازی، خلاصه نویسی و از همه مهمتر پوشش به موقع تصاویر و ویدئوهای خبری خاص خود و حضور سریع در همه رخدادهای داخلی ایران و عراق و استفاده از زبان های مختلف عربی، فارسی و انگلیسی در خبر رسانی توجه ها را به خود معطوف کرد. [۳] [۴] [۵] [۶] فعالیت اصلی پایگاه خبری صابرین نیوز در بستر تلگرام است. کانال عربی و فارسی صابرین نیوز مجموعا بیش از ۴٠٠هزار عضو دارند.

وابستگی به سپاه[ویرایش]

این پایگاه خبری در کنار خبرگزاری‌هایی همچون فارس و تسنیم، که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، از جمله رسانه‌هایی است که خبرهای سیاسی و امنیتی ایران را در سریع ترین زمان پوشش می‌دهند و منبع رسانه‌ها و روزنامه ها شده است.

برای مثال صابرین‌نیوز نخستین رسانه‌ی ایرانی بود که خبر داد علی‌اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب می‌شود. [۷] [۸]

این پایگاه خبری همچنین برای اولین بار خبر دستگیری و اعدام علیرضا اکبری معاون سابق وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به جرم جاسوسی را منتشر کرد.[۹]

تلوزیون بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو بین المللی فرانسه، روزنامه شرق و روزنامه اعتماد این پایگاه خبری را ارگان رسانه‌ای نزدیک به سپاه پاسداران معرفی کرده‌اند. [۱۰]

پیوند به بیرون[ویرایش]

رده:بنیان‌گذاری‌های ۲۰۲۰ (میلادی) در ایران رده:خبرگزاری‌های ایرانی رده:رسانه در تهران رده:سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رده:سرویس‌های خبری چندزبانه رده:وبگاه‌های خبری ایران

منابع[ویرایش]

  1. «وبسایت صابرین‌نیوز، نزدیک به سپاه: راننده‌ای در قم دو آخوند را زیر گرفت». ایران اینترنشنال.
  2. «رسانه نزدیک به نیروی قدس سپاه از تغییر احتمالی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد». صدای آمریکا.
  3. «چرا چراغ این کانال خبری خاموش شد؟ درباره توقف فعالیت «صابرین نیوز»». خبرگزاری ایرنا.
  4. "Sabereen News is the main media conglomerate supporting all "resistance" actions and factions in Iraq, but it quietly keeps a unique connection to Asaib Ahl al-Haq". washingtoninstitute (به انگلیسی).
  5. «تعلیق موقت فعالیت صابرین (بخش ۱): نشانه‌های اختلاف و سرپیچی». اندیشکده واشنگتن.
  6. «Sabereen News is the mainتعلیق فعالیت صابرین (بخش ۲): عوامل و پیامدها». WashInstitute.
  7. «صابرین نیوز مدعی شد؛ احمدیان جایگزین شمخانی در شورایعالی امنیت ملی می‌شود». روزنامه شرق.
  8. «صابرین‌نیوز، ارگان رسانه‌‌ای نزدیک به سپاه پاسداران، در پستی «غیررسمی و تایید نشده» در تلگرام نوشت احتمال می‌دهد «علی‌اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شود»». توئیتر ایران اینترنشنال.
  9. «صابرین نیوز: علیرضا اکبری امروز صبح اعدام شد». روزنامه اعتماد.
  10. «وبسایت صابرین نیوز، نزدیک به سپاه پاسداران، میگوید امروز راننده خودرویی در شهر قم، دو طلبه را زیر گرفته و بعد با چاقو به آن‌ها حمله کرده». بی بی سی.

صابرین نیوز[ویرایش]