پرش به محتوا

پیش‌نویس:شیخ جعفر فلاح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جعفر فلاح
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۴۷
محل اقامتسبزوار، قم
والدینعلی اصغر
تحصیلاتسبزوار، قم
معلمانحسن زاده آملی
اسدالله طیاره
حسین وحید خراسانی
صادق آملی لاریجانی
محمد تقی بهجت
شمس الدین واعظی

جعفر فلاح (۱۰ شهریور ۱۳۴۷) عالم شیعهٔ امامیه، استاد فلسفه می باشد .

  • جعفر فلاح معروف به شیخ جعفر فلاح سبزواری از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم است . ایشان سال 1395 در سمت مدیریت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان امیرکبیر تهران بوده است .ایشان در شهرستان سبزوار متولد شد وتحصیلات کلاسیک خود را در سبزوار آغاز کرد.ایشان در هفده سالگی به جبهه های جنگ اعزام شد و دو مرتبه در جنگ جانباز شد . ایشان در سال 1367 از سبزوار به قم هجرت کرده و مشغول به تحصیل علوم حوزوی می شود . ایشان در اوایل طلبگی در دروس علامه حسن زاده آملی شرکت کرده و از محضر ایشان استفاده کرده اند.

تولد و تحصیل[ویرایش]

  • جعفر فلاح در دهم شهریور ماه 1347 در سبزوار بدنیا آمد.
  • فلاح تحصیلاتش را در مدرسه دهخدا سبزوار آغاز کرد و تا دوران راهنمایی در آن مدرسه اشتغال به تحصیل داشت.
  • ایشان از همان ایام ابتدایی عمر خود در کلاس های آموزش قرآن استاد محمودی که در مسجد جامع شهرستان سبزوار برگزار می شد شرکت می کرد.
  • فلاح که از کودکی با قرآن مانوس بود،مدام در کلاس های آموزش قرائت شرکت کرده و سپس در مسابقات قرائت شهرستان شرکت کرد،چند سال پیاپی رتبه اول شهرستان در رشته قرائت را کسب کرد و به عنوان قاری اول شهرستان معرفی شد.
  • ایشان هم اکنون از قاریان بین المللی جمهوری اسلامی است که قرائت های متعددی در کشور های مختلف جهان داشته است.
  • ایشان از نوجوانی در سخنرانیها و جلسات آیت الله حسین شهرستانی سبزواری شرکت کرده و چندین سال سابقه شاگردی ایشان را داراست.فلاح در مستند خط شکن به عنوان شاگرد استاد شهرستانی به شرح احوالات استادش می پردازد..
  • ایشان در سال 1367 وارد حوزه علمیه شده و دروس ادبیات را در محضر اساتید همچون:حجج اسلام، آدینه وند،صفائی بوشهری،صمصام الدین قوامی فراگرفت و سپس در دروس حضرات آیات،حسن زاده آملی، محمد تقی بهجت،جوادی آملی،وحید خراسانی،صادق لاریجانی، سید محمدباقر خرازی، شمس الدین واعظی،ناصر مکارم شیرازی شرکت کرده و از محضر اساتید بهره مند شد ایشان نجوم را از محضر اساتیدش پرفسور احمد دالکی و علی زمانی قمشه ای فراگرفت.
  • ایشان فارغ التحصیل رشته فقه مقارن در مقطع کارشناسی ارشد و فارغ التحصیل رشته فقه اسلامی در مقطع دکتری است.

فعالیت های علمی[ویرایش]

  1. مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم
  2. مدرس دانشگاه ادیان و مذاهب
  3. مدرس موسسه تربیت مدرس
  4. مدرس مرکز نجوم قم
  5. مدرس جامعه المصطفی العالمیه
  6. مدرس حوزه دانشگاه امیرکبیر تهران
  7. داور و مشاور پایان نامه ها

اکنون بیش از سی سال است که کرسی درس ایشان در سطوح عالی حوزه های علمیه حوزه علمیه قم در رشته های مختلف علمی از جمله فقه، اصول، فلسفه، عرفان، فقه سیاسی و دولت، هیات ونجوم اسلامی، ادبیات عربی و فارسی، کیهان شناسی، رصد و استهلال وغیره در حوزه علمیه قم، و سایر دانشگاه ها برقرار است.

همچنین از مبلغین شیعیان خارج از کشور در ایام تبلیغی نیز میباشند.

تالیفات[ویرایش]

  1. مبانی فقهی آغاز ماه های قمری در مذاهب خمسه
  2. مبانی فقهی اصل 152 قانون اساسی ج ا ا (در حال تالیف)
  3. فقه زیدیه
  4. مقاصد الشریعه
  5. مبانی غیر مستوفات حر ومبانی آن
  6. نافه یا حنظل(ادبی)
  7. کاربرد شعر در سخنرانی

شعر و ادبیات[ویرایش]

  1. ایشان صاحب دو دیوان به زبان عربی و فارسی می باشند و اشعار مختلف ایشان در کتب مختلف چاپ شده و شعر بلند حدیث عاشقان که در مدح و ثنای شهدای سبزوار است از اشعار ایشان است.
  2. https://313jafar-fallah.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html#:~:text=%D8%B4%DB%8C%D8%AE%20%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%AD%20%D9%87%D9%85%20%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86%20%D8%A7%D8%B2,%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%20%D9%88%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF.


رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر