پیشمرگان کرد مسلمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دورهمی سیدعلی خامنه‌ای در جمع پیشمگان کُرد مسلمان در سال ۵۹، روستای دزلی شهرستان مریوان، استان کردستان

پیشمرگان کرد مسلمان گروهی شبه نظامی است که توسط سپاه پاسداران در جریانِ شورش کُردها در بخش‌های کردنشین ایران در سال ۱۳۵۸ تشکیل شد.[۱] سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان در بهمن سال ۱۳۵۸ به دنبال سقوط بوکان توسط محمد بروجردی تأسیس شد.[۲] اعضای پیشمرگان کُرد مسلمان، از کُردهای بومی شهرها و روستاهای کُردنشین بودند که در کنار سایر نیروهای نظامی علیهٔ احزاب کُرد می‌جنگیدند.[۳][۴]

این سازمان در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ فعالیت می‌کرد و حدود ۱۰۰۰ عضو آن در جریانِ این جنگ‌ها، کشته شده‌اند.[۱] اعضای سازمان پیشمرگان کرد مسلمان از سال ۱۳۶۱ به مرور جذب سازمان بسیج شدند.[۵] احزاب کُرد در اوایل انقلاب سال ۱۳۵۷ به دنبال خودمختاری و اهداف ملی‌گرایی بودند با آنکه بخش بزرگی از کُردها خواهان استقلال و خودمختاری نبودند.[۶]

سازمان پیشمرگان کُرد در شهرهای سنندج، کامیاران، بانه، سقز و بوکان نقش مؤثری داشتند.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ««پیشمرگان مسلمان کرد» چه کسانی بودند؟». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۱-۰۹-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۵.
  2. «روایتی از روزهای سخت مقاومت در کردستان/ ‌ نبرد پیشمرگان ‌کُرد در برابر ضدانقلاب + فیلم‌روایتی از روزهای سخت مقاومت در کردستان/ ‌ نبرد پیشمرگان ‌کُرد در برابر ضدانقلاب + فیلم‌ - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۳.
  3. «روایت فارس از جسارت پیشمرگ مسلمان کُرد/ بیاید شاه‌تون را تحویل بگیرید، من رفتم! | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۵.
  4. «پیشمرگان کرد مسلمان پیشگام در دفاع از انقلاب/سازمانی در خدمت مردم». خبرگزاری مهر. ۲۰۲۰-۰۹-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۹.
  5. رنجبران, علی اکبر (1394). "نقش سازمان پیشمرگان مسلمان کرد درتامین امنیت پایدارمنطقه کردستان". نخستین کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کرد (به Farsi). نخستین کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کرد.{{cite journal}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  6. شفیعی، محمد جواد (۲۰۱۹-۰۲-۰۲). «چهل سالگی انقلاب ۵۷؛ مطالبات قومی و بحران هویت ملی». euronews. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۹.
  7. «نقش شهید بروجردی در بسیج پیشمرگان کُرد/ روایتی از تشییع پیکر مسیح کردستان». defapress.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۵.