پهنه بر (بهار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پهنه بر (بهار)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانبهار
بخشبخش صالح‌آباد
دهستانصالح‌آباد (بهار)
مردم
جمعیت۷۹۳ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۹۷۸۰

پهنه بر (بهار)یا به صورت محلی پینه بر روستایی از توابع بخش صالح‌آباد شهرستان بهار در استان همدان ایران است. این روستا تقریبا از دوره اشکانیان وجود دارد. و در دوره صفویان رونق گرفت.

کلمه ی پهنه بر ( همدان ) بر اساس گفته های ریش سفیدان و قدیمی های روستا از این نشات گرفته است که در زمان اشغال ایران توسط روسها چندین تن از نیروهای روس برای اهالی این منطقه ایجاد مزاحمت می نمایند که اهالی روستا با آنها درگیری شدیدی پیدا میکنند که در این درگیری اهالی با ضربه هایی که به پای سربازان روس میزنند موجب بریدگی پای ( پی نِ بُر ) آنها میشوند که در این حین سربازان پا به فرار می گذارند و مردمی که آنها را دنبال میکردند که از منطقه خارج کنند توسط بزرگ این قوم اعلام می شود که دیگر پِی نِبُرید ( به معنی اینکه دیگر پایشان را نبرید و دنبالشان نروید و . . . ..

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان صالح‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۳ نفر (۲۴۲ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۰.